Kamoflage

Användarvisningsbild
Ghillieman
Medlem

Inlägg av Ghillieman » 21 april 2003, 00:07

Henriko skrev:Daniel: Vissa svenska skarpskyttar har börjat använda högst snarlika dräkter.

Henrik
Skarpskyttar?... i hemvärnet eller försvaret? de prickskyttar jag känner inom FJS gör också sina ghillie-dräkter själva, men jag kan nog tänka mig att folk i hemvärnet som är så lata springer och köper en färdig urkass dräkt... :roll:

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 21 april 2003, 00:22

Henriko:
Menara du Barracudas dräkt?
FJS (till samtliga i patrullerna) och K3 ska ha provat den/variant av den.
Det bästa med den är IR-skyddet.

På bilden nedan, som kommer från en IR-kamera finns det två soldater.
En utan (till vänster) och en med (till höger) Barracudadräkt.
Bilagor
SOTACS.jpg
SOTACS.jpg (1.87 KiB) Visad 2735 gånger

Henriko
Medlem

Inlägg av Henriko » 21 april 2003, 12:29

Den som K3-länken gick till provas för tillfället av FBJS. Tror jag, ska tilläggas, var ett tag sedan jag såg den.
Larsson: Till samtliga i patrullen? Måste vara väldigt omsmidigt att bedriva någon form av rörlig strid med en sådan på...

Henrik

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 21 april 2003, 13:40

FJS variant verkar skilja sig från K3:s.

http://www.hvprsk.nu/bilder/inskickade/kammo/1.JPG
http://www.hvprsk.nu/bilder/inskickade/kammo/2.JPG
http://www.hvprsk.nu/bilder/inskickade/kammo/3.JPG
http://www.hvprsk.nu/bilder/inskickade/kammo/4.JPG
http://www.hvprsk.nu/bilder/inskickade/kammo/5.JPG
http://www.hvprsk.nu/bilder/inskickade/kammo/6.JPG

Den ser inte alls lika "tät" ut och då syftar jag på förmågan att "andas".
Så den funkar nog vid rörlig spaning, men jag kan mycket väl tänka mig att den rycker vid strid.

Henriko
Medlem

Inlägg av Henriko » 21 april 2003, 16:31

Det verkar vara mer ett skynke som man hänger på sig, antagligen relativt enkelt att ta av och på.
Den FBJS använder liknar mer en figursydd dräkt.

Henrik

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Brittiskt para kamo

Inlägg av Morgan » 3 oktober 2006, 10:54

Jag fortsätter väl på denna tråden eftersom den handlar om just kamo.

I söndags på spelkonventet Höstbataljen kunde jag inte motstå frestelsen: Två deltagare hade med sig varsin brittisk parajacka med basker och kamohalsduk och jag insisterade på att bli fotad i dem. Resultatet ser ni nedan.

Jag undrade lite kring andra tillämpningar på just genomsiktliga tyger för att dölja ansiktets form och färg. Jag vet att tyska prickskyttar hade en särskild kamouniform med kamofärgat silke framför ansiktet och att Waffen-SS hade en sak som gick att fästa vid hjälmen och bestod av tyg med en massa smals strimmor skurna, så att ansiktet inte gick att sem men soldaten såg ut utan problem. Den 17 Luftwaffedivisionen i Normandie hade ett nät framför ansiktet för att bryta upp ansiktets konturer.

Vilken krigsmakt/vilket land var egentligen först med just denna idé, alltså genomsiktliga tyger framför ansiktet?

Morgan

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 7 oktober 2006, 19:39

Kan mycket väl tänka mig att det var britterna som var först med det under första världskriget.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 7 oktober 2006, 23:41

Det kan mycket väl stämma.

I min spelförening finns det en kille som är krigsplacerad som prickskytt och han berättade följande för mig:

Tyskarna var först med att ha prickskyttar under första världskriget. De uppträdde ensamma och höll sig antingen framför eller strax bakom de egna skyttegravarna och sköt fransmän och britter på måfå. Kamouflage brydde de sig egentligen inte om. Dessutom, då Tyskland var ett föregångsland när det gällde optik, hade de tillgång till en högstandard vad kikarsikten beträffade. Medan fransmännens svar blev att kamouflera sig - de blev med tiden mästare på just kamouflage - svarade britterna med att börja utbilda egna prickskyttar. Men man hade inte tillgång till så bra optik. De olika jaktgevär som fanns var av varierande kvalitet. Men man lyckades via Schweiz smuggla in 100 kikarsikten av samma typ som tyskarna hade och satte dem på sina Einfield-gevär, som dög alldeles utmärkt för ändamålet. Dessutom utbildades de inte bara till att utöva prickskytte, de skulle också observera och samla information. Och man la ner tid på att lära de blivande prickskyttarna taktiskt uppträdande, kamouflage m m. Framför allt valde man ut skottar, då dessa traditionellt sett la ner mest tid på själva skyttet. Resultatet blev att tyskarna fick en chock då de själva började drabbas av förluster till följd av allierade prickskyttar. Dessutom introducerade britterna prickskytteparet, där den ena observerade och den andra sköt. I deras utrustning så måste genomsiktliga tyger framför ansiktet ha ingått.

Han berättade en anektod för mig:

Ett brittiskt prickskyttepar lyckas bara observera en katt som går fram och tillbaka, i övrigt händer ingenting. Men de noterar iallafall katten och rapporterar sedan till bataljonens underrättelseofficer. Han blir misstänksam och beordrar dem att hålla ett extra öga på det frontavsnitt där katten syntes. Sagt och gjort, nästa dag lyckas de faktiskt observera en handfull tyska underofficerare där. De rapporterar återigen till underrättelseofficeren och han beordrar dem att hålla ett extra öga på dem. Nästa dag lägger de märke till en hemlig lucka som öppnas och ur den kliver en hög officer. Sedan går han in och har då på sig en underofficersjacka. En stabsplats! Därefter beordrade engelsmännen artilleri mot stabsplatsen.

Tack för svaret. Det låter logiskt när jag tänker på vad prickskytten berättade för mig.

Morgan

Skriv svar