Exocetrobot

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Exocetrobot

Inlägg av predator » 23 oktober 2006, 15:03

Satt och läst om detta robot på wikipedia. Och där står följanade.

*Frankrike har elektroniska motmedel inbyggda i roboten*

Menas det att roboten inte kan skjutas imot franska fartyg. Eller att dom ska spränga den i luften om den skjut av dom?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Exocetrobot

Inlägg av Hans » 23 oktober 2006, 15:13

predator skrev:Satt och läst om detta robot på wikipedia. Och där står följanade.

*Frankrike har elektroniska motmedel inbyggda i roboten*

Menas det att roboten inte kan skjutas imot franska fartyg. Eller att dom ska spränga den i luften om den skjut av dom?
Konstigt skrivet. Att en robot skulle ha motmedel har jag inte hört talas om - däremot har man anpassat den för att klara av viss störning genom ECCM. Förmodligen har det att göra med att kanske britterna fick information från fransmännen om frekvenser och annat som underlättar att störa ut roboten. Engelska Wikipedia - http://en.wikipedia.org/wiki/Exocet

MVH

Hans

Stivne
Medlem

Inlägg av Stivne » 23 oktober 2006, 15:18

Det handlar nog om passiva motmedel, troligtvis handlar det kanske om alternerande frekvens på målsökaren eller någon form av ekoigenkänning (ekon med allt för varierande signalstyrka sållas bort, exvis remsmoln).

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 23 oktober 2006, 15:19

Jo jag tycket det med. Men på Wikipedia så kan ju vem som helst skriva. Så man ska nog inte tro allt som står där.

Jag funderar på att dom menar att det finns någon typ av kill funtion så att Fransmännen kan stänga av den om den skulle skjutas imot dom. För man vill ju inte att saker man bygger så komma tillbacka till än

Stivne
Medlem

Inlägg av Stivne » 23 oktober 2006, 15:27

Det tror jag inte. Med fungerande underrättelsetjänst och hyffsat bra ingengörer så skulle nog även fi kunna knäcka denna funktion, inte minst med hänsyn till hur spridd exocetroboten är. Tycker det verkar vara relativt hög risktagning att utrusta ett så pass avancerat system med en sådan funktion Mot en fiende som känner till "Kill-kommandot" men har en annan typ av robot själv ligger man ju snarare mer pyrt till än om man inte har någon liknande funktion. Nej, jag tror detta är en myt.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 23 oktober 2006, 15:55

Elektroniska motmedel torde vara skydd mot passiv störning av målsökaren, inte att man själv kan oskadliggöra roboten.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 23 oktober 2006, 18:19

På svenska blir det "Elektroniska Mot-MotMedel". Man har en störrobusthet som innebär att målsökaren kan nonchalera vissa störformer och i svårare fall låsa på störsändaren. Man imuniserar målsökaren emot störning.

J.K Nilsson

Stofilen
Medlem

Inlägg av Stofilen » 23 oktober 2006, 20:29

När togs igentligen Exocetroboten i aktivtjänst. Jag har sett flera bud i olika källor.

//Stofilen

Stivne
Medlem

Inlägg av Stivne » 23 oktober 2006, 21:35

Har också sett lite olika siffror, bla att utvecklingsarbetet påbörjades 1967, och att roboten var på förband 1977, men jag tycker mig ha sett ett tidigare årtal någonstans, möjligtvis 1974. Vid tillfälle skall jag gå igenom mina marinkalendrar för att se när den första gången nämns. Inte för att det är nått facit, men i varjefall en indikation. Israelernas Gabriel påbörjades 1962 och kom på förband 1970, så tidsspannet ser ju ut att vara ungefär det samma som för exoceten (en del hävdar ju att exoceten har "ärvt" en hel del från Gabriel)

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 23 oktober 2006, 22:09

Stivne skrev:Har också sett lite olika siffror, bla att utvecklingsarbetet påbörjades 1967, och att roboten var på förband 1977, men jag tycker mig ha sett ett tidigare årtal någonstans, möjligtvis 1974. Vid tillfälle skall jag gå igenom mina marinkalendrar för att se när den första gången nämns. Inte för att det är nått facit, men i varjefall en indikation. Israelernas Gabriel påbörjades 1962 och kom på förband 1970, så tidsspannet ser ju ut att vara ungefär det samma som för exoceten (en del hävdar ju att exoceten har "ärvt" en hel del från Gabriel)
Enligt Marinkalender 2000 så levererades sjöroboten MM 38 Exocet 1968, attackroboten AM 39 Exocet 1978, kustroboten Excalibur (mod MM 38; finns el. fanns bl a i Gibraltar) 1985, sjöroboten MM 40 Exocet Block II 1992 samt ubåtsroboten (el undervattensroboten hur man säger) SM 39 Exocet 1993.

Kan någon förklara mig hur de tyska robotbåtarna av typ 143A el. Gepard-klassen ska kunna förbli operativa till 2015? Deras gamla MM 38 system kommer ju att vara nästan 50 år gammalt då! Visserligen har det säkert livstidsförlängts, men herregud, det måste väl finnas gränser för hur länge ett sånt här ändå förhållandevis sofistikerat vapensystem kan hållas operativt?

/Per

Stofilen
Medlem

Inlägg av Stofilen » 23 oktober 2006, 23:07

Vet någon om flottan funderade på att köpa exocet? Det verkar vara den första "modena" sjömålsroboten, skulle väl ha varit perfekt för spica båtarna!

//Stofilen

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 24 oktober 2006, 07:32

Stofilen skrev:Vet någon om flottan funderade på att köpa exocet? Det verkar vara den första "modena" sjömålsroboten, skulle väl ha varit perfekt för spica båtarna!
Jag tror inte Exocet MM 38 var aktuell för den svenska flottan framför allt pga sin relativt korta räckvidd på ca 38 km och sina utrymmeskrävande fasta vingar. Flottan ville på 70-talet ha Harpoon med mer än dubbla räckvidden (och infällbara vingar) till Spicabåtarna (jag tror t o m Spica I var aktuell), men pga av politiska beslut så försenades ombeväpningen och det blev ett inhemskt robotsystem i stället. Kanske ett lyckligt beslut ändå.

/Per

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 24 oktober 2006, 18:26

Det var faktiskt bara veckor innan kontraktet med Boeing skulle skrivas innan Regeringen fattade beslut om Rb15 som gick från ax till kaka på bara 4år.. Exocet är ju nära besläktad med vår Rb08 som hade bättre räckvidd och var nog jämbördig elektroniskt. Det har alltid bara varit Spica II och plejad som varit aktuell för sjörb (plejaderna med ramp på backen för Rb08), jag vill minnas att platsbrist som satte stopp för Spica Iorna.

Stofilen
Medlem

Inlägg av Stofilen » 24 oktober 2006, 21:11

Jag tycker att beslutet att utvekla rb15 var tveksamt. Vi fick vänta till 1985 på att få moderna robotar. Perioden 1977-85 var ju inte direkt lugn och trygg. När det gäller prestanda vet jag inte tillräckligt för att kunna göra en rättvis analys av vilken robot som är bäst, men rb15 var ju nyare och borde därmed vara lite vassare. En annan intressant aspekt är kostnaden. Är det någon som vet något om vad Harpoon respektive Rb 15 kostade. Krigsmateriel från USA brukar vara dyr, men att utveckla själv är inte alltid lönsamt.

//Stofilen

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 24 oktober 2006, 21:22

Psilander skrev:Det var faktiskt bara veckor innan kontraktet med Boeing skulle skrivas innan Regeringen fattade beslut om Rb15 som gick från ax till kaka på bara 4år.. Exocet är ju nära besläktad med vår Rb08 som hade bättre räckvidd och var nog jämbördig elektroniskt. Det har alltid bara varit Spica II och plejad som varit aktuell för sjörb (plejaderna med ramp på backen för Rb08), jag vill minnas att platsbrist som satte stopp för Spica Iorna.
Ok. Hade för mig att Spica I också skulle få sjörobot. Flottan fick ju förlita sig enbart på RB 08 på Halland och Småland ytterligare några år i början av 80-talet tack vare RBS-15 beslutet som försenade införandet av en modern sjörobot.

Kan nog inte hålla med om att Exocet och RB 08 skulle vara så nära besläktade. Exocet var väl den första moderna kompakta sjöroboten med en kropp med liten diameter och relativt modest stridsspets på 165 kg, medan RB 08 är en äldre klumpigare konstruktion som ser mer ut som ett litet flygplan och med en väl tilltagen stridsspets (kanske för att kompensera den något sämre precisionen?). Exocet var väl också den första riktiga "sea skimmern" med en flyghöjd på mindre än 3 meter i anflygningsskedet (om sjögången så tillät vill säga), medan RB 08 inte kunde flyga extremt lågt.

/Per

Skriv svar