Pansarvärnskanoner
När FlaK 36 blev legendarisk, dvs i Nordafrika 41-42, var den oändligt mycket kraftfullare än alla andra pansarvärnsvapen vid den tiden. Det kraftigaste tyskarna hade att komma med i pansarvärnsväg var sin 50 mm PaK 38, Italienarna hade sin 47 mm kanon, Commonwealth (vad heter det på svenska?) hade sin 6 pdr (57 mm) och jänkarna hade sina 37 mm, senare även 57 mm.
Innan Pak 38 kom var den t.ex. den enda av axelmakternas kanoner som kunde slå ut en brittisk Matilda.
Italienarna hade en 75 mm luftvärnskanon som även den kunde penetrera Matildans pansar, men den användes sällan mot markmål.
Innan Pak 38 kom var den t.ex. den enda av axelmakternas kanoner som kunde slå ut en brittisk Matilda.
Italienarna hade en 75 mm luftvärnskanon som även den kunde penetrera Matildans pansar, men den användes sällan mot markmål.
Jag har för mig att det var under ett brittiskt, alternativt franskt stridsvagnsanfall mot ett batteri - antingen i Frankrike 1940 eller Nordafrika.maal skrev:När började man använda 88:an till markmål?? Måste ju vara en av de bästa idéerna någonsin, i alla fall när det gäller militär utrustning.
Luddigt svar, jag vet. Jag ska se om jag hittar mer fakta någonstans.
Kod: Markera allt
Kanon Ammunition Utgångshastighet (m/s) Penetration @ 30 grader 100m vertikal homogen plåt (mm)
8,8cm FlaK 18 & 36 L/56 PzGr 810 97
PzGr 39 800 127
8,8cm KwK 36 L/56 Pzgr 39 773 120
Pzgr 40 930 171
8,8cm PaK 43 L/71 Pzgr 39-1 1000 203
Pzgr 40/43 1130 237Sablar vad jobbigt det är att göra tabeller i det här forumet
- Olof Larsson
- Medlem
maal skrev:Vad var det som gjorde 88mm FlaK 36 L/56 så enormt framgångsrik??
Om den nu var "enormt framgångsrik", vilket jag f.ö. betvivlar,maal skrev:I någon dokumentär jag såg om WW2 så var det ett litet avsnitt om den och där hävdades det att det var den extremt höga utgångshastigheten som gjorde den så bra. Och någonstans läste jag att kanonen i sig inte skilde sig så mycket från andra men att tyska soldater var extremt vältränade och hade därför en hög träffprocent överlag.
så berodde det på antalet pjäser och f.f.a. på skickligheten med vilken de användes.
Därtill så var pjäsen, tills dess att 75mm L/48 pjäserna började dyka upp i anständiga antal,
den enda pjäs som tyskarna hade som effektivt bet på T-34:or och Matilda II:or.
Ryssarna använde f.ö. sina 85mm lv-kanoner på samma sätt,
medans britterna inte kunde använda sina 94mm lvkan mot markmål
eftersom de saknade sikten (de var byggda för fjärrstyrning).
Jänkarnas 90mm lvkan kunde överhuvudtaget inte dumpa tillräckligt lågt
för att bekämpa markmål förrän 1943.
Som lv-pjäs och pv-pjäs så var 88mm L/56 medelmåttig.
Utgångshastigheten var precis som på de flesta andra lv och pvpjäser strax över 800m/s.
Larsson:
Som jag påpekade tidigare var den enormt framgångsrik under krigets första hälft, och det var då den fick sitt fruktade rykte.
1943-45 var den också väldigt bra, eftersom den kunde slå ut alla versioner av M4 och T-34 utan några som helst problem. Naturligtvis hade den kunnat vara effektivare, men med tanke på att den var byggd för luftvärn var kanonen utmärkt i pansarvärnsrollen.
Som jag påpekade tidigare var den enormt framgångsrik under krigets första hälft, och det var då den fick sitt fruktade rykte.
1943-45 var den också väldigt bra, eftersom den kunde slå ut alla versioner av M4 och T-34 utan några som helst problem. Naturligtvis hade den kunnat vara effektivare, men med tanke på att den var byggd för luftvärn var kanonen utmärkt i pansarvärnsrollen.
- Olof Larsson
- Medlem
Jo, men jag tror att dess framgång mera berodde på att den längeBjörn E skrev:Larsson:
var den enda tyska pjäsen som höll måttet
och f.f.a. skickligheten med vilken de användes.
Jag vill tro att de hade varit lika framgångsrika 1941-1942
om de hade haft 85mm M39 eller 75mm PaK.