AK47 med trummagasin

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 31 juli 2003, 13:51

Finns det olika mod av KSP58 eller är A Standardmod?
Vilket Fartyg?
K-pisten är grym i trånga utrymmen men AK5 är lite coolare.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 31 juli 2003, 13:58

mrsund skrev:Finns det olika mod av KSP58 eller är A Standardmod?
Vilket Fartyg?
K-pisten är grym i trånga utrymmen men AK5 är lite coolare.
KSP58A var den första modellen vi fick. Den hade kalibern 6.5 mm men man uppgraderade den till 7.62 och då blev det KSP 58B

Jag var på Korvetten HMS Gävle :) Kpist 45B är kung närstrid och så finns det en väldigt bra snabbladare och en enorm bajonett :-)

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 31 juli 2003, 14:02

Du på Korvetten har ni väl den klassiska bofors40mm och några sjömålsrobotar vad har ni mer?

och inte fan låter ni väl någon komma nära nog att borda er :P :D

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 31 juli 2003, 14:12

visst finns det en 40mm Boforsare det finns även en 57mm bofors och 8st sjömålsrobotar RBS 15
och ett par ubåtsjakttorpeder och sjunkbomber så det är en väldigt farlig motståndare . Det största problemet är att den saknar luftvärnsmissiler så den är känslig mott luftanfall
Krävs mycket att borda en svensk Korvett .-)

Bild

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 31 juli 2003, 14:14

Så en stinger eller liknade hade inte var fel ha med ombord har ni lavetter till era ksp också?

är det denna korvetten som skall ersättas med Visbyklassen?

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 31 juli 2003, 14:16

mrsund
man kan ju använda 40mm och 57 mm mott flygplan men problemet är om det är flera måll i luften då är två akan lite väll klent.
det finns stativ till KSP 58 men dom är mera till för i närstrid

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 31 juli 2003, 14:20

Luno skrev:mrsund
man kan ju använda 40mm och 57 mm mott flygplan men problemet är om det är flera måll i luften då är två akan lite väll klent.
Jo men klarar ert eldledningssystem av moderna attackplan?

nu när jag tänker på det så kanske en stinger inte duger iheller med tanke på att anfallande flyg nog släpper en egen robot mot er på långt avstånd.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 31 juli 2003, 14:30

mrsund skrev:
Jo men klarar ert eldledningssystem av moderna attackplan?

nu när jag tänker på det så kanske en stinger inte duger iheller med tanke på att anfallande flyg nog släpper en egen robot mot er på långt avstånd.

Jovisst ska dom klara av att skjuta ner en robot eller ett flygplan

Stingers är inte att rekommendera på en båt tänk på att det är en bakflamma på dom finns ingen plats där man kan skjuta med handburna missiler på en båt utan att förstöra utrustningen bakom sig 8O
Men så är nästan aldrig en korvett själv utan brukar va två stycken och ett flygplan måste flyga extremt långt för att komma under radarn

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 31 juli 2003, 14:34

mrsund
vart gjorde du lumpen?

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 31 juli 2003, 15:02

vart gjorde du lumpen?
Närskydd F10
jaga spetnaz och piloter med hund

Användarvisningsbild
Thullan
Medlem

Inlägg av Thullan » 31 juli 2003, 15:14

Tja, det verkar vara rätt OT men jag fortsätter ändå :)

Kpisten är inte tänkt för självförsvar om man själv blir bordad mitt under en sjöstrid, sådant händer knappast i modern tid. Den är främst till för vakthållning i hamn och eventuellt om man själv skickar en liten bordningsstyrka till ett annat fartyg för att "snacka", typ med en misstänkt flykting- eller smuggelbåt. Samtidigt kan man stå kvar på det egna fartyget och hålla uppsikt med KSP. På fartyget jag låg på låg kpistarna mest och rostade i amdurken, KSP:arna hade vi bara med oss ut på sjön 1-2 gånger.

Ännu mer OT, se det som en parentes:
Göteborgskorvetternas, däribland Gävles, eldledningssystem klarar väl att hålla koll på och bekämpa sex luftmål samtidigt, både robotar och flygplan? Visbykorvetterna ska inte ersätta Göteborgskorvetterna, dom är bara lite drygt tio år gamla och man håller just nu på att utvärdera olika moderniseringar av dem. Däremot är det väl möjligt att Visbykorvetterna till viss del ersätter de sista robotbåtarna som utrangeras snart, och även så småningom fasar ut Stockholmsklassens två fartyg som är tänkt att finnas kvar i lite mer än tio år (har just kommit tillbaka efter halvtidsmodernisering)

Sorry, det var inte meningen att störa den ursprungliga tråden ;)

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 31 juli 2003, 15:37

Thullan skrev:Tja, det verkar vara rätt OT men jag fortsätter ändå :)

Kpisten är inte tänkt för självförsvar om man själv blir bordad mitt under en sjöstrid, sådant händer knappast i modern tid. Den är främst till för vakthållning i hamn och eventuellt om man själv skickar en liten bordningsstyrka till ett annat fartyg för att "snacka", typ med en misstänkt flykting- eller smuggelbåt. Samtidigt kan man stå kvar på det egna fartyget och hålla uppsikt med KSP. På fartyget jag låg på låg kpistarna mest och rostade i amdurken, KSP:arna hade vi bara med oss ut på sjön 1-2 gånger.

Ännu mer OT, se det som en parentes:
Göteborgskorvetternas, däribland Gävles, eldledningssystem klarar väl att hålla koll på och bekämpa sex luftmål samtidigt, både robotar och flygplan? Visbykorvetterna ska inte ersätta Göteborgskorvetterna, dom är bara lite drygt tio år gamla och man håller just nu på att utvärdera olika moderniseringar av dem. Däremot är det väl möjligt att Visbykorvetterna till viss del ersätter de sista robotbåtarna som utrangeras snart, och även så småningom fasar ut Stockholmsklassens två fartyg som är tänkt att finnas kvar i lite mer än tio år (har just kommit tillbaka efter halvtidsmodernisering)

Sorry, det var inte meningen att störa den ursprungliga tråden ;)
den hade redan blivit rätt så offtopic så du är så välkommen :-) det stämmer mycket som du säger att kpist inte är för bordning men i utbildning fick vi ändå lära oss det :-)
Senast redigerad av 1 Luno, redigerad totalt 31 gånger.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 31 juli 2003, 15:50

Jo det är solklart offtopic men ibland är det bäst så, vi är iallafall inne på rätt delforum :)

Vilka båtar :P skall vi kvar nu då och hur många, flottan får väl också banta lite antar jag?

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 31 juli 2003, 21:30

Luno skrev:
mrsund skrev:
Luno skrev:
mrsund skrev: Yes RPK är är KSP men huvudämnet är väl tillbehör till AK47.

ja du har så rätt :-) men trummagasinet togs fram till RPK jag försvann ut i det ryska vapen träsket :D
Men trummagasin på en AK47 nja det är som en AK5 med KSP 90 låda :D
Nä jägarmagasin passar bäst

Jo jag förstod nästan att du menade RPK.
Förmodlingen skulle inte pipan klarat av det ändå.
Har du gjort lumpen och isåfall vilka vapen har du provat?
Vi fick prova en M/36 vattenkyld det tog tre man att bära men när den väl var uppställd kunde man skjuta hur mycket som helst :D
Jag har gjort lumpen i marinen och Jag hade Kpist 45B :-) man behöver inget tyngre när man är på ett fartyg
för vapnet är bara till för om man bli bordad och då duger 45an gott och väll
men jag hade med utbildning på KSP 36 ett fruktansvärt tungt vapen men när den väll var på plats så var den kung på slagfältet ända nackdelen var ju vikten och att den hade en benägenhet att börja koka om man skött för mycket .
Så var vi dom sista som utbildades på KSP 58A 8)

Varför hade ni 6,5 mm KSP?, flottan använde ju inte den kalibern till andra vapen.....när gjorde du lumpen.
Det enda som skiljer mellan KSP58A och KSP58B är pipan som byts på ca 30 sekunder. HV hade förut KSP58A, och innan dess bla Infanteriet som då även använde m/96 eller m/38 Mauser.

Användarvisningsbild
Thullan
Medlem

Inlägg av Thullan » 31 juli 2003, 22:01

Luno, det verkar vara precis som du säger. När vi stod och övade sladdade befälen fram på skjutbanan med en Volvo 245 och låtsades anfalla. Jag ska inte förneka att det såg rätt roligt ut när dom slängde upp bakluckan i farten och det låg två befäl där och matade lösplugg, förutom dom som redan hängde ut med vapen genom sidorutorna. Med befälens kommentar efteråt "Det kanske inte händer så ofta men det är rätt ballt!" :lol:

Edit: jag tror det var meningen att det skulle likna ett anfall till sjöss

Mrsund, jag är inte helt säker på hur ytstridskrafterna kommer se ut de kommande åren men antar att dom i huvudsak kommer bestå av de fem (möjligen sex) Visbykorvetterna, fyra Göteborgskorvetter och två Stockholmskorvetter. Göteborgskorvetterna borde rimligen hålla till 2020-2025 åtminstone medan Stockholmskorvetterna är tänkta att vara i tjänst till 2015 som det ser ut nu. Möjligt att dom går att modernisera ytterligare då eller klassas om till något annat mer tillbakadraget. Det finns fyra robotbåtar kvar (ursprungligen 12) och dom är tänkta att vara i tjänst till 2006-2007, beroende på hur leveranserna av Visbykorvetterna går. Dessutom finns åtta patrullbåtar typ Hugin kvar (ursprungligen 16) men dessa ska tydligen utrangeras med början nästa år. Fartygen är fördelade på andra och tredje ytstridsflotiljen.

Utöver ytstridsfartygen finns minfartygen Visborg och Karlskrona, en rad minsvepare av typ främst Landsort och Styrsö och en del andra fartyg. Dessutom ubåtarna som jag inte har så bra koll på. Sen finns alla trängfartyg, transportbåtar, bogserbåtar osv. Onekligen har det bantats eller kommer att bantas med andra ord med tanke på hur många fartyg som försvunit eller kommer och försvinna. Speciellt då man ställer det i proportion till att endast max sex nya fartyg tillkommer de närmaste åren. Jag har inte hört om några andra större nytillskott förutom Visbykorvetterna. De flesta årtalen har jag fått från boken Örlogsfartyg och dom verkar stämma med infon på mil.se.

Det är onekligen inte som på det gamla glada 50-70 talen då vi hade jagare, kryssare, motortorpedbåtar osv... Det var lite mer macho då
Senast redigerad av 2 Thullan, redigerad totalt 31 gång.

Skriv svar