Rymdstation med kanon

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Rymdstation med kanon

Inlägg av predator » 5 januari 2010, 23:21

http://sv.wikipedia.org/wiki/Saljut_3

Någon som har mer info?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Rymdstation med kanon

Inlägg av Hexmaster » 6 januari 2010, 00:20

I sådana här fall är den engelska sidan det allra första stället att titta på. Jag känner mig inte övertygad enbart av dessa uppgifter.
Some sources claim that on January 24, 1975 (after the station was ordered to deorbit) trials of the on-board 23 mm Nudelmann aircraft cannon (other sources say it was a Nudelmann NR-30 30 mm gun) were conducted with positive results at ranges from 500 m to 3000 m. Cosmonauts had confirmed that a target satellite was destroyed in the test.[citation needed] Firings were conducted in the direction opposite to the station's velocity vector, in order to shorten the "orbital life" of the cannon's shells. A total of three firings were conducted during the flight of the Salyut 3.
http://en.wikipedia.org/wiki/Salyut_3

Den där "[citation needed]" känns avgjort motiverad.

Tog en titt i källan som anges, James Oberg Space Power Theory, tillgänglig på nätet:
By late 1998, enough hearsay evidence had been gathered to convince some space historians that the Soviets installed a defensive cannon on one of their early space stations, the Salyut-3 military reconnaissance vehicle, launched in 1974. According to published accounts, reportedly confirmed by the spacecraft commander, Pavel Popovich, the station carried a modified Soviet jet interceptor cannon. It was a Nudelman-Rikhter “Vulkan” gun, similar to models installed on the Mig-19, Mig-21, and the Sukhoi-7.

Edit: Korrigerade, det stod felaktigt "Olberg" på Wikipedia.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28889
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Rymdstation med kanon

Inlägg av Hans » 6 januari 2010, 09:06

Mycket intressant, verkar i min värld högst troligt.

Another interesting topic is, the arming of the Salyut -3 space station. It was armed with a Nudelman air to air cannon designed for Soviet jet fighters. It was there as a contingency in case the Americans tried to take the Salyut station. Oberg also has a photo of the Soviet Soyuz survival kit which included a three barrel survival gun for firing bullets, shotgun shells and flares.
http://www.amazon.com/review/R204R3NRY3FN1C

http://www.friends-partners.org/piperma ... 18421.html

http://www.russianspaceweb.com/almaz_ops2.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Rymdstation med kanon

Inlägg av gunship » 8 januari 2010, 17:14

varför inte?

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Rymdstation med kanon

Inlägg av NIL » 8 januari 2010, 17:28

Ere inte rekyl i dom där prylarna?
Borde typ, knuffa iväg plattformen...liksom...ba.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Rymdstation med kanon

Inlägg av Hexmaster » 8 januari 2010, 18:00

gunship skrev:varför inte?
Det är givetvis en helt annan fråga än om det faktiskt inträffat. Saxar en av sidorna Hans länkade till, där det alltså står att testen utfördes på marken, inte i rymden:
The station was also equipped with a "self-defense" gun developed at a design bureau led by Nudelman. The weapon was installed in the front section of the station and in order to point it at the target crew had to change the attitude of the entire station. During ground test firing, the gun was able to split in half a metal container. At the same time, the firing caused considerable shaking of the station itself, therefore in-orbit tests of the weapon during manned operations were ruled out.
Om rymdkanonen faktiskt monterats så tror jag snarare på att man var nyfikna på experimentet i sig (även om man inte utförde dem) än på att man skulle tro sig ha något faktiskt behov av att mota bort imperialistiska astronauter.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Rymdstation med kanon

Inlägg av gunship » 8 januari 2010, 19:46

visserligen kan jag tänka mig att en lätt byggd rymdstation (de går inte att skjuta upp för tunga grejer i rymden...) kan skaka ordentligt när man skjuter med en automatkanon kan jag förstå. undrar varför man inte tänkte på en rekylfri kanon?

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Rymdstation med kanon

Inlägg av predator » 8 januari 2010, 19:52

Dom tog väll vad som fanns. Eller när kom rekylfri kanoner?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28889
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Rymdstation med kanon

Inlägg av Hans » 8 januari 2010, 21:03

predator skrev:Eller när kom rekylfri kanoner?
http://en.wikipedia.org/wiki/Recoilless_rifle#History

MVH

Hans

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Re: Rymdstation med kanon

Inlägg av Ja77 » 20 februari 2010, 10:25

Rekylen är inget större problem, tänk dig några kg rekyl ska påverka flera åtskilliga ton rymdstation. Ja station kommer att få en ny vektor men kanonens påverkan kommer att vara ytterst liten.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Rymdstation med kanon

Inlägg av frodeh » 20 februari 2010, 23:38

Et 175 grams 23x115mm prosjektil med en utgangshastighet på 750m/s har etter mine beregninger:

½mv²=0.5*0.175*750²= 49 218.75Joule.

Med antagelse om kraft = motkraft helt mekanisk etter Newtons 2. lov, (hvilket ikke blir rett fordi jeg antar at en betydelig mengde energi går til varme og bevegelse internt i våpenet). Antar videre en stasjon på 10 tonn, en salve på 100 skudd gir da følgende fartsendring på romstasjonen:

Total bevegelsesenergi i rekylretning: 100 * 49218.75J = 4.921875MJ

Fartsendring på 10 tonn romstasjon: 4.92MJ=½mv² ==> v=SQR(44921875*2/10000)=31,4 m/s = 113 km/t..

Det er nok mange parametre her som nok er feil, og ikke minst lurer jeg på i hvilken grad en rekylimpuls er likeverdig med kulas bevegelsesenergi. Men fysikken tilsier i alle fall at man må ta noen hensyn i "romsammenheng", kanskje avfyre en bremserakett noen sekunder etterpå for å kompensere for avfyrte salver. Andre hensyn som må tas er kanonens plassering i forhold til vridningsmoment fra rekyl m.m. Det ser i alle fall ikke helt trivielt ut på papiret å sikte en såpass tung kanon i alle retninger og fyre av.
[EDIT: noen språklige blomster og grattis til Hellner]: Salyut 3 hadde en masse på ca 18,5 tonn, slik at mine tall for fartsendring er 85% for høye i utgangspunktet. 61 km/t er mer riktig. Fortsatt signifikant skulle jeg tro.

Skriv svar