Sturmgewehr 44 i Sverige?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skalden
Utsparkad
Inlägg: 182
Blev medlem: 20 oktober 2003, 14:27
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hallå du pratar i nattmössan!

Inlägg av Skalden » 13 februari 2004, 14:58

[/quote]
Ang. ammunitionen så ansåg tyskarna redan under framtagandet av den att den inte skulle hålla måttet. Detta eftersom de av produktionstekniska skäl var låsta vid kalibern på 7.92mm.
Ang. vikten så väger StG 44 mer än 5 kg, vilket jag anser vara ett par kg från att vara "extremt lätt".
Magasinet är som Backis skrev på 30 skott och sticker ner mer än en decimeter
under pistolgreppets nederkant, vilket borde försvåra liggande eldställning avsevärt.
[quote="Skalden"]

5 kg?
Jag har alltid trott att STG 44 var ett tungt vapen, helt enkelt därför att det ser tungt ut, men den är gjord av pressad tunnplåt. Jag upplevde vapnet som extremt lätt och jag har hållit i det, hanterat det och skjutit med det, dessutom är det ganka kort. Återigen det är min känsla och det tyckte alla övriga som deltog vid förevisningen och skjutningen med vapnet. Lätt och väldigt smidigt. Citat: "Slaktmaskin!"

Just vid det tillfället sköt vi också korta versionen av AKSU-74 för stridsvagnsbesättningar, naturligtvis ett bättre vapen men en helt extrem mynnigsflamma vilket helt omöjliggjorde någon som helst meningsfull omriktning medan man sköt och i mörker hade du blivit blind som en mullvad om du hade skjutit med den. Dessutom var den kolven helt meningslös, hård och smal. StG 44 hade nog blivit mitt val som en infanterist, okej om det hade rört sig om en inbrytning i hus då hade jag valt AKSU-74.

Skriv svar