tjänstevapen.

Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: tjänstevapen.

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 mars 2008, 21:08

Jag vet inte om det kan kallas för tjänstevapen, men min farfar hade en signalpistol av tysk modell och han var sjökapten. Sitter o fundera lite, tycker att jag kan minnas en notis om tjänstevapen i svenska pressen under 1800-talet. Skall nog undersöka saken.

Stefan

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Re: Re:

Inlägg av mrsund » 3 mars 2008, 22:02

Bjernevik skrev:
mrsund skrev:Varför har man lösskjutningspipa på en skjutbana, vad är en lösskjutningspipa förresten?
Jag kommer ihåg att man satte fast en mojäng på pipan för att träpluggen skulle splittras, men den anordningen har man ju ingen nytta av på en skjutbana.
Sen finns det väl vissa pipor man kan byta ut till en mindre kaliber för att få billigare ammunition, men jag har inte använt detta själv om man inte räknar Pskott med 9mm.
Till kpist m/45 så användes en särskild lösskjutningspipa med separat lösskjutningsanordning. Samma pipa användes när man sköt kammarammunition på korthållsbanor, då utan lösskjutningsanordningen. Så att det skulle finnas vapen med lösskjutningspipa på skjutbanan är inte alls otänkbart.
Aha, hade själv ingen utb på K-pisten.
Har kammarpatroner någon genomslagskraft, det jag undrar är, kunde soldaten försvarat sig med vapnet laddat med denna ammunition, eller hade kammarpatronerna bara "trillat" av ytterkläderna på skurken?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Re:

Inlägg av MD650 » 4 mars 2008, 04:20

mrsund skrev:
Aha, hade själv ingen utb på K-pisten.
Har kammarpatroner någon genomslagskraft, det jag undrar är, kunde soldaten försvarat sig med vapnet laddat med denna ammunition, eller hade kammarpatronerna bara "trillat" av ytterkläderna på skurken?
Dödligt hade det nog inte varit men kort avstånd hade Du kunnat göra viss skada. Ögonen t.ex.
:)

Skriv svar