Graf Zeppelin
Hangarfartygsflyg
Som jaktflyg byggdes en variant av Messerschmitt Bf 109 E, marinversionen Bf 109 T hade vikbara vingar, landningskrok och anordning för katapultstart.
MVH
MVH
- Per Andersson
- Medlem
- Inlägg: 1186
- Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
- Ort: Stockholm
Förutom den hangarfartygsanpassade Stuka som du nämner, så skulle Graf Zeppelin även utrustas med entorpedbombare från Fiesler, som det dock alldrig blev något av, samt jakt i form av hangarfartygsanpassade Bf 109.
109:an måste dock vara ett av de minst lämpade jaktplane att hangarfartygsanpassa. Den har inte bara ett mycket smalt landställ, något som man även kan finna hos Spitfire, den var dessutom förhållandevis strukturellt svag och hade jämförelsevis hög landningshastighet. Allt detta sammantaget kan inte sägas båda gott för Bf 109T.
109:an måste dock vara ett av de minst lämpade jaktplane att hangarfartygsanpassa. Den har inte bara ett mycket smalt landställ, något som man även kan finna hos Spitfire, den var dessutom förhållandevis strukturellt svag och hade jämförelsevis hög landningshastighet. Allt detta sammantaget kan inte sägas båda gott för Bf 109T.
- Per Andersson
- Medlem
- Inlägg: 1186
- Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
- Ort: Stockholm
190:an hade i mina ögon varit ett mycket bättre val än 109:an. Förutom de fördelar som du nämner, så användes även FW 190 även till attackplan, och i vissa fall även som torpedplan(!). Det verkar alltså som om det skulle vara möjligt att utrusta ett hangarartyg med nästan bara FW 190, vilket borde underlätta underhållet en hel del.
Att inte 190:an blev påtänkt för hangarfartygsbasering beror sannolikt på att det tyska hangarfartygsprogrammet, liksom den tyska ytflottan, var i det närmaste stendöd då 190:an började komma på förband. Det är även möjligt att FW 190 hade vissa flygegenskaper som gjorde det olämpligt för hangarfartygsanpassning.
Att inte 190:an blev påtänkt för hangarfartygsbasering beror sannolikt på att det tyska hangarfartygsprogrammet, liksom den tyska ytflottan, var i det närmaste stendöd då 190:an började komma på förband. Det är även möjligt att FW 190 hade vissa flygegenskaper som gjorde det olämpligt för hangarfartygsanpassning.
- Jan-Erik Karlsson
- Medlem
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 25 mars 2002, 18:55
- Ort: Sverige
Tre flygplan var påtänkta för Graf Zeppelin.
Me 109 T (som stod för Tränger). Dessa flygplan användes på flygfält som hade korta start och landningsbanor i Norge och på Helgoland efter att kroken och katapultfästerna monterats av.
Ju 87 C, de flesta av dessa byggdes som JU 87 B när fartyget inte längre var aktuellt. Den Staffel som hörde till Graf Zeppelin var med och sänkte den Polska Jagaren Wicher och minfartyget Gryf vid Hela den 3/9-1939.
Fi 167. Av dessa flygplan byggdes bara ett fåtal som flög över Engelska kanalen innan de såldes till Rumänien.
Piloterna och mekanikerna tillhörde Luftwaffe. Till och med mässen ombord på Graf Zeppelin kunde delas i en Luftwaffe och en Krigsmarine del.
Me 109 T (som stod för Tränger). Dessa flygplan användes på flygfält som hade korta start och landningsbanor i Norge och på Helgoland efter att kroken och katapultfästerna monterats av.
Ju 87 C, de flesta av dessa byggdes som JU 87 B när fartyget inte längre var aktuellt. Den Staffel som hörde till Graf Zeppelin var med och sänkte den Polska Jagaren Wicher och minfartyget Gryf vid Hela den 3/9-1939.
Fi 167. Av dessa flygplan byggdes bara ett fåtal som flög över Engelska kanalen innan de såldes till Rumänien.
Piloterna och mekanikerna tillhörde Luftwaffe. Till och med mässen ombord på Graf Zeppelin kunde delas i en Luftwaffe och en Krigsmarine del.
- Per Andersson
- Medlem
- Inlägg: 1186
- Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
- Ort: Stockholm
BuV byggde i huvudsak stora flygbåtar, men projekterade även ett mycket märkligt spaningsplan, som dock serieproducerades.J von B skrev:Spännande Leonidas jag visste inte att Blohm und Voss byggde flygplan, men jag är inte vidare påläst.
Blohm und Voss BV 141.
Bild från http://www.luft46.com