Nyhet: HMS Daring påbörjar snart sina provturer

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2152
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Inlägg av dc » 18 augusti 2007, 09:37

Flera svenska jagare gjorde mer än 40 knop under provturer. Då mestadels med lätt fartyg. Farten går med vid full last. En annan sak att komma ihåg är att små fartyg som jagare påverkas betydligt mer av sjön, om ingen har nämnt det innan.

Ta t ex tyska jagare som hade en toppfart på 36 knop. Vid hårt väder som det som vid Scharnhorsts sista strid kunde de inte göra mer än ca 20 (mycket på grund av sina tunga dubbel15 på backen) Men även de engelska jagarna hade problem att nå 30 knop.


Lånade lite ur en tråd på Warships1 and NavWeaps Discussion Boards
http://p216.ezboard.com/fwarships1discu ... c&index=22

looked up a few destroyer specs to give you an idea of the difference in light trials condition and when a destroyer is loaded up.

The old admiralty spec was that a destroyer had to equal or better its designed speed at the vessels standard displacement.

Kelly Mountbattens destroyer did over 36 knots pre war in a light trials condition. Once war had been declared fleet destroyers trials were generally run at deep displacement so a standard displacement destroyer of around 1650 tons ran trials at the following.

ship knots tons
Onslow 33.25 2213
Panther 34.68 1814
Savage 31.5 2530
Termagant 30.89 2323
Whirlwind 31.2 2410
Myngs 32.1 2670

This gives you some idea of the standard displacement speed to a loaded up destroyer. All these destroyers had a similar hull and length to beam ratio of about 8 to 1. The shaft horse power was 40000 in each ship.

Daring has a horse power of just over 50000 and this will be less if measured as SHP and Daring is a much beamier ship. The counties would do about 32 knots on about 6000 tons displacement. The counties had 60000 SHP on an equal split between gas and steam. Daring will be over 7000 tons loaded up hence the official speed is 27 knots.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 19 augusti 2007, 15:56

Hästkrafter kostar mycket, speciellt de där sista när skroven börjar plana. När inte farten är stridsavgörande som den var fram till robatarnas införande på 1950talet så kan man släppa den lite, och lägga resurser på annant i stället.

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 19 augusti 2007, 16:08

Farten som dom äldre Jagarna hade var ju främst för att kunna rusa in på fi och skjuta sina torpeder utan att utsätta sig för hans moteld onödigt länge, vilket ju är ganska så oförekommande idag. Farten har ju inte lika stor taktisk betydelse längre och är ju som sagts ingen stridsavgörande faktor.

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 19 augusti 2007, 16:38

Med andra ord så är det alltså ganska oviktigt eller t o m onödigt kostsamt med toppfarten på 35+ knop för Visby? Man kunde kanske fått plats med hkp:n för dom pengarna...

Är den förhållandevis höga toppfarten kanske en kvarleva sedan man ritade och konstruerade Visby för tunga torpeder?

/Per

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 19 augusti 2007, 16:47

Det är nog mest dikterat av skärgårdsmiljön gissar jag i a f. Att snabbt kunna förflyyta sig mellan radarskuggade positioner, vilket ju inte direkt är något du gör med en Jagare av Darings size och vilket ju inte alls är hennes syfte. Hon är ju främst byggd för öppet vatten med djup under kölen.

Vet inte om Visby varit avsedd för 53:or över huvud taget, skulle inte tro det men det kan säkert Psilander svara på.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Inlägg av gunship » 4 september 2007, 22:00

det förstås...

hur snabbt går en ubt i uläge?
det är väl anledningen till att USA:s hangarfartyg ska tuffa omkring så snabbt att en ubåt inte skulle hinna med?

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2152
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Inlägg av dc » 5 september 2007, 12:08

En konventionell dieselelektrisk gör idag ca 20 knop, vissa lite snabbare. under en kort period.

En atomdriven gör ca (officiella siffror) ca 25-35 knop. Det finns ju en uppsjö med sådana och de amerikanska Los Angeles och Seawolf igger i 30+ 32, resp 35 knop Virginiaklassen skall göra 28.

Ryska typ Akula ligger även i det intervallet

Så lite beroende på vilken ubåt du väljer så är toppfarten mellan atomubåtar och hangarfartyg (amerikanska) ganska lika.

Men som tidigare sagts så har toppfartens betydelse minskat.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 27 november 2007, 21:34

Nu har även systern "HMS Diamond" gått i sjön. Dopförättare och fadder var hustrun till 2nd sealord Vam Adrian Jones.

http://www.royalnavy.mod.uk/server/show/ConWebDoc.10989

Det känns som vårt eget Visbyprojekt har lite att lära om varvseffektivitet.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 28 november 2007, 11:08

Psilander skrev:Nu har även systern "HMS Diamond" gått i sjön. Dopförättare och fadder var hustrun till 2nd sealord Vam Adrian Jones.

http://www.royalnavy.mod.uk/server/show/ConWebDoc.10989

Det känns som vårt eget Visbyprojekt har lite att lära om varvseffektivitet.
Verkligen. Skottarna spottar ut ett skrov med 10 månaders mellanrum.

ZIM
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 juni 2004, 19:59
Ort: Mordor

Inlägg av ZIM » 29 november 2007, 16:18

Bumbar igång en äldre tråd...
gunship skrev: hur snabbt går en ubt i uläge?
Det är ju då hemligt men en SSN gör minst 30 knop. Dock låter den något enorm och är dessutom själv både blind och döv i dessa hastigheter så det är inget man gör i en taktiskt situtation.
gunship skrev: det är väl anledningen till att USA:s hangarfartyg ska tuffa omkring så snabbt att en ubåt inte skulle hinna med?
Nix, det är för att få vind över däck vid startandet och landandet av plan. Generellt vänder hangarfartygen upp mot vinden och drar på max när det är starter och landningar på gång.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nyhet: HMS Daring påbörjar snart sina provturer

Inlägg av Psilander » 20 mars 2010, 15:22

Både Dauntless och Astute på samma bild, värt att notera

Bild

Skriv svar