http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6Mp: Stridsflygsbeslut framskjutet
Regeringen har skjutit upp beslutet om pengar till ett nytt svenskt stridsflygplan. Det säger miljöpartiets språkrör Peter Eriksson till TT.
Tidigare på torsdagen riktade Eriksson och vänsterpartiets ledare Lars Ohly hård kritik mot planerna på att finansiera ett nytt obemannat stridsflygplan och att frågan skulle tas upp på regeringens sammanträde utan samråd med stödpartierna.
- Så här kan man inte göra, sade Peter Eriksson till TT, då han fick reda på att frågan skulle tas upp.
- När vi fick veta att de skulle ta upp det på regeringssammanträdet på torsdagen reagerade vi mycket kraftigt.
Eriksson hänvisar till att partierna samarbetar om försvaret, men att det inte skett några överläggningar i denna fråga. Peter Erikssons besked till Persson var:
- Tar ni detta beslut så är det en väldig provokation.
Då måste man fundera på om socialdemokraterna menar allvar med samarbetet, anser han.
Peter Eriksson säger att han i dag inte kan överblicka vilka konsekvenserna blir om beslutet fattats.
Vid 14-tiden hade försvarsminister Leni Björklund fortfarande inget besked att lämna. Efter interpellationsdebatten i riksdagen valde hon att gå ut bakvägen i stället för den vanliga vägen där ett antal journalister väntade.
Hennes pressekreterare sade att hon inte vill uttala sig förrän hon kunde lämna ett besked om ett regeringsbeslut.
Vänsterpartiledaren Lars Ohly fick via TT kännedom om planerna.
- Min första reaktion var att detta kan inte vara sant, säger han.
- Vi behöver inte ett sådant här plan, när vi samtidigt satsar på att minska militärens omfattning och har varit överens om besparingar. Det finns annat som är mer prioriterat. Pengarna kunde ha använts bättre.
- Jag är mycket kritisk till regeringens sätt att hantera detta och till beslutet i sak, som går åt fel håll.
Från TT
Regeringen storsatsar på nytt stridsflygplan
Nya turer verkar det:
-
Gutekrigaren
- Medlem
Men då ska du inte jämföra äpplen och päron. Det här handlade om en första inbetalning i ett utvecklingsprojekt, inte om sluträkningen inklusive leveranser.Kropotkin skrev:För att få lite perspektiv på kostnaden.Bjernevik skrev:Varför det?
Annars kan man lika gärna ta med kostnaden för en AK5. I det perspektivet är 750 miljoner jättemycket. Men den jämförelsen är heller inte relevant.
edit: Sorry moderator, missade din uppmaning först.
Vad skulle markanden kunna vara för ett flygplan av denna typ? Skulle det då vara ett komplement till t ex Eurofighter och Rafale?
Finns det flera liknande projekt inom Europa?
Det har ju funnits vissa idéer om att använda tvåsitsiga flygplan och låta WSO (säger man systemtekniker på svenska?) operera en UACV som skulle utföra högriskuppdrag. Vad tror folk om det?
Det har ju funnits vissa idéer om att använda tvåsitsiga flygplan och låta WSO (säger man systemtekniker på svenska?) operera en UACV som skulle utföra högriskuppdrag. Vad tror folk om det?
Nänä, det är ju inte alls relevant för teknikutvecklingen huruvida staten väljer att skjuta tillGutekrigaren skrev:Som sagt, tekniken är det som gäller. Tråden skall inte vara en kommentatorsfunktion till politikens dagliga turer.
Mvh Petter
pengar, eller som i det sistnämnda fallet att skjuta upp beslutet så att det inte blir någon
teknikutveckling för svensk del.
Det har kommenterats i tidigare inlägg i denna tråd. Marknaden är väl självklar? Fast då blirtryggve skrev:Vad skulle markanden kunna vara för ett flygplan av denna typ? Skulle det då vara ett komplement till t ex Eurofighter och Rafale?
jag ju politisk och det får man inte vara här, så det får du väl luska ut själv. Jag ger dig dock
en ledtråd; Tänk på kopplingen mellan vad som orsakade USA:s flykt från Somalia, och på
vilket sätt de (NATO) bombade Kosovo/Serbien-Montenegro.
Dessutom tror jag att man har nått till ett stadium i teknikutvecklingen där man anser att
datorer är felfria och kapabla till långt mer än människan. Detta handlar kanske om något så
enkelt som att en ny yngre generation av ingenjörer har tagit över, som har växt upp med
mikrodatorer, till skillnad från den äldre generationen som kanske förhöll sig mer skeptisk till
dessa. Det är ju dessutom som någon skrev tidigare i det här forumet, det är människan som
har varit den hindrande faktorn i flygplansutvecklingen ända sen 1940-talet (människan är ju
rätt känslig för G-krafter etc).
Att det finns en marknad för det är jag nog kapabel att insemustamato skrev: Det har kommenterats i tidigare inlägg i denna tråd. Marknaden är väl självklar? Fast då blir
jag ju politisk och det får man inte vara här, så det får du väl luska ut själv. Jag ger dig dock
en ledtråd; Tänk på kopplingen mellan vad som orsakade USA:s flykt från Somalia, och på
vilket sätt de (NATO) bombade Kosovo/Serbien-Montenegro.
Ska det köpas UACV i en inte allför avlägsen framtid så får man väl skära ned antalet Eurofighters, Rafaels och JSF:s som kommer att inhandlas. Nu lär det väl bero på tidsperspektivet för projektet, det lär väl ta ett bra tag att utveckla detta koncept.
Civil tillämpning (som Frogman nämnde) är också intressant, men frågan är hur stor den civila marknaden är. Som han säger så är det väl bevakningsuppdrag som är det som kan komma i fråga. I alla fall initialt. Och då får det ju inte vara för dyrt heller...
Slutreplik
(moderatorn: Jag skall bara avsluta meningsutbytet, om detta tillåts)

Jo, men nu läste du väl ändå mitt inlägg som fan läser bibeln. Jag tror då verkligen att de flesta här är intelligenta nog att förstå att det finns en skillnad mellan initiala utvecklingskostnader och slutnotan. Den uppgivna trekvartsmiljarden skall dock enligt beslutet räcka i åtta år. Med den årliga kostnaden så skulle de behöva tusen år att nå upp slutkostnaden för JAS-projektet (även om ett konstant kostnadsläga även det är orealistisk så ger det ett perspektiv på kostnadens storlek). Men å andra sidan så skulle det projektet endast kosta 25 miljarder från början. Vi får nog vänta på att frukten mognat innan vi kan avgöra vilken slags frukt det är frågan om. Min gissning är nog att den smakar surt som de flesta svenska frukter.Bjernevik skrev:Men då ska du inte jämföra äpplen och päron. Det här handlade om en första inbetalning i ett utvecklingsprojekt, inte om sluträkningen inklusive leveranser.
Jag vet att USA har byggt om en del flygplan till drones, men förutom att använda dem som målflygplan för missiler så vet jag inte vad de har använts till.Psilander skrev:USA har byggt om många uttjänta plan till drones, varför inte bygga på gripen konveptet men byta ut cocpiten mot fjärkontrollsutrustning och lite sensorer för uppgiften.
Användes de för spaning, tex?
Sverige har väll med gjort det? Har för mig att ett par J32 lansen blev ombyggda till radiostyrt och användes som målflyg till luftvärnettryggve skrev:Jag vet att USA har byggt om en del flygplan till drones, men förutom att använda dem som målflygplan för missiler så vet jag inte vad de har använts till.Psilander skrev:USA har byggt om många uttjänta plan till drones, varför inte bygga på gripen konveptet men byta ut cocpiten mot fjärkontrollsutrustning och lite sensorer för uppgiften.
Användes de för spaning, tex?
- Per Andersson
- Medlem
Neuron på Le Bourget, flygmässan i Paris som pågår just nu, ger en uppfattning om storleken.

http://cache.gettyimages.com/comp/53061 ... 9B9B114CE8

http://cache.gettyimages.com/comp/53061 ... 9B9B114CE8LE BOURGET, France: A model of the European UCAV technology demonstrator "Neuron" stands near A Rafale Jetfighter 13 June 2005 after it was unveiled by French President Jacques Chirac during the inauguration of the Paris Air Show at Le Bourget . Neuron is an European Research project led by Dassault Aviation. AFP PHOTO PIERRE VERDY (Photo credit should read PIERRE VERDY/AFP/Getty Images)
http://cache.gettyimages.com/comp/53061 ... 9B9B114CE8