Ljungman ag42
-
hans lindquist
- Medlem
Re: Ljungman ag42
[quote="jofredes"]1. Hur många exemplar gjordes av detta vapen?
2. När togs det ur bruk?
3. Varför finns det personer som tycker att det här värdelösa skitgeväret är bra(provsköt det en gång, eldavbrott vart tredje skott)?
4. Vad hände med vapnet när det togs ur bruk?
5. Hur många ex gjordes av Hakim-versionen?[/quote]
Försök till svar:
1) ca 30 000.
2) Ersattes med AK4 vid GU- och rep-förband omkring 1970 men fanns kvar längre i vissa mob-förråd. Ersattes med g m/96 vid vissa förband i väntan på AK5 under 80-talet.
3)Om den bara fungerade utan eldavbrott och "tumkapning" var den ganska välskjutande. Senast jag sköt med ag m/42 var i samband med en förevisning under 80-talets senare hälft. Det vapnet sköt bra och krånglade inte.
4) En uppgift - som jag inte lyckats kolla - säger att ag m/42 såldes till Kanada under 70-talet. Misstänker emellertid att en förväxling med karbin m/94 föreligger. Den bössan såldes i avsevärt antal till Kanada och USA för att ändras till jaktvapen.
5) Sannolikt i stort antal. All trupp jag såg vid en resa i Egypten 1968 var antingen beväpnad med en licenstillverkad kopia av den svenska kpisten m/45 (där kallad "Port Said" efter tillverkningsorten) eller likaledes licenstillverkade kopian av svenska ag m/42 (där kallad Hakim) utom de enklaste, civilklädda milisförbanden, som fortfarande hade gamla brittiska repetergevär.
Ag m/42:s mekanism hade en beklaglig benägenhet att vid ovarsam framföring klippa tummen av skytten, varvid sk "ag-tumme" uppstod. Fenomenet omnämns så här i ett av beväringhumorns skaldestycken:
"Ag-tumme definieras så
Tumme minus centimetrar två"
mvh
Hasse L
2. När togs det ur bruk?
3. Varför finns det personer som tycker att det här värdelösa skitgeväret är bra(provsköt det en gång, eldavbrott vart tredje skott)?
4. Vad hände med vapnet när det togs ur bruk?
5. Hur många ex gjordes av Hakim-versionen?[/quote]
Försök till svar:
1) ca 30 000.
2) Ersattes med AK4 vid GU- och rep-förband omkring 1970 men fanns kvar längre i vissa mob-förråd. Ersattes med g m/96 vid vissa förband i väntan på AK5 under 80-talet.
3)Om den bara fungerade utan eldavbrott och "tumkapning" var den ganska välskjutande. Senast jag sköt med ag m/42 var i samband med en förevisning under 80-talets senare hälft. Det vapnet sköt bra och krånglade inte.
4) En uppgift - som jag inte lyckats kolla - säger att ag m/42 såldes till Kanada under 70-talet. Misstänker emellertid att en förväxling med karbin m/94 föreligger. Den bössan såldes i avsevärt antal till Kanada och USA för att ändras till jaktvapen.
5) Sannolikt i stort antal. All trupp jag såg vid en resa i Egypten 1968 var antingen beväpnad med en licenstillverkad kopia av den svenska kpisten m/45 (där kallad "Port Said" efter tillverkningsorten) eller likaledes licenstillverkade kopian av svenska ag m/42 (där kallad Hakim) utom de enklaste, civilklädda milisförbanden, som fortfarande hade gamla brittiska repetergevär.
Ag m/42:s mekanism hade en beklaglig benägenhet att vid ovarsam framföring klippa tummen av skytten, varvid sk "ag-tumme" uppstod. Fenomenet omnämns så här i ett av beväringhumorns skaldestycken:
"Ag-tumme definieras så
Tumme minus centimetrar två"
mvh
Hasse L
Re: Ljungman ag42
Det kan påpekas att Egypten även tillverkade en modifierad version i 7,62 x 39, Rasheed. Motsvarande var att de tillverkade en förenklad version av Port Said som fick namnet Akaba.hans lindquist skrev:5) Sannolikt i stort antal. All trupp jag såg vid en resa i Egypten 1968 var antingen beväpnad med en licenstillverkad kopia av den svenska kpisten m/45 (där kallad "Port Said" efter tillverkningsorten) eller likaledes licenstillverkade kopian av svenska ag m/42 (där kallad Hakim) utom de enklaste, civilklädda milisförbanden, som fortfarande hade gamla brittiska repetergevär.
- Bilagor
-
- Akaba.jpg (8.76 KiB) Visad 3708 gånger
-
- rasheed1.jpg (9.87 KiB) Visad 3709 gånger
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Ag m/42
I Org 59 ingick det 5 kpist m/45 och 4 ag m/42 i en skyttegrupp. Den stora svagheten med ag m/42 var gaskanalen ovanför pipan som medförde att pipan upphettades mer på översidan och därför krökte sig så att träffbilden "vandrade" för vart skott. Efter ca 10 skott var pipan jämnvarm och träffbilden stabil.
- J.K Nilsson
- Medlem
Re: Ag m/42
Tack Stellan, sådana här guldkorn uppskattas alltid.Stellan Bojerud skrev:I Org 59 ingick det 5 kpist m/45 och 4 ag m/42 i en skyttegrupp. Den stora svagheten med ag m/42 var gaskanalen ovanför pipan som medförde att pipan upphettades mer på översidan och därför krökte sig så att träffbilden "vandrade" för vart skott. Efter ca 10 skott var pipan jämnvarm och träffbilden stabil.
J.K Nilsson
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Ag m/42
Själv gillade jag ag m/42. Detta av två skäl: Vapnet är vackert och har rena linjer. Jag hade lärt mig att kompensera för träffbildsändringarna. Minns jag rätt vandrade träffbilden på 200 m skjutavstånd ca 10 cm. Vid strid var reglementerat avstånd för eldöppning mot framryckande fiende 600 meter.
De som ogillade vapnet var de som inte lärt sig att passa sig för att få "ag-tumme" då de laddade vapnet eller skulle plocka med det under vfapenvård. Vidare de som aldrig lärde sig kompensera för träffbildsflyttningarna. De blev begabbade för att vara dåliga skyttar och sådant är ju aldrig roligt.
De som ogillade vapnet var de som inte lärt sig att passa sig för att få "ag-tumme" då de laddade vapnet eller skulle plocka med det under vfapenvård. Vidare de som aldrig lärde sig kompensera för träffbildsflyttningarna. De blev begabbade för att vara dåliga skyttar och sådant är ju aldrig roligt.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Ag m/42 och AK 4
Minns jag rätt började AK 4 komma ut på trupp 1966. Sista gången jag såg ag m/42 i bruk var vid en KFÖ i Storuman 1974. Flyget behöll ag m/42 längre och ännu på 1980-talet hade flygfältsingenjörkompaniet på Arlanda sådana vapen.
1110:an är borta sedan flera år, således även den modifierade varianten...antabus skrev:Det stämmer 1965 antogs ak4:an då la dom ner ag42:an.
Men en modieferad version finns fortfarande kvar som inskjutningsvapen 1110 för 9cm rikylfri kanon pvpjäs 1110
och då kammrad som 7,62 nato och den har en pistong istället för en gas kanal.
Mvh Stivne