Fregatte 125, ny tysk fregatt

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Fregatte 125, ny tysk fregatt

Inlägg av Psilander » 1 september 2006, 11:21

Fregatte 125

Detta är tyskarnas nya fregatt projekt F125, som kommer ut ungefär samtidigt som YSNY. F125 är specialbyggd för "littorial warfare" notera Monarch dvs sjöversionen av 155mm Panzerhaubitz, rb15 blir troligtvis sjömålsroboten, man kikar även på MLRS.

Användarvisningsbild
Mr Gorbatjov
Medlem
Inlägg: 71
Blev medlem: 8 oktober 2005, 19:02

Inlägg av Mr Gorbatjov » 1 september 2006, 19:53

Okej bara för att jämföra...hur står den sig i jämförelse med den nya Ryska fregatten "22350 project" som är under konstruktion

http://www.warfare.ru/?lang=&catid=270&linkid=2544

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 1 september 2006, 20:35

Står ju inte så mycket om ryssens uthållighet eller räckvidd, men rent fysiskt verkar de ju vara lika stora, med något tyngre beväpning på tysken.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 3 september 2006, 13:08

Hon bör snarare jämföras med LCS - Littorial Combat Ship mht till uppdrag och operations områden.

Men F125 hamnar nånstans i gapet mellan Zumwalt klassen och LCS.

Användarvisningsbild
Robert Lindqvist
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
Ort: VÄSTERÅS

Inlägg av Robert Lindqvist » 19 april 2007, 20:13

Psilander.
Jag som inte förstår tyska. Kan du berätta mer om F125? Det är väl den som Blohm + Voss kallar MEKO X? Dom har störande lite info på sin hemsida. Den där Monarch pjäsen är jag väldigt intresserad av. 15,5cm är en stor bössa. Har dom bara tagit pjäs med tillhörande torn från en PzH 2000 och bankat dit den på fördäck? Det ser ut så på bilderna från demonstations försöken där dom använde en gammal fregatt. Min första tanke var att det såg väldigt tungt ut. Varför har tyskarna med en bild på MLRS i broschyren?????

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 20 april 2007, 08:50

Kanonen är en "navaliserad" version av PzH 2000, så precis som du säger testade de systemet med en sådan på däck. Nu står det ju inte uttryckligt i texten, men jag de utvecklar ett nytt torn för pjäsen. Vad jag förstår tänker de också sätta anpassade MLRS-system på fartyget, både dem och kanonen är avsedda för bekämpning av landmål, varför man valde att utgå från artillerisystem som redan finns i armén. Med MLRS får man ju en räckvidd på upp mot 70km.

Vad som är mer intressant är att skeppet har utrymmen för 50 insatssoldater plus deras båtar och utrustning. Ganska rejält för en i sammanhanget liten klass. Verkar som man satsar ganska hårt på amfibiedelen.

CG
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 maj 2005, 19:48
Ort: Västergötland

Inlägg av CG » 20 april 2007, 11:47

Robert Lindqvist skrev:Psilander.
Jag som inte förstår tyska. Kan du berätta mer om F125? Det är väl den som Blohm + Voss kallar MEKO X? Dom har störande lite info på sin hemsida. Den där Monarch pjäsen är jag väldigt intresserad av. 15,5cm är en stor bössa. Har dom bara tagit pjäs med tillhörande torn från en PzH 2000 och bankat dit den på fördäck? Det ser ut så på bilderna från demonstations försöken där dom använde en gammal fregatt. Min första tanke var att det såg väldigt tungt ut. Varför har tyskarna med en bild på MLRS i broschyren?????
F125 är inte MEKO X, som bygger på MEKO D men inte heller denna har byggts. En del av de koncepten som fanns i dessa har överförts till F125, men de är väldigt olika skepp. För övrigt verkar pjäsförsöken utfallit mindre tillfredsställande då man nyligen beställt italienska 127mm kanoner till skeppen i F125-klassen. Även marinvarianten av MLRS verkar ha övergetts då det skulle krävts omfattande arbete för att anpassa den, detta är i mina ögon ett avbräck långt större än valet av en konventionell kanon. I rollen ytmålsbekämpning är ju raketartilleri fullkomligt överlägset eldrörsdito.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 20 april 2007, 13:58

Ett fartyg har ju rimligvis kapacitet att ta med sig en ganska stor trave MLRS-rockisar också...

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Fregatte 125, ny tysk fregatt

Inlägg av Per Andersson » 20 april 2007, 15:45

Psilander skrev:F125 är specialbyggd för "littorial warfare" notera Monarch dvs sjöversionen av 155mm Panzerhaubitz,
[Gert Fylking]

Äntligen!

[/Gert Fylking]

Användarvisningsbild
Robert Lindqvist
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
Ort: VÄSTERÅS

Inlägg av Robert Lindqvist » 21 april 2007, 22:10

aha... man bugar. :D
Väldigt intressant med så mycket utrymme för "comandos" Synd att dom verkar ha övergett 15,5. Spännande annars att se vad man kunde hitta på för granater till den.
Hur hade man tänk det med MRLS. Skjuta i VLS-moduler?

Jaså. Ingen som har köpt Meko D? Den ser ganska kapabel ut annars. Vi borde köpa 2 eller 3 av tyskarna :)
Angående Meko D har jag funderat på varför dom har spridit ut VLS-modulerna så där. på sånna där fina 3D bilder framgår att dom har VLS fram, på mitten, och till och med på helikopterdäck. Kan det vara för att sprida vikten? Eller har man knökat in det där det finns plats bara.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 28 juni 2007, 08:08

Då var 4st beställda

http://www.thyssenkrupp-marinesystems.d ... ressDetail

Får hoppas FMV får tummen ur och shoppar loss YSNY mm åt oss snart

Skriv svar