Nyhet: HMS Daring påbörjar snart sina provturer
Flera svenska jagare gjorde mer än 40 knop under provturer. Då mestadels med lätt fartyg. Farten går med vid full last. En annan sak att komma ihåg är att små fartyg som jagare påverkas betydligt mer av sjön, om ingen har nämnt det innan.
Ta t ex tyska jagare som hade en toppfart på 36 knop. Vid hårt väder som det som vid Scharnhorsts sista strid kunde de inte göra mer än ca 20 (mycket på grund av sina tunga dubbel15 på backen) Men även de engelska jagarna hade problem att nå 30 knop.
Lånade lite ur en tråd på Warships1 and NavWeaps Discussion Boards
http://p216.ezboard.com/fwarships1discu ... c&index=22
looked up a few destroyer specs to give you an idea of the difference in light trials condition and when a destroyer is loaded up.
The old admiralty spec was that a destroyer had to equal or better its designed speed at the vessels standard displacement.
Kelly Mountbattens destroyer did over 36 knots pre war in a light trials condition. Once war had been declared fleet destroyers trials were generally run at deep displacement so a standard displacement destroyer of around 1650 tons ran trials at the following.
ship knots tons
Onslow 33.25 2213
Panther 34.68 1814
Savage 31.5 2530
Termagant 30.89 2323
Whirlwind 31.2 2410
Myngs 32.1 2670
This gives you some idea of the standard displacement speed to a loaded up destroyer. All these destroyers had a similar hull and length to beam ratio of about 8 to 1. The shaft horse power was 40000 in each ship.
Daring has a horse power of just over 50000 and this will be less if measured as SHP and Daring is a much beamier ship. The counties would do about 32 knots on about 6000 tons displacement. The counties had 60000 SHP on an equal split between gas and steam. Daring will be over 7000 tons loaded up hence the official speed is 27 knots.
Ta t ex tyska jagare som hade en toppfart på 36 knop. Vid hårt väder som det som vid Scharnhorsts sista strid kunde de inte göra mer än ca 20 (mycket på grund av sina tunga dubbel15 på backen) Men även de engelska jagarna hade problem att nå 30 knop.
Lånade lite ur en tråd på Warships1 and NavWeaps Discussion Boards
http://p216.ezboard.com/fwarships1discu ... c&index=22
looked up a few destroyer specs to give you an idea of the difference in light trials condition and when a destroyer is loaded up.
The old admiralty spec was that a destroyer had to equal or better its designed speed at the vessels standard displacement.
Kelly Mountbattens destroyer did over 36 knots pre war in a light trials condition. Once war had been declared fleet destroyers trials were generally run at deep displacement so a standard displacement destroyer of around 1650 tons ran trials at the following.
ship knots tons
Onslow 33.25 2213
Panther 34.68 1814
Savage 31.5 2530
Termagant 30.89 2323
Whirlwind 31.2 2410
Myngs 32.1 2670
This gives you some idea of the standard displacement speed to a loaded up destroyer. All these destroyers had a similar hull and length to beam ratio of about 8 to 1. The shaft horse power was 40000 in each ship.
Daring has a horse power of just over 50000 and this will be less if measured as SHP and Daring is a much beamier ship. The counties would do about 32 knots on about 6000 tons displacement. The counties had 60000 SHP on an equal split between gas and steam. Daring will be over 7000 tons loaded up hence the official speed is 27 knots.
Det är nog mest dikterat av skärgårdsmiljön gissar jag i a f. Att snabbt kunna förflyyta sig mellan radarskuggade positioner, vilket ju inte direkt är något du gör med en Jagare av Darings size och vilket ju inte alls är hennes syfte. Hon är ju främst byggd för öppet vatten med djup under kölen.
Vet inte om Visby varit avsedd för 53:or över huvud taget, skulle inte tro det men det kan säkert Psilander svara på.
Vet inte om Visby varit avsedd för 53:or över huvud taget, skulle inte tro det men det kan säkert Psilander svara på.
En konventionell dieselelektrisk gör idag ca 20 knop, vissa lite snabbare. under en kort period.
En atomdriven gör ca (officiella siffror) ca 25-35 knop. Det finns ju en uppsjö med sådana och de amerikanska Los Angeles och Seawolf igger i 30+ 32, resp 35 knop Virginiaklassen skall göra 28.
Ryska typ Akula ligger även i det intervallet
Så lite beroende på vilken ubåt du väljer så är toppfarten mellan atomubåtar och hangarfartyg (amerikanska) ganska lika.
Men som tidigare sagts så har toppfartens betydelse minskat.
En atomdriven gör ca (officiella siffror) ca 25-35 knop. Det finns ju en uppsjö med sådana och de amerikanska Los Angeles och Seawolf igger i 30+ 32, resp 35 knop Virginiaklassen skall göra 28.
Ryska typ Akula ligger även i det intervallet
Så lite beroende på vilken ubåt du väljer så är toppfarten mellan atomubåtar och hangarfartyg (amerikanska) ganska lika.
Men som tidigare sagts så har toppfartens betydelse minskat.
Nu har även systern "HMS Diamond" gått i sjön. Dopförättare och fadder var hustrun till 2nd sealord Vam Adrian Jones.
http://www.royalnavy.mod.uk/server/show/ConWebDoc.10989
Det känns som vårt eget Visbyprojekt har lite att lära om varvseffektivitet.
http://www.royalnavy.mod.uk/server/show/ConWebDoc.10989
Det känns som vårt eget Visbyprojekt har lite att lära om varvseffektivitet.
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Verkligen. Skottarna spottar ut ett skrov med 10 månaders mellanrum.Psilander skrev:Nu har även systern "HMS Diamond" gått i sjön. Dopförättare och fadder var hustrun till 2nd sealord Vam Adrian Jones.
http://www.royalnavy.mod.uk/server/show/ConWebDoc.10989
Det känns som vårt eget Visbyprojekt har lite att lära om varvseffektivitet.
Bumbar igång en äldre tråd...
Det är ju då hemligt men en SSN gör minst 30 knop. Dock låter den något enorm och är dessutom själv både blind och döv i dessa hastigheter så det är inget man gör i en taktiskt situtation.gunship skrev: hur snabbt går en ubt i uläge?
Nix, det är för att få vind över däck vid startandet och landandet av plan. Generellt vänder hangarfartygen upp mot vinden och drar på max när det är starter och landningar på gång.gunship skrev: det är väl anledningen till att USA:s hangarfartyg ska tuffa omkring så snabbt att en ubåt inte skulle hinna med?
Re: Nyhet: HMS Daring påbörjar snart sina provturer
Både Dauntless och Astute på samma bild, värt att notera