Finns mål på botten
Finns mål på botten
Hej
Fundar på om någon vet om man man skjuta torpeder i mot mål som ligger på botten?
Fundar på om någon vet om man man skjuta torpeder i mot mål som ligger på botten?
Re: Finns mål på botten
Nej, det är mycket svårt. Men det är helt beroende på mål, målsökare i torpeden och vilket underlag man har att klassificera och skjuta på. Dock så blir moderna torpeder mer och mer komplexa och typerna av styrning och sensorer i dem blir finare och finare och kontrollen och uppdateringen under gång bättre och bättre så med stor skicklighet och ett tydligt mål så är det nog möjligt idag.Hej
Enklast är att använda en ROV-E, "Remotely operated (underwater) veichle - expendeble" dvs en fjärrstyrd farkost som hittar målet med aktiv sonar, kamera och ofta stöttad av fjärrstyrning kör mot målet, särskilt minor, och detonerar den intill. I princip en liten torped men den är mer för finlir mot minor och inte byggd som en torped att jaga ikapp fartyg med stor sprängladdning.

En Atlas ROV-E som är inföskaffad till bla Visby och Koster-serien, finns även i Royal Navy och Bundesmarine.
Kan då en ubåtsjakthelikopter med en aktiv dopphydrofon hitta en stillaliggande ubåt på botten? Måste inte målet röra sig lite så att det blir en dopplereffekt på de återvändande ljudpulserna? Annars antar jag att det bara är ett minjaktfartyg med en HF sonar som kan låta sonarloben "teckna av" havsbottnen och på så sätt hitta en stillaliggande ubåt eller miniubåt.
/Per
/Per
Beror på omständigheterna kring helikoptern som bottentopgrafi, typ av sonar mm Men det är jäkligt svårt rent utsagt att hitta en ubåt, stillaliggande i bottenläge, särskilt i våra kuperade bottnar. Men ingenting är omöjligt.
Att säkert klassificera bottenliggare får antingen göras med en högfrekvent klassificeringssonar eller passivt.
Att säkert klassificera bottenliggare får antingen göras med en högfrekvent klassificeringssonar eller passivt.
Å andra sidan kan man ju fråga sig hur många ubåtschefer som känner sig helt trygga när det har ett helt gäng olika fartyg som rör sig på ytan och sänder aktivt, ett helikopter som doppar, och sedan ett välbekant högfrekvent ljud som närmar sig med ca 40 knop... Vid en hög klassifierig av ubåt i bottenläge kan torped användas taktiskt för att tvinga ubåten till rörelse, och då kommer torped två om den andra inte klarar ett varv till...
Om man vänder på det hela då. Kan man avfyra en torped i botten läge då?
T ex Torped 2000/Tp62 sägs ju kunna avfyras så i "swim out", om jag minns rätt. Så länge torpedtuberna inte är blockerade så borde det väl gå. Men det beror väl också på vilken typ av torped det är.predator skrev:Om man vänder på det hela då. Kan man avfyra en torped i botten läge då?
http://products.saabgroup.com/PDBWebNew ... es&Id=7498
(på sid 3 i detta dokument sägs att denna torped kan avfyras av ubåt i bottenläge).
Jag är ingen expert, men du bör väl rimligtvis kunna skjuta även tryckluftsutskjuten torped , sålänge tuberna är fria?
Bör inte vapnet att använda mot lokaliserad bottenliggande ubåt vara den gamla hederliga sjunkbomben. vilken bör vara utomordentlig om du har en god position att släppa på
Bör inte vapnet att använda mot lokaliserad bottenliggande ubåt vara den gamla hederliga sjunkbomben. vilken bör vara utomordentlig om du har en god position att släppa på
Jo, man tycker ju det. Jag drar mig till minnes att jag har läst om några exempel på hur besättningsmän tagit sig ut ur ubåtar som fastnat på botten genom att avfyra en torped, och sedan ta sig ut via tuben. Detta skulle ha inträffat under andra världskriget.Terje skrev:Jag är ingen expert, men du bör väl rimligtvis kunna skjuta även tryckluftsutskjuten torped , sålänge tuberna är fria?
Dock, skjuter du en torped med tryckluft i bottenläge så låter det väl rätt mycket, så risken är väl stor att du avslöjar din position. "Swim out" är väl betydligt tystare.
Kan bara hålla med dig, sjukbomber eller antiubåtsrakter typ RBU eller liknande borde väl fungera alldeles utmärkt.Terje skrev: Bör inte vapnet att använda mot lokaliserad bottenliggande ubåt vara den gamla hederliga sjunkbomben. vilken bör vara utomordentlig om du har en god position att släppa på
Och en sista fråga. Hur kan man avgöra om botten är lämplig att lägga sig på? Kan man kolla det med ekolod eller har man redan kollat ut denna och har det i en fin liten bok
Är det inte oxå så att vissa ubåtar är mer lämpliga att lägga på botten än andra? Jag kan tänka mig att en amerikansk atomdriven SSN med utpräglad Albacore skrov och sidoroder som sticker djupt har vissa svårigheter att kunna lägga sig på botten. Även en strategisk robotubåt vill nog till mycket innan man lägger på botten. Att alltid befinna sig i rörelse ingår ju liksom i deras strategi för att undgå upptäckt. Moderna svenska ubåtar med X-roder däremot torde inte ha några större svårigheter.
/Per
/Per
Är/var det inte så har jag för mig att jag läste för ett tag sen. Att Sovjetiska ubåtar skulle gå in i östersjön och läggs dig på botten där för att kunna skjuta sin robotar men större precition.