"cammo" uniformer på den allierade sidan i Europa?

Användarvisningsbild
volgar
Medlem

"cammo" uniformer på den allierade sidan i Europa?

Inlägg av volgar » 28 januari 2006, 04:27

Hejsan allihopa!
Jag hade en diskussion med en vän till mig för några dagar sedan om att de allierade använde camouflage i början av invasionen av normandie. Jag trodde inte helt på det men han visade mig nu idag att han tydligen rätt! Här har ni en bild på en grupp amerianska infanterister som helt klart har cammo-uniformer:
http://www.ceris-normandie.com/archives ... 000008.jpg
Hur var det med dessa cammouniformer? Användes de bara inom "speciella" förband eller var det kanske ett test? Det enda jag vet är att dessa uniformer användes på stillahavsfronten.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 28 januari 2006, 05:40

I en av mina uniformsböcker skriver de att amerikarna övergav kamouflageuniformerna nästan direkt efter landstigningen i Normandie eftersom de blev beskjutna av egna som trodde att de var Waffen-SS.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 28 januari 2006, 09:41

Hur var det med de fria franska styrkorna? Hade de kamouflage? De använde väl amerikansk utrustning har jag för mig. Anledningen till att jag tar upp det är att på bilden så har soldaterna Springfield-gevär, och deras ammunitionsbälten mm ser inte riktigt ut som den genomsnittliga amerikanska standarden. Det kan vara att det bara syns dåligt på bilden, men jag funderar på om de inte kan vara fransmän?
Mvh Andreas

milorg
Medlem

Inlägg av milorg » 28 januari 2006, 12:08

Utrustningen på bildet ser ut som det Amerikanske soldater ofte så ut som i den perioden.
Spesielt med tanke på Bandolærer på skrå til Garanden.
Soldatene kunne jo også vært franske men da hadde jeg ventet meg mer innslag av Franske uniformseffekter.

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Inlägg av Uruk-Hai » 28 januari 2006, 12:13

Brittiska fallskärmsjägare hade camoflage-jackor. Så kallade Denisons.

Vissa ryska förband hade två-delade camoflageoveraller. Tex krypskyttar och recognisering. Tror inte att de hade någon speciellt namn.
Det finns en bild i en Osprey bok från Österrike våren 1945 på soldater av asiatisk härkomst som en har en ovanlig camoflagejacke om inte hel uniform.

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 28 januari 2006, 12:40

Kamouflagedräkten du tänker på är den amerikanska arméns tvådelade. Den användes av några få förband under Operation Overlord. Den drogs väl, så vitt jag minns tillbaka efter detta. Om detta berodde på förväxling mellan tyska och amerikasnka uniformer vet jag inte (det finns även historier som berättar om förväxling mellan amerikanarnas sena HBT-uniformer och tyskarnas sommardito).

En liknande kamouflagetyp användes dock mycket mer frekvent av marinkåren. De började med hjälmskydd och sedan kom ponchos, jackor och hela uniformer i kamouflage (som hade två sidor, en för stranden och en för djungeln).

Bland övriga allierade kamouflagetyper kan man nämna britternas Denison-jacka för fallskärmsjägarna och ryssarnas amöbakamouflage (i olika färger) samt någon plottrig lövhistoria.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 28 januari 2006, 20:35

Jag tror jag har sett en bild med det ryska kamouflaget. Den föreställde några ryska pionjärer som klipper av taggtråd på ett slagfält iförda ,som sagt, ''en plottrig lövhistoria''.
Andreas

Användarvisningsbild
dan banan
Medlem

Inlägg av dan banan » 28 januari 2006, 21:17

Uniformen användes av vissa soldater längre in på kampanjen än bara vid Overlord. Här är en bild tagen utanför staden brest den 9 september 1944, soldaterna tillhör den andra infanteri divisionen: http://www.army.mil/cmh-pg/matrix/2ID/SC193705S.jpg

/dan

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 29 januari 2006, 01:48

En sak är i väster, som jag uppfattar ursprungsfrågan handlar om. Där har vi konstaterat Denisonöverdraget och ett amerikanskt (av allt att döma kortvarigt) försök med kamouflage.

På östfronten var otaliga typer av kamouflage i bruk (inte bara de kända "grågrön med mörkröna fläckar" eller "plottriga löv"), mest på grund av brister i standardiseringen. Minns gamla Armémuseum med en på finska fronten erövrad rödarmistisk kamo, som en sorts gräsmönstrad kroppspåse. Men jag tror att knappast någon förväxlade Waffen-SS i öster men kamouflerade rödarmister.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 29 januari 2006, 11:18

Men jag tror att knappast någon förväxlade Waffen-SS i öster men kamouflerade rödarmister.
Nej, det borde inte vara så stor risk att man förväxlar dem, deras kamouflage skilde sig ju en del. Kanske om man är rädd,trött och förvirrad och ser det på långt håll möjligtvis.
Finns det några bra bilder/sidor på Denison-kamuflaget förresten?
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem

Inlägg av panzerIV » 29 januari 2006, 15:15

Jag har inga riktiga bilder, men en av mina 1/6 figurer har en camo smock.

/Magnus
Bilagor
sas1.JPG
sas1.JPG (180.7 KiB) Visad 5519 gånger

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 29 januari 2006, 18:23

Andreas K skrev:Hur var det med de fria franska styrkorna? Hade de kamouflage? De använde väl amerikansk utrustning har jag för mig.
Jodå, de hade i huvudsak amerikansk matriel - men jag kan inte påminna mig att jag har sett någon fransos (på bild :? ) med kammo på sig 44-45.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 29 januari 2006, 18:38

Hans skrev:
Andreas K skrev:Hur var det med de fria franska styrkorna? Hade de kamouflage? De använde väl amerikansk utrustning har jag för mig.
Jodå, de hade i huvudsak amerikansk matriel - men jag kan inte påminna mig att jag har sett någon fransos (på bild :? ) med kammo på sig 44-45.

MVH

Hans
De fria franska luftburna hade väl brittisk utrustning, vilket i så fall borde innebära att Denison borde ha ingått för dem också...
De fria franska commandos och fria franska SAS, hur var de utrustade?

/CvD

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 29 januari 2006, 20:30

CvD skrev:
De fria franska luftburna hade väl brittisk utrustning, vilket i så fall borde innebära att Denison borde ha ingått för dem också...

/CvD
Vad besvärlig du är - jag menade i gemen :wink:

Jag måste forska - kan inte svara på rak arm.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 29 januari 2006, 21:04

Hans skrev:
CvD skrev:

/CvD
Vad besvärlig du är - jag menade i gemen :wink:
It's a dirty job, but someone got to do it 8)

/CvD

Skriv svar