Ak 4 vs ak 5
- Per Andersson
- Medlem
Re: Ak 4 vs ak 5
Sant, men det går fortare, så du har högre eldberedskap.
Ja, enligt mitt förmenande.ola skrev:
Och används detta säkringsbleck mer än enbart när hv är i Stockholm/Drottningholm för högvakt ?.
Alltså i andra åtaganden.
-
Tankspridd
- Medlem
Bytte man inte också själva säkringsomställaren till en rödmålad variant som enbart kunde ge enkelskott ? Det är vad jag minns om mitt gamla järnspett/ tandreglerare iaf
Jo när du säger det så kommer jag ihåg det. Jag har för mig att den var ganska sliten så helt plötsligt blev säkringen lättare att ställa om, den hindrade automateld, men blev riskablare att använda utan säkringsplåt.
Bleck bort får snarast busen att tro att något gick sönder. Och många fipplar & fastnar halvägs.
Förståndig soldat tar bort blecket så fort bus hörs närma sig
Det finns mig veterligen inet juridiskt hinder som säger att vakten måste behålla blecket till viss hotnivå nåtts. Han avgör själv när det ska bort. Någon påläst i lagboken?
Förståndig soldat tar bort blecket så fort bus hörs närma sig
Det finns mig veterligen inet juridiskt hinder som säger att vakten måste behålla blecket till viss hotnivå nåtts. Han avgör själv när det ska bort. Någon påläst i lagboken?
Stämmer!Tankspridd skrev:Bytte man inte också själva säkringsomställaren till en rödmålad variant som enbart kunde ge enkelskott ? Det är vad jag minns om mitt gamla järnspett/ tandreglerare iaf
Enkelskottsomställaren har utgått, numera används bara säkringsblecket.
En vanlig missuppfattning är att säkringsblecket (eller mekanismrörelsen på ak5) skulle vara avsett att utgöra en varningssignal till "buset". Så är inte fallet, utan syftet är helt enkelt att minska risken för vådaskott. Det är upp till den enskilde skytten att avgöra när han/hon behöver höja sin eldberedskap, så att pilla bort blecket har ingen särskild plats i våldstrappan.
En vanlig missuppfattning är att säkringsblecket (eller mekanismrörelsen på ak5) skulle vara avsett att utgöra en varningssignal till "buset". Så är inte fallet, utan syftet är helt enkelt att minska risken för vådaskott. Det är upp till den enskilde skytten att avgöra när han/hon behöver höja sin eldberedskap, så att pilla bort blecket har ingen särskild plats i våldstrappan.
- Fredrik Andersson
- Medlem
Mer än att du i och med att du skjuter bort blecket fattat beslutet att vapeninsats kan vara nära förestående. Vet inte om det har någon plats i den juridiska bedömningen avseende våldstrappan, men visst har du gjort ett aktivt val att kliva upp ett steg på våldstrappan när du tar bort den första säkringen i ett vapensystem?
- Fredrik Andersson
- Medlem
Jag har hört en mer jordnära förklaring - det lär finnas något så in i helsicke med 7,62-ammunition kvar sedan invasionsförsvarets dagar att HV i princip skjuter gratis på skarpskjutningar.B Hellqvist skrev:Som nybliven hemvärnsman så har jag utrustats med AK4 (förvaras i kasun på regementet), och vid genomgången anfördes att den främsta anledningen till att HV använder AK4 är att den kan stoppa en bil. Då HV ju främst ska skydda krigsviktiga objekt, ska det vara en fördel att 7,62 ger mer genomslagskraft än 5,56 när fordon vägrar stanna.
Annars bör det ju ur ett ekonomiskt perspektiv vara mer fördelaktigt om hela Försvarsmakten använde samma beväpning, dvs ak5 i olika varianter.
Nej, att ta bort säkringsblecket har ingenting med våldstrappan att göra. Du kan i princip ta bort det så fort du ser någon närma sig, innan du ens anropat personen.Sgt 83 Pluton skrev:Mer än att du i och med att du skjuter bort blecket fattat beslutet att vapeninsats kan vara nära förestående. Vet inte om det har någon plats i den juridiska bedömningen avseende våldstrappan, men visst har du gjort ett aktivt val att kliva upp ett steg på våldstrappan när du tar bort den första säkringen i ett vapensystem?
- Fredrik Andersson
- Medlem
Ja, det är bara jag som står post som fattar beslutet om när jag ska peta bort blecket. Helt rätt. Men då kan man ju fråga sig vad blecket egentligen gör för nytta? Jag kan ju lika gärna skjuta bort blecket när mitt post-pass börjar så har jag det gjort utifall något skulle hända?
I sammanhanget så vill jag för övrigt passa på att säga att en mantelrörelse med en ak5 förstår alla. Men att höra en gulligt litet "plink" när ett säkringsbleck studsar mot marken snarare är förvirrande.
I sammanhanget så vill jag för övrigt passa på att säga att en mantelrörelse med en ak5 förstår alla. Men att höra en gulligt litet "plink" när ett säkringsbleck studsar mot marken snarare är förvirrande.
Säkringsblecket gör nytta genom att finnas där, precis som det gör nytta att det inte finns en patron i loppet på ak5. Det krävs ytterligare en medveten handling från skyttens sida för att vapnet ska bli eldberett.
Visst, skytten kan pilla bort det när postpasset börjar. Men gör man det? Knappast. Lika lite som man gör mekanismrörelse om man är beväpnad med ak5.
Återigen, säkringsblecket/magasin i är inte till för att sända en signal till andra. Så huruvida det är förvirrande eller inte för "buset" är irrelevant.
Visst, skytten kan pilla bort det när postpasset börjar. Men gör man det? Knappast. Lika lite som man gör mekanismrörelse om man är beväpnad med ak5.
Återigen, säkringsblecket/magasin i är inte till för att sända en signal till andra. Så huruvida det är förvirrande eller inte för "buset" är irrelevant.
- Fredrik Andersson
- Medlem
Var på KFÖ i förra veckan. Jag hörde tissel och tassel om "AK 6", FM:s framtida huvudsakliga automatkarbin. Är det någon som vet hur tidsplanen ser ut för detta hemlighetsfulla vapen? Något om vilka specifikationer som FM letar efter?
Personligen tror jag att OM ett "Projekt AK 6" pågår så kommer vi att få se de första leveranserna 2032. På hösten.
Personligen tror jag att OM ett "Projekt AK 6" pågår så kommer vi att få se de första leveranserna 2032. På hösten.
Äsch, innan vi finner NATO standard på någonting annat än 5,56 och 7,62 så kommer vi bara se varianter på vapen runt dessa. Inget nytt under himmelen, nya sikten och slika ting (G 36?).Sgt 83 Pluton skrev:AK 6
MVH
Hans
- Fredrik Andersson
- Medlem
Efter att ha kånkat runt på en ak4b med grt, ett p-skott på ryggen och ksp-ammo i alla tillgängliga skrymslen i fyra dygn så är jag beredd att byta vapensystem till en tom vattenpistol.
På det mer seriösa planet så måste jag väl erkänna att det vore lite av en dröm som går i uppfyllelse att få lämna in ak4 och plocka ut en ak5 Charlie i stället. Men men, 4:an klarar jobbet och det duger för mig
På det mer seriösa planet så måste jag väl erkänna att det vore lite av en dröm som går i uppfyllelse att få lämna in ak4 och plocka ut en ak5 Charlie i stället. Men men, 4:an klarar jobbet och det duger för mig