Varför kpist m/45B?

map358
Medlem

Re: Varför kpist m/45B?

Inlägg av map358 » 25 augusti 2008, 20:17

cocteau skrev:Då k-pist modell 45 saknar låsning och endast använder sig av slutstyckets massa som motstånd så skulle det bli ogörligt med en kaliber med starkare rekyl.

Jag har för mig att jag någon gång läst att ett icke låsande slutstycke för en gevärskaliber måste väga åtskilliga kilo, och då väsentligt mycket mer för 7.62 och 6.55 än 5.56.
Tror det var Per Arvidsson som skrev i FBU-tidningen att om en Ak4 skulle ha ett oreglat slutstycke måste detta väga 14 kg. Nu behöver det nog inte väga fullt så mycket om man avfyrar från öppet slutstycke, som i Kpist m/45, eftersom man då utnyttjar slutstyckets rörelsenergi i den framåtgående rörelsen, men många kilo blir det.

Användarvisningsbild
borris
Medlem

Inlägg av borris » 5 oktober 2008, 15:55

Glöm inte att icke stridande personal samt olika former av servispersonal hade pistol (m/07) som sitt personliga vapen tidigare. Med detta i beräkningen innebär kpist-beväpningen ett stort steg framåt.

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem

Re:

Inlägg av Kai Robert » 5 oktober 2008, 22:50

millgard skrev:Ett tips är att gå på en fältskyttetävling eller HV-skyttetävling där det skjuts med kpist. På 300 m skjuter de skapliga träffbilder kan jag säga. Och jag har själv lyckats prestera en halvskaplig på 200m, men jag är ingen stjärnskytt.
Stefan
Hade själv 45b i lumpen (-86), enkel, robust och pålitlig. Träffbilden på 100m (tror jag att det var, kommer faktist inte ihåg om vi sköt på 100m eller om det var längre) var inom 10cm, helt ok.
Vann f.ö. silvermedalj i kompanitävlingen, vi hade skjutförbud med lösplugg så efter inskjutningen fick pipan sitta kvar vilket gav stadiga skjutresultat.

/ Kai

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 25 oktober 2008, 18:57

Jag har bara positiva erfarenheter av m/45B.

Som sagts tidigare: den funkade mest hela tiden.
Tappade min i en hög med kalksand på Gotland.
Kaptenen kikar förbi medan jag svär oroligt i tron att puffran nu var ödelagd.
"Gör dra slutstycket fram och tillbaka tills den slutar gnissla så är det bara att köra!" blev ordern.
Sagt och gjort...och minsann! Den funkade prima resten av tjänstgöringen också trots denna och liknande omilda episoder.

Tung, ja, men stabil och stadig och lätt att träffa med.

Om jag vore "survivalist" eller liknande skulle jag absolut försöka snatta in på denna fina lilla manick.

Användarvisningsbild
diravi
Medlem

Re:

Inlägg av diravi » 4 november 2008, 10:22

MD650 skrev:
Bjernevik skrev:Förklaringen som jag fick var att man skulle minska antalet eldhandvapen i Försvarsmakten. Och eftersom man de senaste åren bara använt m/45B medan m/45 legat i förråd, så var de senare i bättre skick och därför skickades m/45B till skroten.

Skillnaden mellan de två versionerna är i stort sett bara att B har en extra krok på bakstycket. Den kom till därför att bakstycket tydligen kunde lossna vid skjutning med kammarammunition. Eftersom kammarammunitionen inte finns kvar, så är det problemet ur världen.
En annan skillnad är att m/45 är blånerad (svart) och m/45B är grönmålad.

:)
Jag har sett blånerade M/45B, det fanns ett par i min grupp då jag gjorde vp.

Användarvisningsbild
diravi
Medlem

Inlägg av diravi » 4 november 2008, 10:32

Jurgen Wullenwever skrev:En aning vid sidan av ämnet, men ändå:

Om nu kpist m45 var så praktisk, men hade nackdelen att den var ett närstridsvapen och inte var användbar på några hundra meters håll, gjordes det några försök att använda samma mekaniska principer för att skapa ett vapen i gevärsstorlek som skulle ha kunnat skjuta på längre håll? Om detta försöktes, vilket skulle resultatet bli? Är det en teknisk möjlighet, eller finns det hinder som omöjliggör detta? (För egen del är jag helt obekant med handeldvapen, bortsett från att jag använde m96 och m45 för länge sedan.)
Det har funnits någon provvariant kammrad för flaskhylsa med .22" (5.56mm) kula, samma hylsbotten som 9mmParabellum men något längre hylsa. fömodligen väldigt lik sakos 7X33, fast mer nedstrypt.

Det ger högre utgångshastighet och därmed bättre långhållsegenskaper, utan att för den skulle ge mer rekyl mot slutstycket.

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem

Inlägg av Osprey » 2 december 2008, 22:49

Lite OT i den här tråden, men ändå ganska nära. Det är ju M/45 och M/45B som diskuterats här, men det fanns ju även M/45C och M/45D.

M/45C har jag för mig var den med bajonnettfäste mest avsett för parader, men var det i grund och botten en M/45 eller M/45B?

M/45D var väl den som polisen fick lov att använda och som inte kunde skjuta riktig automateld. Hur hade man utfört detta? Var det slutstycket som var annorlunda, eller var låg skillnaden? och samma som ovan var det M/45 eller M/45B i grunden, eller hade den ännu fler skillnader, förutom att "handtaget" kunde skilja något?

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 2 december 2008, 23:28

Osprey skrev:M/45C har jag för mig var den med bajonnettfäste mest avsett för parader, men var det i grund och botten en M/45 eller M/45B?
Antingen eller. m/45C var bara en k-pist m/45(B) där man bytt ut den vanliga manteln mot en Mantel C som hade bajonettfästet från karbin m/94-14 påsvetsat.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Inlägg av Ori » 2 december 2008, 23:43

Efter lite googling och via någon spegel av Wikipedia hittade jag en svensk sida om kpistar (snacka om att gå över ån efter vatten...) som även har en ganska omfattande sektion om M/45, lite detaljer om C & D modellerna (samt M/45S !) iaf:
The submachine guns of Sweden.

Det verkar vara en seriös sida, i tråden om den svensk-danska kpisten länkas till en annan sida på samma server av loop.
--
Jörgen

Skriv svar