Flodminor

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 41550
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Operation Royal Marine

Inläggav varjag » 04 maj 2017 23:04

Var ett av Churchill’s skötebarn föråret 1940 och – trots sitt namn – innefattade inte en
enda marinsoldat. Utan utfördes av flottans personal under befäl av Konteramiral Roger
Wellby. Så klart då Winston var Marinminister då.

Amiram Roger Wellby.jpg


- som skickades till staden Soufflenheim, åtta kilometer från Rhenstranden som utgjorde
gräns till Tyskland dit dom torde anlänt i mars.
(Orientering här: Soufflenheim ligger norr om Strasbourg och bara 10-12 kilometer söder
om Karslruhe)

Men då, lade sig fransmännen i planerna – dom fruktade tyska repressalier……och förbjöd
Wellby fullfölja de engelska planerna.
(måste ihågkommas att det då fortfarande var ‘’The Phoney War’’ som gällde. Tyskar och
fransoser mest bligade på varandra över floden – stridshandlingar var nästan okända…)

Det ping-pongades uppskjutningar av operationen mellan britter och fransmän, förefaller
som om Wellby’s matroser satt minst en månad med armarna i kors….

Obekräftade uppgifter, säger att Churchill ville starta Royal Marine och ge publicitet till
denna, verkliga strdishandling – mot tyskarna; för att tona ner, ja camouflera sin andra
plan – Operation Wilfred …….
Den helt olagliga brittiska mineringen av norska territorialvatten – som skulle tvinga malm-
trafiken från Narvik ut – ur farlederna till internationellt vatten – där Royal Navy kunde sänka
fartygen.
Men också utlösa en storm av protester, inte minst från USA – vilka den engelske Marin-
ministern till varje pris ville undvika.

De anglo-franska Krigsråden, enades till slut den 28:e mars, att iscensätta Royal Marine den 4:e april
och – flygfällning av flodminor den 15:e. Men – drabbades av ett franskt veto – dagen efter !

Vilket – ‘’skjöt i sank’’ Churchill’s Wilfred – som skulle börja den 5:e…..

Wilfred – uppskjöts till den 8:e april, då engelska jagare minerade infarterna till Narvik i Vestfiorden.

Vid det laget, var ju tyskarna redan på väg till både Narvik, ja hela Norge och Danmark….. :roll:

Allt de franska och engelska ‘’krigsråden’’ kunde enas om – var att vänta med Royal Marine – tills
den väntade tyska offensiven i väster började…..

Det tyska dråpslaget mot Frankrike, Holland och Belgien – utlöstes som bekant den 10:e maj och
det förverkligade äntligen Royal Marine.

Minorna
som användes tycks även de – ha varit en produkt från ‘’Churchills Leksaksbutik’’ – men skiljde
sig väsentligt från de W-Bomber jag beskrivit ovan.

De var klotformiga med en diameter av c:a 43 cm, försedda med en TNT-laddning på 15 lbs (6.8 Kg)
igen – med en vattenlöslig säkring, en antenn med utlösare och – ett flöte av ngt slag för att hålla minan ngn meter under vattenytan.
Jag känner ingen engelsk beteckning för dessa minor, och den tyska katalogiseringen av s.k.
Fremdegeräte (utländsk utrustning) skiljer sig delvis från de brittiska uppgifterna.

fransk mina.jpg


OM - nu detta verkligen är - en fransk mina ????? Den motsvarar i utseende & storlek ganska bra den tyska beskrivbningen.

Dessa beskriver en engelsk ‘’floddrivmina’’ [A. Englische Flußtreibmine 471 (e) ]

Minan är inte avsedd för bestämda mål, till exempel broar/pontonbroar – utan obestämnda
mål som till exempel störning av trafiken i floder och vattendrag.
Minan är tillverkad av stålplåt i form av två sammansvetsade halvklot. Den förekommer i flera
olika utföranden med stabiliseringsstav eller vikt och med – eller utan – flottör.
Diametern är 42 centimeter, stabiliseringsstaven har en längd av 153 centimeter och vikten
är 33 kilogram. Den har en laddning av12 kilo trotyl.
Tändningen sker genom ett urverk som osäkrar minan efter inställd tid – armerar vapnet som
detoneras medelst ‘’kontaktstavar’’. Den har betydande splitterverkan om den detonerar vid eller
ovan vattenytan då den kan genomslå, upp till 10 mm’s stålplåt.


Det påstås att Wellby’s matroser hade omkring 2300 av dem tillgängliga den 10:e maj.

Dom var inte tyngre än att en man kunde kånka varje mina ned till flodstranden. Men det räckte
inte, den måste ju sjösättas ‘’i strömfåran’’ – det beskrivs ha gjorts med ‘’rutschbanor’’ (?) men även
att man rodde ut minorna i båt – innan de släpptes.
Vilket förefaller vara en mycket långsamt arbete.
Mellan den 10e och 31a maj – sjösattes enligt engelska uppgifter 2466 minor – i Rhen.
M.a.o. – ungefär 117 per dygn. Om orsakade skador eller sänkta fartyg – finns få eller inga uppgifter.

Men, franska flygspaningsuppgifter uppger att den 15e hade tyskarna lagt en ‘’pråmbarriär’’ vid
Karlsruhe och att Rhenbron där skadats. Samt att ‘’störningar’’ av den tyska flodtrafiken ända ned
till Mainz och Koblenz – 160 km från minläggningen hade ‘’observerats’’.

Men mineringarna inskränkte sig inte bara till Rhen, fast dessa var lejonparten.
I Mosel sjösattes 400 minor –

Mosel - stackars Luxemburgarna....gif


utan även Meuse (Maas i Holland) – fick ta mot 368 stycken…..

Mosel faller ut i Rhen, men Meuse – rinner genom Belgien och Holland; kanske man hoppades
‘’störa’’ den snabba tyska frammarschen i bägge länderna.....??

(det andades från engelskt håll att - minorna skulle automatiskt ''deaktiveras'' innan de nådde ''vänskapligt sinnade länder...''
Det var ren oförfalskad lögn. Men - sanningen sägs ju alltid vara den första stupade - i alla krig...)

Som en komplettering av Flottans ansträngningar, skulle även RAF flygfälla minor i Rhen ‘’under
månljusa natter…’’ :lol: Något som givetvis aldrig blev av….

‘’ The RAF dropped special Parachute-Mines over german Waterways like Rhine, Moselle etc. The German EOD identifid the mines as "englische Flußtreibmine 30 lbs (480 e)….’’

‘’ ] The RAF mine dropping between Bingen and Koblenz and into canals and river estuaries feeding the Heligoland Bight began but few mines were laid by aircraft before the Battle of France ‘’

Eller…? Vet inte ???....

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 41550
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Tyska flodminor i Volga

Inläggav varjag » 07 maj 2017 01:06

Det förefaller som om tyskarna minerade Volga i samband med Stalingradslaget.....
tysk minfællning i Volga.jpg

Here is a sample from a Soviet 1944 source book. It also states that there were three types deployed by the Luftwaffe during the Stalingrad battle:

1.) Magnetic
2.) Acoustic
3.) Acoustic with time delay and listening evaluation mode (for going after the big targets)


https://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=139435
Flusstreibmine.jpg


med bl.a. sådana här....

Treibmine 39.jpg


http://weaponland.ru/publ/sharovaja_pod ... 0-1-0-1053

Men vet inte något mera om det hela....... :roll:

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 2137
Blev medlem: 28 maj 2005 07:34
Ort: Södermanland

Re: Flodminor

Inläggav pandersson2 » 07 maj 2017 10:35

Om minor i Volga.
http://www.vftanker.ru/File/Imena_korab ... i_angl.pdf
On September 9, 1943, m/v Karl Liebknecht making its regular voyage was lost by mine at the lower Crimean pass, next to Vladimirovka. 11 people were killed in the explosion, including ship engineer Pavel Ivanovich Antonov

Karl Liebknecht var en PS/båt på 400 ton och 93 m.
On August 7, 1942 m/v Academic Timiryazev was lost as a result of explosion of underwater mines in Gorniy Yar. Ship engineer Nikolay Yakovlevich Paramonov was among the 47 heroically fallen crew members.

On August 4, 1942, m/v Martyn Laydov making a regular voyage was blown by a mine near Kamenniy Yar, around the Verkhne-Chertkovskiy pass, on the
meadow side, and went down. Almost all crewmembers were killed, including ship engineer Ivan Alekseevich Pogodin.

sveahk
Stödjande medlem
Inlägg: 7350
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Flodminor

Inläggav sveahk » 08 maj 2017 16:09

Huvudansvarig för de tyska minfällningarna i Volga var I./KG.100. Deras He 111:or(H6-versionen) flög ett femtontal insatser under augusti och september 1942 för att störa den ryska flodtrafiken runt Stalingrad - framför allt med LMB-minor. Även ett par mattsvartmålade 111:or gjorde ett par nattinsatser i slutet av september...vilket ger oss en möjlighet att lyssna in på en besättnings OT...

"Im fahlen Silberlicht schimmert die Wolga. Bei Saratow und Kamyschin lodern Brände in den himmel, die Ölvorräte dort sind das Tiel anderer Kampfflugzeuge in der heutigen Nacht. Mit zwei Minen unter dem Rumpf gleiten wir auf die uns befohlene Stelle der Wolga zu. Unbemerkt fallen sie in der Fahrrinne."(Chronik KG.100)

Att det gick så lätt var inte alltid fallet - vissa källor talar om att 15% av minorna direkt exploderade vid kontakten med flodvattnet, jag tror snarare på en 50/50 situation - betänker vi flygplanets hastighet och minans fallskärm som inte alltid hade önskad bromsverkan...och - Volga är en inte alltför djup flod, där träffade minan snabbt flodens botten...

Dessutom - av kända skäl vet vi att det var livsfarligt att kuska runt i Stalingrads luftrum under denna tiden! Vid varje sorti förlorade Geschwadern minst en av sina maskiner...med besättning...

Efter Stalingrads fall, flög I./KG.100 under april-maj 1943 ytterligare ett tiotal minutflykter till Volgafloden - varje He 111:a nu utrustad med två av den större BM 1000 "Monika"

Monika.jpg


- men se'n var det slut med Volga-insatsen...

Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 19842
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Flodminor

Inläggav Hans » 08 maj 2017 16:31

Vi tackar varjagen för sitt arbete. Skall se om jag kan vara till mer nytta.

Han med det trevliga namnet nämner BM 1000 och LMB,
Lite om dem: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Parachute_mine

MVH

Hans

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 41550
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Flodminor

Inläggav varjag » 08 maj 2017 21:59

Hans skrev:Vi tackar varjagen för sitt arbete. Skall se om jag kan vara till mer nytta.

Han med det trevliga namnet nämner BM 1000 och LMB,
Lite om dem: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Parachute_mine

MVH

Hans

Väl bekomme Hans !
- vars eminenta bekantskap med det franska språket - har undanröjt alla eventuella tvivel om ''den franska minan'''
(avbildad tidfigare) - som uppenbart var den mintyp som amiral Wellbys mannar använde vid Operation Royal Marine...(jämför bilderna)

engelska drivminor.jpg


och av tyskarna betecknad som Flusstreibmine 471 (e)

Mercy boco Hans !

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 19842
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Flodminor

Inläggav Hans » 09 maj 2017 11:00

Gardening by moonlight kom i brevlådan idag:
http://www.rafcommands.com/forum/showth ... be-in-1944

Återkommer när jag har haft tid att läsa.

MVH

Hans

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 41550
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Flodminor

Inläggav varjag » 11 maj 2017 12:31

Vår Trålfiskarkung - Hans har sänt mig poster med bilder......
drivmina i Rhen 25e april 1940.jpg


spræng drivmina Rhen 25e april 1940.jpg


Om samma mina - vet jag inte. Men första bilden visar inte en ''drivmina'' - strömmen går mycket fortare än minan....
(notera svallgapet på minans ''läsida''. Den har ngn sorts ankring/broms - som hindrar dessa framfart med vattenströmmen....

Notera också datumena - den 25e april - alltså mer än två veckor EFTER iscensättandet av ''Royal Marine''......

Man tog liten till vanliga ''flodkarlar'' - för att fånga upp fanskapen..... :)
uppfiskning av drivmina Rhen - inget kænt datum.jpg


Tack Hans!

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 41550
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Flodminor i Elbe i elfte timmen...

Inläggav varjag » 17 maj 2017 10:25

Tack vare vår eminente trålkapten Hans – har jag erhållit ännu mera information om flodminor
och deras användning. Samt kompletterande detaljer av vår andre – ‘’han med det trevliga namnet’’
Hans – om Barbys kapitulation.

Hans har dragit en varpnot i den tyska floden Elbe – välbekant för alla som varit i Hamburg….
Elbe utmynnar nämligen där - men dessa stridshandlingar tilldrar sig en lång bit uppströms –
vid den lilla staden Barby och dess numera införlivade grannby – Breitenhagen.

I april 1945, hade 83:e US Infantry ‘’Thunderbolt’’- Divison slagit sig fram till både Barby och Breitenhagen, övergått Elbe och skapat ett mindre brohuvud på dess östra strand.

Bägge orterna ligger c:a 15 km sydost om Magdeburg (eller 120 km sydväst om Berlin).

Den evangeliske pastorn i Barby,
Pastor Ludwig Fuchs.gif

hade förhindrat strider och förstörelse av sin stad – genom att hänga ut –
Tyska evangeliska kyrkans fanor.jpg

- och vita lakan på byggnaderna, vilka respekterades av amerikanerrna som kunde besätta stan
utan strider.

http://www.uni-magdeburg.de/mbl/Biografien/0808.htm

För att upprätthålla kontakten med det östra brohuvudet, spilldes ingen tid för att slå pontonbroar
över Elbe, två stycken.
Broarna gavs namn efter USA’s tvenne krigspresidenter ……..
Truman Bridge vid Barby.jpg


som kunde tas i bruk den 14:e april - och

Rooseveltbron vid Breitenhagen.png


- som blev brukbar den 17:e.

Bägge utsattes för energiska tyska flyganfall……..(om vilka vi hoppas ‘’Hans med det trevliga namnet’’
kan berätta mera efter återkomst från andningen av atlanterluft…)

Men, det var mot bägge dessa som tyskarna skulle sätta in både drivminor och – Kampfschwimmer….

Tysk stridssimmare.jpg


forts......

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 19842
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Flodminor i Elbe i elfte timmen...

Inläggav Hans » 17 maj 2017 11:26

varjag skrev:forts......

Varjag


DET är min favoritläsning här på forumet.

MVH

Hans

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 41550
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Minsvepning medelst precisionsskytte med – gevär

Inläggav varjag » 19 maj 2017 00:42

De tyska stridssimmarna hade utbildats i Italien, då pionjär på detta vapen och det första land
som framgångsrikt insatte sådan trupp i strid.
De övades av, sedermera världsbekanta -
Decima MAS.jpg

oftast översatts som 10:e Motortorpedbåtsflottiljen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Decima_Flottiglia_MAS

baserad i Venedig under befäl av Prins Valerio Borghese, en hårdför fascist vars förband
förblev Mussolini-trogna till slutet.

Det påstås att två grupper av dessa stridssimmare förlades till Magdeburg…(? – i alla fall
nära operationsområdet…)
Jag har fått uppfattningen att de flesta, utgjorde personal från Kriegsmarine men är inte säker om det.
I vilket fall – insattes två troppar, inalles sju man mot pontonbroarna den 20:e april.
Deras vapen uppgavs vara en ‘’torpedmina’’ (??) av förr mig okänd typ.
(Den tyska textens upphovsman spekulerar att dessa kunde varit italienska s.k. Maiales

https://en.wikipedia.org/wiki/Human_torpedo

men det anser jag uteslutet.)

Klockan 01.oo, natten till den 20:e, gick dessa i vattnet ett gott stycke uppströms från broarna.
Tropparna tappade snabbt kontakten med varandra – efter tre timmar (!) nådde några fram till ‘’förspärrarna’’ framför målet där ‘’ett team togs tillfånga’’…., det andra hördes inte mera av.

(min reflektion – hur kallt var vattnet i Elbe i april ?? 7-8° ……oavsett vilken klädsel de bar
måste dom varit nästan stelfrusna….)

Förutom simmarinsatsen, sjösatte det tyska stridssimmarna även femton drivminor av kontakt-
typen vilka av beskrivningen måste varit
Kugeltreibmine 41.jpg

med en 11-kilos TNT-laddning. Efter vattendränkning, lossnar locket med flottör och 1½ meters
tändantenn sticker upp över vattenytan. Varje beröring av antennen – detonerar minan…..

Två minor, detonerades av ‘’brosäkringen’’ (?) – resten ‘’utlöstes med gevärseld……’’

Vi går till 331:a regementets nyhetsblad av den 13:e maj:

Det gjordes flera forsök att förstöra de två broar 83:e divisionen redan slagit över Elbe.
Det första – natten till den 16:e april. 1:a Bataljonen var förlagd vid flodstranden för att kunna
avslå eventuella amfibieoperationer.

Spaningsdetachementet haffade en pråmkapten som förde befäl över tre


flodpraamar.jpg


som låg vid flodbanken inte så långt från Truman-bron. Två av de tre – hade en last av 200 000 gallons av råolja. (???!!! )

(Omöjligt! 200 000 amerikanska gallons motsvarar 760m3 eller 380 m3 per pram – så stora var dom inte!)

Kaptenen uppgav att nazisterna hade beordrat honom sätta bägge i brand och styra pråmarna mot bron…..
Men – att han hade vägrat utföra ordern då ‘’hans familj boodde ombord’’.
En pluton ur B-kompaniet avdelades att ‘’hålla ett öga på pråmana och deras omgivning….’’


Ännu ett hot uppenbarade sig morgonen den 17:e – i form av drivande flodminor….
Den förstas minan expedierades av Lt. Tom Stidman – en prickskytt med sitt Springfield 03
repetergevär, minan exploderade och en 30 meter h֨g vattenfontän visade var den varit….
Det – blev startskottet till att flera mannar började skjuta mot minorna…..
Till säkring för bron spändes nu ett nät tvärsöver floden…..fem minor fastnade i detta -


En rapport från Breitenhagenbron ur divisionens egen tidning ‘’83rd Thunderbolt’’ från 28:e april:

En man med sin Garand M 1 bevakade divisionens gångbro vid Breitenhagen (Roosevelt-bron) från
förstörelse.
Denne var Pfc (Menig 1:a klass)Joseph Noce från Hartford, Connecticut vid 308 Ingenjörsbataljonen.
Det krävdes stort mod av honom att skjuta mot en mina – 1½ meter från bron, efter att ha bommat med två skott – när minan exploderade vid det tredje – kastades han omkull på den pontoon han stod,
fick hjärnskakning och – evakuerades.
Det föreföll som om fienden insatte minorna gruppvis, de första avsedda skada för-säkringen framför
bron – de följande att förstöra bron.


Vad som menas med för-säkringen vet jag inte ? Kanske nät – som angetts ovan. Men nät avser ju
fånga minorna (se ovan).
Det finns beskrivningar av en ‘’spärr’’ av ngt slag. Det enda jag kan tänka mig vore en timmerbom……
timmerbom anvænd vid gammaldags flottning....jpg


alltså hopkedjade timmerstockar. Om en enda länk brister genom en mindetonation – driver
bomresterna medströms och – vidöppnar vattendraget.

forts.....

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 41550
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Entré för tidsinställda torped-minor!

Inläggav varjag » 21 maj 2017 11:45

Från ett tyskt ‘’site’’ – återges en del av operationen med kompletterande detaljer.
Jag översätter verbatim –från tyska:

Det saknades inte maritima försök att förstöra broarna.Den 17:e april, i skymningen – siktades
tre drivminor som närmade sig Truman-bron vid Barby.
Omkring 500 meter uppströms från bron – fanns skyddsanordningar i form av en minbom och
ett nät.
minbommen vid Barby.jpg


(notera is-sörjan och skänk en tanke till de tysaka stridssimmarna..... 8O )

Två av minorna detonerade vid kontakt med bommen, den tredje beskjöts med riktad gevärseld
och utlöstes av denna. Sammanlagt användes 15 minor. I ett fall beskjöts och exploderade minan
helt nära bron – varvid en soldat dödades, fast bron ej skadades.
Minorna var av Typ GL (engelsk beteckning för tyska Modell 41) med 11 kg’s TNT-laddning.

Men inte denna mina!

tysk drivmina.jpg


Som mest förefaller vara resterna av en tysk s.k. ‘’hjälpvariant’’ – flytande träram med en låda sprängämnen…..och primitiv!

f47t460p37007n5_JUECtSxM.jpg


Det blev stor uppståndelse bland amerikanerna när, den 20:e då - A-kompaniet ur 320:e Infanteri-
regmentet tillfångatog en tysk stridssimmare vid Grüneberg väster om Grödnitz.
Vid förhör berättade han att hans uppgift var – att kontrollerna att ‘’Barby-bron demolerats – som
beordrat…’’.
Om detta inte var fallet, skulle han invänta natten – och då spränga bron. Han förklarade att han var
ledare för sju Kampfschwimmer som utsänts att förstöra bägge broarna. Att deras order var – att an-
bringa laddningarna kl. 18.oo apterade med tre timmars fördröjning…… m.a.o. tidsinställda lagda minor!
Klockan var då 20.o5 – bara 55 minuter kvar till Stora Skrällen !

Brovakterna alarmerades prompt – men, kunde inte hitta några laddningar. Kl. 21.00 – kom och gick
utan någon smäll…….
Ytterligare en grupp simmare togs tillfånga – däribland en Leutnant zur See Frohus, som försökte
försvara sig med sin pistol…..

Stridssimmarna tillhörde Kriegsmarine, hade utbildats i Venedig och övats i ‘’undervattens-demolering’’ av fartyg, broar ioch andra undervattniska mål.
De hade körts till Steckbyer Forst på lastbilar som också medförde två torpedminor. (???)

Dom och torpedminorna hade gått i vattnet klockan 01.oo den 20:e. Grupperna skulle hållit samman
men p.g.a. dålig vattensikt och stark ström – skingrades dessa snabbt.
Efter omkring tre timmar – hade de nått de amerikanska ‘’spärrarna’’ – där de tvingats uppge företaget.
Här ett tyskt document – överstämplat av sovjetiska myndigheter med beskrivningar av tyska
‘’flod-drivminor’’.
f47t460p37007n2_mdwzQLMq.jpg


Med det har jag intet mera att tillägga om ‘’Flodminor’’. Vapnet förefaller inte speciellt effektivt
snarare tvärtom, trubbigt och opålitligt – ett slöseri med manskap och resurser.
Jag har läst tveksamma uppgifter om att sådana användes även av ett SS-förband – det så kallade
Jagdverband Donau ( eller Jägarförband Donau) – en SS-formation av, bland annat stridssimmare
sorterande under den ryktbare Otto Skorzeny under slutskedet 1945. Som släppte drivminor i Donau
i Ungern och i hopp om att störa rysk flodtrafik på floden.
Om aktioner, mål eller framgångar – vet jag ingenting. Om någon kan tillför tråden mera – ser jag fram emot flera inlägg !

Kredit f. US Armybilderna ovan av spärrbommen och de tyska minresterna går till vår sveahk! Tack för dom!

Med det har jag fått min nyfikenhet om ‘’fluvial mines’’ tillfredsställd men –
blivit nyfiken på vad tyskarna kallade Torped-minor som jag fetstilat ovan.
Ett betydligt tyngre och effektivare vapen – om vilket jag inbjuder forumets experter och amatörer
att dela med sig av sina kunskaper!

Jag återkommer…..

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 19842
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Flodminor

Inläggav Hans » 21 maj 2017 14:53

Jag skall försöka bidra lite förutom trålandet.

Varför i herrans namn lägger man så mycket krut (TNT) på att minera floder? Finns det en bro (fast eller ponton) man vill slå ut är det ju förklarligt men annars? I Sverige har ni lite svårt att förstå hur viktiga transportleder vi pratar om. I Nederländerna vill jag minnas att fortfarande går det mer gods på kanaler och floder än vad det gör på järnväg och vi kan ju tänka oss hur viktiga vattenvägarna var innan vägtrafiken slog igenom fullt. Alltså är det ytterst viktigt att störa eller stoppa trafiken på de stora och extremt betydelsefulla transportlederna som Rhen och Donau

För Rhen skapades redan på 1800 talet en Rhenkommission för att underlätta och reglera nyttjandet av floden. Det finns en Donaukommission också som också har sina rötter från 1800-talet. Det finns till och med en för Mosel.

Här har vi Donau:
Bild

Eftersom jag tänkte snart berätta lite om mineringen där kan det vara på sin plats med en karta. Faktiskt inte bara Rumänsk olja (och raffinerade produkter)som skall till Tyskland. Utan även Österrikiska, Slovakiska, Ungerska och Jugoslaviska framförallt raffinaderier var också viktiga för tyskarnas bränsleförsörjning.

Jag återkommer.

MVH

Hans
Senast redigerad av 1 Hans, redigerad totalt 21 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 19842
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Flodminor

Inläggav Hans » 21 maj 2017 15:04

Torpedminor.

Kan de mena Gris eller Neger?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 19842
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Donau

Inläggav Hans » 21 maj 2017 16:26

Först lite om hårdvaran.

Flygplan:
Wellington B Mark X
Bild

Liberator B Mk. III & VI
Bild

Halifax Mk.II
Bild

Inte inblandad i själva mineringarna men med för att störa flodtrafiken
Beaufighter Mk.VIF
Bild

MVH

Hans


Återgå till "Militär teknikhistoria"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster