militär utrustning med lång livslängd
Re: militär utrustning med lång livslängd
När vi ändå har båtmaffian här, hur var/är det med båtar? Någon suspekt båt måste ju ha överlevt i många år?
FT 17 var i tjänst till VK II, Sherman hade väl ganska många år, när drogs de sista israeliska ur tjänst? Men Centurion lär vinna den matchen, eller?
MVH
Hans
FT 17 var i tjänst till VK II, Sherman hade väl ganska många år, när drogs de sista israeliska ur tjänst? Men Centurion lär vinna den matchen, eller?
MVH
Hans
Kom att tänka på kokkärlet a.k.a. snuskburken.

B52, de äldsta exemplaren kommer att vara 80+ när dom lämnar rullan.
Äh, det löser sig.
Vad är det för saker man ser på när man ska avrusta ett system?
Ålder?
Pris.
Bättre system.
Träffsäkerhet.
Mer?
Ålder?
Pris.
Bättre system.
Träffsäkerhet.
Mer?
Det beror på.predator skrev:Vad är det för saker man ser på när man ska avrusta ett system?
Ålder?
Pris.
Bättre system.
Träffsäkerhet.
Mer?
När man tittade på ersättaren för B 52, (X)B 70 så var den bättre i allt men t.o.m för jänkarna tycket den var för dyr. XB70 fick i.o.f.s. bolschevikerna att ta fram Mig 25. Hela frågan är jättekomplicerad - en liten grej som är mycket intressant idag är underhållskostnad. Vad kostar det att hålla flygetyget i luften X timmar om året?
MVH
Hans
Den kanske viktigaste variabeln borde vara vad den potentiella fienden förfogar över, alltså en kostnadsfråga där det vore oekonomiskt att t.ex utrusta armén med automatkarbiner istället för gevär om fienden bara har pilbågar, i de blindas rike är den enögde kung.predator skrev:Vad är det för saker man ser på när man ska avrusta ett system?
Ålder?
Pris.
Bättre system.
Träffsäkerhet.
Mer?
Stora fartygspjäser har väl generellt en lång tjänstgöringstid. Först ombord och i många fall därefter tjänst inom kustartilleriet i fasta värn där prestanda inte alltid är lika viktigt. Här exempelvis 21 cm / M-98 som tydligen gjorde tjänst in på 50-talet. http://sv.wikipedia.org/wiki/21_cm_M/98
- J.K Nilsson
- Medlem
Du tittar vilka individer som kostar mest att hålla liv i fram till det datum man beräknar att ta systemet ur bruk. Du kan ha gjort den största och dyraste tillsynen på de äldsta flygplanen, då behåller du dom och skrotar de yngsta skroven först då de är dyrast att hålla i drift.predator skrev:Vad är det för saker man ser på när man ska avrusta ett system?
Ålder?
Pris.
Bättre system.
Träffsäkerhet.
Mer?
När vi skrotade JA37 systemet gick det till så. De maskiner som genomgick Di-modden var de äldsta. De maskiner som tillverkades 1989-1991 var de som gick till Stena Metall först.
J.K Nilsson
Rosten - är ju skeppens Fiende No:1 och begränsar deras livslängd. Några gamlingar jag erinrar mig;När vi ändå har båtmaffian här, hur var/är det med båtar? Någon suspekt båt måste ju ha överlevt i många år?
HMS Agincourt, slagskepp från 1865 (med bredsidesbatterier!) - och slutade sina dagar som kolpråm 1960 = 95 år
http://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Agincourt_(1865)
HMS Sultan, slagskepp från 1870 slutade som minsveparmoderfartyg 1945 = 75 år
Och svenska kanonbåten/senare sjömätningsfartyget HMS Svalan, som jag själv tjänstjort på. Byggd 1881 och vad jag vet skrotad först 1959 eller -60 = 78 eller 79 år.
Det finns säkert flera som jag inte känner till...my tuppence, Varjag
Nu har du fel, de JA37 som moderniserades till D ( och några senare även till DI), var uteslutande de sist levererade flygplanen. Av de sista flygplanen från ungefär 1986 fram till det sista i juni 1990 så blev nästan samtliga ( med några få undntag, och borträknat flygplan som havererat) uppgraderade.J.K Nilsson skrev:När vi skrotade JA37 systemet gick det till så. De maskiner som genomgick Di-modden var de äldsta. De maskiner som tillverkades 1989-1991 var de som gick till Stena Metall först.
J.K Nilsson
Av de 85 st första JA-37 av totalt 149 st JA-37 fram till 1990, så var det endast 2 st som moderniserades till D ( eller senare DI).
Totalt moderniserades endast 35 st JA37 till D ( varav 20 st senare uppgraderades till DI).
- J.K Nilsson
- Medlem
Då har jag fått fel angivet för mig, har du kanske lista på vilka individer som moddades och vid vilken drfittid?KA skrev:Nu har du fel, de JA37 som moderniserades till D ( och några senare även till DI), var uteslutande de sist levererade flygplanen.
J.K Nilsson
Kan rekomendera boken 'Viggen' av Sven Stridsberg, 2003, ISBN 91-7266-161-5J.K Nilsson skrev:Då har jag fått fel angivet för mig, har du kanske lista på vilka individer som moddades och vid vilken drfittid?KA skrev:Nu har du fel, de JA37 som moderniserades till D ( och några senare även till DI), var uteslutande de sist levererade flygplanen.
J.K Nilsson
Där finns bla tabeller över samtliga viggenindivider, leveransdatum, öde, timmar, basering, mm mm
Den äldsta JA37 som moderniserades var 37326 som var levererad 810917, och som D-moderniserades 020114 ( de sista som moderniserades till D).
U2 som vi startade tråden med, är numera helt modern och kommunicerar i realtid. Dess uppgift är alltså att flyga i realtid över aktuella patrulleringsområden i Afghanistan, och framför allt mha värmekameror och dylikt avslöja nergrävda minor, samt bakhåll som gerillan håller på att ställa upp. De sägs vara rätt så effektiva.
Men om ett par tre år kommer de att ersättas av förarlösa drönare, där föraren sitter på basen i kontrollrummet istället.
Men om ett par tre år kommer de att ersättas av förarlösa drönare, där föraren sitter på basen i kontrollrummet istället.
Är det nån som flyger konventionella spaningsuppdrag i stil med gamla SF 37an. Gripan planeras väl för en rätt flashig spaningskapsel men är det inte bättre satsa de pengarna på bra UAV?!?
Rent formellt antar jag att HMS Victory borde ligga bra till sjösatt 1765 som hon är och fortfarande med befälstecknet på plats. Verkar dock som om det är något allvarligt fel på henne då hon legat i docka sedan 1922. Chansen att hon skall sättas in i strid inom den närmaste tiden är därför kanske inte överväldigande.
Margaritas ante porcos
När togs Bodens fästning i bruk? Och när blev den slutligt avförd?