Mexikos nya automatkarbin FX-05 Xiuhcoatl

Skriv svar
mustamato
Medlem

Mexikos nya automatkarbin FX-05 Xiuhcoatl

Inlägg av mustamato » 17 september 2006, 00:40

Lite otippat kanske att Mexiko är det land med den nyaste automatkarbinen. Att döma av vad den är baserad på, och hur den ser ut kan man förmoda att den är en av de mest moderna också.

Om jag förstått saken rätt har Mexiko kopierat G36 rakt av, men förändrat tillräckligt mycket för att H&K inte ska kunna kräva mexikanerna på pengar. Noterbara skillnader är exempelvis kolven som på FX-05 både är vikbar och inskjutbar, det avtagbara bärhandtaget, manöverhandtaget på ett bättre ställe (inte helt olikt FN SCAR) etc. Den presenterades officiellt för allmänheten idag vid en militärparad.

Bild

Bild
Utan och med bärhandtag.

Bild
Det går till synes att montera sikten på bärhandtaget också. Troligtvis kommer
bärhandtaget att bli standard för "vanligt fotfolk", medan elitenheterna kommer att
använda Aimpoint etc. utan bärhandtaget och dess inbyggda sikte.

Bild
En Xiuhcoatl pryder FX-05

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 17 september 2006, 11:18

Ser ganska snyggt ut. Men är det inte tunkt. Har du mer info om vapnet?

O
Medlem

Inlägg av O » 17 september 2006, 15:48

På den andra bilden ser den väldigt stor ut, det var mitt första bestående intryck.

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 17 september 2006, 17:18

predator skrev:Ser ganska snyggt ut. Men är det inte tunkt. Har du mer info om vapnet?
Avsevärt lättare än AK5C som väger cirka 5,5 kg med 30 patroner i magasinet. FX-05 väger uppskattningsvis strax över 4 kg med patroner i magasinet (cirka 3,4 kg utan). I övrigt är det i princip en G36.
O skrev:På den andra bilden ser den väldigt stor ut, det var mitt första bestående intryck.
Är nog bara som det ser ut, G36 är ganska stor också (se bilden nedan). På paradbilderna har FX-05 en piplängd som motsvarar den på G36K. Medan den på tredje bilden uppifrån har en piplängd som motsvarar den på vanliga G36.

Bild

Skriv svar