Fältuniforms fråga

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Inlägg: 718
Blev medlem: 3 mars 2006, 01:57
Ort: Umeå, Västerbotten
Kontakt:

Fältuniforms fråga

Inlägg av Vargas » 25 april 2008, 00:09

Jag har börjat införskaffa mig en gammal östtysk fältuniform.
Ni vet, de där uniformerna i det ineffektiva kamouflaget "RainPattern".

Nu är det en hel del som fortfarande saknas till den tyvärr och det är här min frågor kommer fram.
Är det någon som vet vad för slags kängor östtyska armen använde?
Använde de sockar eller fotlappar till dessa kängor?
Boxerkalsonger eller körde de "kommando"?

Något som också förblir ett litet frågetecken är vad de bar under fältjackan.
Deras hiskeligt fula kraglösa skjorta har jag redan lyckats listat ut. Men det måste ha blivit kallt även i Östtyskland, och då hade de förhoppningsvis någonting mer än bara varandra. Hur var det med brukandet av de där tunna blåvit randiga tröjorna och tank-topparna? Tog sig användet av de ända fram till Östtyskland?

Kort kan sägas att deras stridssele lämnar mycket att önska.
Ryggsäcken hamnar nere vid svanken efter att man justerat klart alla remmar och band och än värre är att selen har en förkärlek att haka av sig själv, såvida man inte bär runt på sten i ryggsäcken eller något annat tungt (som ammunition).
Allt som behövs är att någon lurar en att titta ned, och vips så har ryggsäcksdelen hackat av sig själv för att överraska den inte ont anande soldaten.
Bilagor
49452.jpg
Nöjd flaggviftare
49452.jpg (182.65 KiB) Visad 4924 gånger

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28888
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Fältuniforms fråga

Inlägg av Hans » 25 april 2008, 09:34

Hade de inte stövlar?

Kolla här http://www.breucom.de/nva/damals-bei-de ... lerie.html eller här http://www.nva.de/ NVA Archiv - Infos vom Helm bis zur Socke om det finns något.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Inlägg: 718
Blev medlem: 3 mars 2006, 01:57
Ort: Umeå, Västerbotten
Kontakt:

Re: Fältuniforms fråga

Inlägg av Vargas » 25 april 2008, 16:34

Tackar.
Två väldigt bra sidor det där om den östtyska armen.

Och jo, enligt sidorna bar de östtyska soldaterna stövlar. Fast det som är lite lurigt är att det verkar vara olika sorts stövlar.
I några utav videoklippen kutar det runt folk i knähöga paradstövlar, givetvis då de har "paraduniformen" på sig.
Men i fält verkar stövlarna kortare och slutar ungefär 12-14 centimeter ovanför foten.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28888
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Fältuniforms fråga

Inlägg av Hans » 25 april 2008, 16:44

Fast de verkar ha haft både och :roll: bara för att komplicera det för oss :lol:

Bild

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Inlägg: 718
Blev medlem: 3 mars 2006, 01:57
Ort: Umeå, Västerbotten
Kontakt:

Re: Fältuniforms fråga

Inlägg av Vargas » 25 april 2008, 18:49

Ja, de gjorde det inte lätt för hugande samlare inte.
Nästan som för att på pin ki, jäklas med de som började gräva i deras gamla nedlagda överskottslager.

Jag har i min ägo två par fältuniformsbyxor.
Den ena är avsedd för hängslen, har benfickor och knäppning kring anklarna, som för att dra åt kring stövel/kängskaften.
Den andra är avsedd för skärp. Har en liten, liten benficka på höger ben och är sydd med röd sömnad i byxbenen. Alldeles säkert för att stoppa ned byxbenen i ett par stövlar/kängor.
Båda är i det mossgröna tyget med de bajsbruna strecken på sig.
Och vilket som användes VolksArme eller Grenztruppe är mig en fråga.

På Hans bild så verkar han som gömmer minor vara klädd med hängselbyxor. Fast på de jag har så är knapparna dolda, vilket de inte är på han som gräver en grop för andra.
Hurvida det är illustratörens misstag eller om det nu fanns olika modeller av hängselbyxorna vet jag ej.

Hurvida de använde sockar eller fotlappar, verkar det även där som om de körde med båda systemen.
När dom använde fotlapparna och när de använde sockar är mig också en gåta.

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 756
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Fältuniforms fråga

Inlägg av Urban » 26 april 2008, 14:34

En bild på hur östtyska fallskärmsjägare kan ha sett ut:

Bild

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Inlägg: 718
Blev medlem: 3 mars 2006, 01:57
Ort: Umeå, Västerbotten
Kontakt:

Re: Fältuniforms fråga

Inlägg av Vargas » 28 april 2008, 15:08

Man tackar hjärtligast för svaren, bilderna och länkarna.
Det har varit till en ofattbar stor hjälp.

Roligt att notera är att jag idag försökte se om stadens överskottsaffär kanske hade några gamla östtyska stövlar som låg och trynade någonstans.
Där jag stod vid disken föll samtalet in på sockar och fotlappar och jag ondgjorde mig lite över hur den östtyska armen använde sig utav både sockar och fotlappar.
Kvinnan bakom disken såg måttligt förvånad ut och sade att användandet av fotlappar inte alls var särskilt ovanligt.
Hon hävdade att det Svenska försvaret länge och långt in under nittiotalet också hade fotlappar till hugande soldater.
Hon påstod också att de som använde fotlappar gjorde det för att man inte kunde få skoskav av ullbitarna ifråga.

Man lär sig något nytt varje dag.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28888
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Fältuniforms fråga

Inlägg av Hans » 28 april 2008, 15:23

Jodå, nog har man sett fotlappar även om det inte var så vanligt. Jag vet inte principen för hur de utdelades.

Hursomhelst får du lägga ut lite bilder dina pryttlar :wink:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Re: Fältuniforms fråga

Inlägg av Angus » 6 maj 2008, 19:06

Intressant. Men vad tusan är det soldaten till vänster bär längs kpisten? En trumpet (personvariant av Stuka-sirenen)? Eller bara en ficklampa?


//EMS

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Fältuniforms fråga

Inlägg av Per Andersson » 6 maj 2008, 19:19

Isärplockad RPG?

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Inlägg: 718
Blev medlem: 3 mars 2006, 01:57
Ort: Umeå, Västerbotten
Kontakt:

Re: Fältuniforms fråga

Inlägg av Vargas » 7 maj 2008, 00:37

Jo. Jag skulle också vilja få det till en isär monterad RPG-7:a.
Bilagor
rpg7ds.jpg
rpg7ds.jpg (64.25 KiB) Visad 4420 gånger
dd1-48rpgc.jpg
dd1-48rpgc.jpg (59.16 KiB) Visad 4414 gånger

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Re: Fältuniforms fråga

Inlägg av Angus » 10 maj 2008, 03:42

Hupps. Långt ifrån alltså. Såg väldigt liten ut, men antagligen bruklig för fallskärmsförband.


//EMS

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re: Fältuniforms fråga

Inlägg av Axial » 21 maj 2008, 08:20

Vargas skrev: (---)
Kvinnan bakom disken såg måttligt förvånad ut och sade att användandet av fotlappar inte alls var särskilt ovanligt.
Hon hävdade att det Svenska försvaret länge och långt in under nittiotalet också hade fotlappar till hugande soldater.
Hon påstod också att de som använde fotlappar gjorde det för att man inte kunde få skoskav av ullbitarna ifråga.
(---)
Delades ut på I13 i Falun utbildningsåret 96/97 iallafall. Två par per man, parallellt med stålgrå knästrumpa och vit yttersocka i ullfrotté (?). Såvitt jag kunde uppfatta så var fotlappar en sån där antingen/eller-grej. Antingen så fick man till det med vikningen och då var det tydligen hur bra som helst. Eller så tyckte man, som jag, att det var urdumt och så fick de ligga längst in i skåpet till muck.

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Inlägg: 718
Blev medlem: 3 mars 2006, 01:57
Ort: Umeå, Västerbotten
Kontakt:

Re: Fältuniforms fråga

Inlägg av Vargas » 21 maj 2008, 23:53

Axial skrev: Delades ut på I13 i Falun utbildningsåret 96/97 iallafall. Två par per man, parallellt med stålgrå knästrumpa och vit yttersocka i ullfrotté (?). Såvitt jag kunde uppfatta så var fotlappar en sån där antingen/eller-grej. Antingen så fick man till det med vikningen och då var det tydligen hur bra som helst. Eller så tyckte man, som jag, att det var urdumt och så fick de ligga längst in i skåpet till muck.
Fascinerande att höra.
Jag införskaffade mig två par sådana när jag sist var på överskottsbolaget för att testa.
Och jag kom väl ganska snabbt fram till att det inte var något man direkt hade på sig utan någon form av skodon till.
För en trehundra riksdaler kan man också dessutom bli ägare till ett par väldigt tyska och obekväma armestövlar.
Skulle nästan kunna satsa alla mina pengar på en häst att det är de gamla östtyska stövlarna de har liggandes och skräpandes där.


Samlar forumet hade för övrigt en hel del information om NVA uniformen. Än är det en hel drös med frågor obesvarade, men det kanske löser sig längre fram.

Bilder på uniformen skall jag lägga upp.
När jag lyckats införskaffa mig en kortläsare så att jag får över bilderna från kamera till dator.

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Inlägg: 718
Blev medlem: 3 mars 2006, 01:57
Ort: Umeå, Västerbotten
Kontakt:

Re: Fältuniforms fråga

Inlägg av Vargas » 26 maj 2008, 14:23

Nu är jag ingen väldig expert inom krigsmateriel. Men jag finner det ganska fascinerande hur många funktioner de stoppat in i den östtyska hjälmen med regnmönsteröverdraget.

Jäntemot den svenska stålhjälmen så finner jag den östtyska dämpa slag bättre iochmed att de stoppat in skumgummi i den.
Med hjälmöverdraget fanns ett nackskydd med. Vad de skulle motverka vette tusan. Största sannolikhet vind och kyla under kalla kriget.
Än lustigare är nätet som finns insytt i hjämöverdraget och som kan fällas ut och täcka ansiktet.
Jag kan inte riktigt tänka mig att det var särskilt populärt att hålla på att rulla de där näten upp och ned framför ansiktet.
För jag antar att det syddes in med tanke på maskeringsmöjligheten hos den enskilde soldaten.

Här är två bilder på min hjälm hur som helst.
Bilagor
NVA huvudbonad.jpg
Huvudbonad med både hjälmnät och överdrag.
NVA huvudbonad.jpg (167.59 KiB) Visad 4066 gånger

Skriv svar