Luftgevär
-
Königstiger
- Medlem
Luftgevär
I tråden om prickskyttarnas betydelse i andra världskriget kom diskussionen in på luftgevär. Så jag tänkte starta en diskussion om det. Hur pass kraftiga är dom egentligen? Kan en kula från ett luftgevär borra sig in i människokroppen eller studsar det bara tillbaks? Eftersom man inte måste ha licens för luftgevär antar jag (och hoppas!) att de inte är så farliga...
Det beror väl på hur kraftiga de är och vilken sorts ammunition du använder. Jag råkade skjuta mig i foten med ett luftgevär en gång, kulan var trubbig. Den satt inte så djupt, runt 1-1,5cm. Jag fick plocka ut kulan med en pincett, och blev lite förvånad att den ändå lyckades gå igenom både gympadojan och huden.
Vi använde luftgevär när vi lekte krig i högstadieåldern.
Min kompis fick en kula mitt i pannan från en luftpistol på 1 meters håll, vilken bula.
Jag själv ficke från ett bra luftgevär från ca 50 meters blod precis ovanför ögat, det rann mycket blod.
Tacksam är man idag för den tur man inte förtjänade.
Detta var med vanliga 4,5mm hobbexgevär, kan tänka mig att de grövre och lite bättre gevären kan göra skada.
Min kompis fick en kula mitt i pannan från en luftpistol på 1 meters håll, vilken bula.
Jag själv ficke från ett bra luftgevär från ca 50 meters blod precis ovanför ögat, det rann mycket blod.
Tacksam är man idag för den tur man inte förtjänade.
Detta var med vanliga 4,5mm hobbexgevär, kan tänka mig att de grövre och lite bättre gevären kan göra skada.
Re: Luftgevär
Det finns luftgevär och luftgevär. De som har en utgångshastighet under 200 m/s är inte licenspliktiga, men kraftigare vapen än så måste du ha licens för. Vill minnas att brittiska armén experimenterade med luftgevär på 1800-talet, de var knappast ofarliga.Königstiger skrev:Hur pass kraftiga är dom egentligen? Kan en kula från ett luftgevär borra sig in i människokroppen eller studsar det bara tillbaks? Eftersom man inte måste ha licens för luftgevär antar jag (och hoppas!) att de inte är så farliga...
- Olof Larsson
- Medlem
Re: Luftgevär
Ett 5,5mm luftgevär från svenska FX har en mynningshastighet på uppåt 290m/s.Königstiger skrev:I tråden om prickskyttarnas betydelse i andra världskriget kom diskussionen in på luftgevär. Så jag tänkte starta en diskussion om det. Hur pass kraftiga är dom egentligen? Kan en kula från ett luftgevär borra sig in i människokroppen eller studsar det bara tillbaks? Eftersom man inte måste ha licens för luftgevär antar jag (och hoppas!) att de inte är så farliga...
Eftersom en kaliber .22LR med underljudsammunition tydligen ska räcka till att
döda en älgko med ett välplacerat skott, så förutsätter jag att ett 5,5mm FX-gevär
(eller andra dylika 5,5mm luftgevär) potensiellt sett kan döda t.ex. en människa.
I vilket fall som helst så räcker det för att ett dylikt vapen
ska få användas vid skyddsjakt på klass 4-vilt.
FX Airguns
-
Johan Matsson
- Medlem
- Belisarius
- Medlem
jäkla klantskalleAndreas K skrev:Det beror väl på hur kraftiga de är och vilken sorts ammunition du använder. Jag råkade skjuta mig i foten med ett luftgevär en gång, kulan var trubbig. Den satt inte så djupt, runt 1-1,5cm. Jag fick plocka ut kulan med en pincett, och blev lite förvånad att den ändå lyckades gå igenom både gympadojan och huden.
- Panzerschreck
- Medlem
Luftgeväret ska ha uppfunnits på 1560 talet av en tysk bössmakare Guter i Nürnberg. Men haft sin grund i de tyska blåsrören av stål som användes för fågeljakt på 1400talet.
På 1700talets slut använde sig vissa skarpskytteförband i Österrike av luftgevär.
Vapnet hade en utbytbar luftbehållare (som satt på kolvensbakre del) som pumpades upp med 1000+ pumpstötar med en handpump.
luften ska ha räckt för att för 40 skott varav de första 10 var verksamma på 150steg, de följade 10 på 125stegs håll och resten på mycket kort håll.
Mvh John
På 1700talets slut använde sig vissa skarpskytteförband i Österrike av luftgevär.
Vapnet hade en utbytbar luftbehållare (som satt på kolvensbakre del) som pumpades upp med 1000+ pumpstötar med en handpump.
luften ska ha räckt för att för 40 skott varav de första 10 var verksamma på 150steg, de följade 10 på 125stegs håll och resten på mycket kort håll.
Mvh John
Jag tänkte bara passa på att visa mina herrar en länk till Sveriges största hemsida om luftvapen:
http://www.airgun.se
Här är dessutom en länk till en teknisk analys av en Girandoni :
http://www.beemans.net/lewis%20assault%20rifle.htm
Inget av dessa vapen är dock direkt kraftfulla, ett Excellent ger ca 14 joule och ett Sheridan runt 20 joule.
Ett vapen med en lätt projektil kan alltså ha en hastighet på långt över 200 mps (650 fps) utan att ha licenskrav. Lagen som hade 200 mps som gräns togs bort 1 maj 1992.
Ett tillståndspliktigt luftvapen som mitt gevär med runt 330 mps i utgångshastighet med 7.50 grains går rakt igenom en människa under samma förutsättningar.
Fördelen med luftvapen är att dess projektiler har en uselt låg BC och mycket låg vikt vilket innebär att de tappar kraften väldigt fort.
Att skjuta en diabol jämfört med en kula (exempelvis 22LR "salongsgevär") är som att jämföra ett racketslag med en badmintonboll och med en tennisboll.
Två likvärdiga vapen med samma utgångshastighet vid mynningen (tillståndspliktigt luftvapen & 22LR) visar att luftvapendiabolen går ca 300-450 meter där projektilen ifrån 22LR går mellan 1300-1500 meter.
Skillnaden i kraft vid nedslaget är också enormt stor.
http://www.airgun.se
Här är dessutom en länk till en teknisk analys av en Girandoni :
http://www.beemans.net/lewis%20assault%20rifle.htm
De man åsyftar med gamla pumpgevär är vanligtvis det svenska Excellentgeväret ( http://www.luftvapenbladet.com/excellent.htm ) eller det amerikanska Sheridangeväret ( http://www.airguns.net/reviews/sherdan.html ).De gamla pumpgevären var starkare men de finns nog inte längre i Sverige.
Inget av dessa vapen är dock direkt kraftfulla, ett Excellent ger ca 14 joule och ett Sheridan runt 20 joule.
Noga räknat så stadgar lagen tillståndskrav vid en anslagsenergi över 10 joule, mätt fyra meter ifrån mynningen, oavsett kaliber.De som har en utgångshastighet under 200 m/s är inte licenspliktiga, men kraftigare vapen än så måste du ha licens för
Ett vapen med en lätt projektil kan alltså ha en hastighet på långt över 200 mps (650 fps) utan att ha licenskrav. Lagen som hade 200 mps som gräns togs bort 1 maj 1992.
Om en normal rundnosdiabol med en vikt om 7.50 grains träffar en naken människa helt vinkelrätt så räcker 70 mps hastighet för att penetrera skinnet. Ett luftvapen som ger 200 mps vid kroppen med nyss nämnda projektil kommer att slå in ca 4 cm i mjukdelar.Kan en kula från ett luftgevär borra sig in i människokroppen eller studsar det bara tillbaks? Eftersom man inte måste ha licens för luftgevär antar jag (och hoppas!) att de inte är så farliga...
Ett tillståndspliktigt luftvapen som mitt gevär med runt 330 mps i utgångshastighet med 7.50 grains går rakt igenom en människa under samma förutsättningar.
Fördelen med luftvapen är att dess projektiler har en uselt låg BC och mycket låg vikt vilket innebär att de tappar kraften väldigt fort.
Att skjuta en diabol jämfört med en kula (exempelvis 22LR "salongsgevär") är som att jämföra ett racketslag med en badmintonboll och med en tennisboll.
Två likvärdiga vapen med samma utgångshastighet vid mynningen (tillståndspliktigt luftvapen & 22LR) visar att luftvapendiabolen går ca 300-450 meter där projektilen ifrån 22LR går mellan 1300-1500 meter.
Skillnaden i kraft vid nedslaget är också enormt stor.