AK5

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 5 augusti 2004, 20:20

Enligt Instruktionsbok M16A2 utgiven av FMV 1991 så väger den 3370 g oladdad och 3940 g med vapenrem samt 30-skottsmagasin laddat.
En skillnad på 560 g med andra ord.

/Thord

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 5 augusti 2004, 21:21

Ja, det verkar stämma... Sidan jag hittade informationen på måste ha skrivit rejält fel, för det skiljde närmare ett kilo mellan M16A1 och A2 enligt dem, vilket verkade konstigt...

Men å andra sidan är inte ett halvt kilo så jättemycket mer, men visst, ju lättare desto bättre, om kvalitén är densamma. :) Fram till den punkt då vapnet är så lätt att vikten av vapnet inte längre hjälper till att hålla rekylen nere d v s. ;)

/Johan

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 5 augusti 2004, 21:26

Johan Elisson skrev:Fram till den punkt då vapnet är så lätt att vikten av vapnet inte längre hjälper till att hålla rekylen nere d v s. ;)
Det har lite med konstruktionen att göra också. M16s konstruktion där kolven ligger med i linje med vapnet i övrigt, gör att den inte stegrar sig lika mycket som vapen som har kolven som AK5. Å andra sidan suger M16s öppna riktmedel apkuk.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 5 augusti 2004, 21:33

Varför konstruerade då FN karbinen så att kolven inte låg i linje? För att inte behöva ha riktmedlena så högt över lådan och pipan? Eller vad?

I övrigt borde väl ett bullpup-vapen vara det mest ideala om man vill förhindra att vapnet stegrar sig? Fast då finns det ju en del andra nackdelar med sådana vapen. Som t ex att min vänsterkind hade varit ganska öm och förstörd efter ett magasin... ;) (Eller finns det bullpup-vapen som har möjligheten att byta sida på utkastaren? Vilket automatiskt leder mig till frågan om varför man inte tillverkat ett antal ak för vänsterskyttar? Kostnadsfråga, eller ren slöhet? Eller tycker man att det bara blir enklare?

/Johan

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 5 augusti 2004, 21:49

Det finns bullpupvapen som går att ändra för vänsterskyttar.
Steyr AUG och FA MAS bl.a.
Sen finns det vapen med hylsutkast framåt vilket innebär att det inte spelar någon roll om man är vänster eller högerskytt.
Vad gäller en ak5 speciellt för vänsterskyttar så skulle det nog kosta mer än det smakar, jag har inga problem att skjuta från vänster axel.
Det enda är väl isåfall säkringen men där tittar man på en dubbelsidig säkring på AK5CF.

/Thord

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 5 augusti 2004, 22:03

AK 5CF?

:)

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 5 augusti 2004, 22:11

Nej, jag hade inte heller några speciella jättestora problem med att skjuta som vänsterskytt. Faktum är att säkringen var det minsta problemet, med tanke på att man enkelt kunde osäkra genom att flytta tummen från höger sida till vänster sida och trycka nedåt, samt säkra genom att trycka pekfingret och handen uppåt. Faktiskt mycket enklare, speciellt på vapen som hade de där riktigt tröga säkringarna.

Saker som däremot kunde vara jobbiga, speciellt med min tjänst som insatssoldat, var att komma till skott snabbt genom att mantla. När högerskyttar håller vänster hand på handskydden och axelstödet mot axeln och mantlar med höger hand så är vapnet fortfarande i stabilt läge. När jag skulle mantla snabbt kunde jag inte ha vapnet riktat stabilt mot målet eftersom min högerhand som gav stabilitet när den höll handskyddet nu behöver förflytta sig till manöverhandtaget. Det blev en del problem inför skyddsvaktsprovet, med mantling, osäkring och skott inom fem sekunder (är det väl), men det gick bra tillslut. En annan sak som märktes först när det började närma sig insatstjänsten var hur man skulle ha vapnet i slinga. Eftersom fästet sitter på fel sida blev vapnet "bakvänt" i slingat läge, vilket inte är så bra... Som tur var är jag lång, och kunde därmed använda axelstödets bakre fäste istället.

Men visst, det är inte ett jätteproblem. Däremot känns det lite fjantigt att det enda vapenteknikerna gjorde när de fixade mitt vapen till "vänsterskytt" var att vrida pipans remfäste till andra sidan. Det hade jag kunnat klara mig utan. :)

Angående vikten så blev ak 5:an jävulskt fratung med SureFire-vapenlampan på. Riktigt jobbigt om man skulle vara tvungen att gå runt och rikta vapnet uppåt hela tiden i ett skarpt läge.

/Johan

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 5 augusti 2004, 22:18

Jag råkade ut för ett problem den enda gången jag använde AK5 under min lumpartid (vi hade AK4/Kpist, låg på signaltrupperna men vi fick ut AK5 till simfire övning).
Nåväl, jag råkade ut för att magasinet fastnade! Stenhårt! Berodde det endast på att jag hade satt i magasinet slarvigt, eller är det så att AK5 är extra känslig för böjda/skadade magasin?

Fick i alla fall stå och skämmas…

Gjorde lumpen 1994-95, vet inte hur pass ny AK5 var i tjänsten då.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 5 augusti 2004, 22:26

Thord, Bjernevik eller MD650 borde nog vara bättre lämpade att svara på den frågan, då de verkar vara insatta, men jag märkte inte av något under min lumpartid. Visserligen märkte jag inte av några skadade magasin heller, så det kan ju ha ett samband. ;) Däremot hände det att det ibland var svårt att få magasinet att fastna i vapnet. Och det berodde inte på magasinet vad det verkade.

/Johan

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 5 augusti 2004, 23:00

MD650 skrev:AK 5CF?

Försöksvarianten som provats under c:a ett års tid på diverse olika förband.
Har stått om den i bl.a Arménytt och värnpliktsnytt.
http://www.f4.mil.se/article.php?dontaddcount=1&id=9851

@tryggve.

Magasinen till ak5 är ganska känsliga och om dom är skadade runt magasinsläpparna sätter dom sig lätt i magasinsstyrningen.

/Thord

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem

Inlägg av hoffe_salem » 6 augusti 2004, 00:58

väldigt intressant läsning men hur tycker ni som har tjänstgjort med ak5 att den skulle kunna förbättras.

/hoffe

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 6 augusti 2004, 02:03

Göra den lättare. Speciellt göra den mindre framtung. Lite svårt att bara "ändra" på det dock. ;) Men jag antar att det "nya" axelstödet i aluminium gjort vapnet lite lättare, eller bytte axelstöd av annat skäl? I övrigt tycker jag att ak 5:an sköter sig bra. Möjligtvis då tillverka vänstervridna ( ;) ) vapen, men med tanke på att FM sitter på fler vapen än vad som behövs är det knappast vettigt att göra det. Magasinen är som nämnt även lite klena. Bl a botten, som hoppar ur ibland, och läpparna, som relativt lätt pajar.

/Johan

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 6 augusti 2004, 05:55

Anledningen till varför man bytte axalstöd var nog produktionstekniska.
Det nya axelstödet är gjutet i ett stycke medan det gamla var tillverkat av 5 delar som sattes ihop.

/Thord

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 6 augusti 2004, 06:56

Från början var magasinen resp. magasinspärren för dåligt konstruerade och av för dåligt mtrl.
Magasinet tappades vilket ledde till att folk slog in magasinet, vilket ledde till att magsinet och spärren havererade.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 6 augusti 2004, 10:06

Thord Wedman och MD650, tack för era svar. EFtersom det är nästan 10 år sedan jag gjorde lumpen kan man kanske misstänka att en del barnsjukdomar hos AK5 inte var fullt åtgärdade då jag låg i det militära...

Skriv svar