Ärligt talat trodde jag inte inlägg med ordet "flämt" skulle uppfattas som spydigt (eftersom det nu gjorde så ber jag om ursäkt) bara att det kändes en aning OT att prata kanoner i denna tråden.Backis skrev:Vem tror du att du imponerar på med den här attityden?Andreas #1 skrev: Flämt va oväntat att en kanon hade mer kraft än en kulspruta. Dock funkade den bevisligen bra under 2a VK som tung kulspruta och det är det denna tråden handlar om.![]()
Mycket möjligt, vidhåller dock fortfarande att sett till kriget i helhet dög den gott och att det inte var någon annan kulspruta som gjorde det bättre.M2 var i min åsikt INTE en "bra" flygplansbeväpning i AVK, utan knappt tillräcklig. Den dög förvisso mot t ex jaktplan men var klart otillräcklig mot t ex bombflyg. Dvs ett flygplan beväpnat enbart med tung kuslpruta var klart begränsad i sitt taktiska användningsområde. Frågan är om inte vapnet redan under den senare delen av AVK och om beväpningen kompenserades av de allierades totala strategiska och numeräriska överlägsenhet.
Hmmm ärligt talat förstår jag dig inte riktigt. Hur kan det vara svagt att hålla sig "on topic"??Att du sen verkar försöka slingra dig ur den halvnelson du satt på dig själv med att vilja "återgå till ämnet" och begränsa diskussionen till "bästa tunga kulspruta" när du själv tog upp applikationen av vapnet på flygplan är bara svagt...
Ok om du tycker någon annan kulspruta var bättre i flygplan är det givetvis upp till dig att tycka och argumentera för det. JAG (min åsikt, inget annat) tycker att det var den bästa tunga kulsprutan eftersom den var såpass mångsidig, vilket visade sig genom det ganska breda användningsområdet. Självklart har en 20mm (eller för den delen 37mm) akan mer effekt även om dom ocksåhar sina brister. Jag hävdade bara att den användes i väldigt många flygplan under 2aVK, jaktflyg, attackflyg, bombflyg med ett gott resultat.Ditt påstående var inte att "M2 var den bästa tunga kulspruta som placerats i ett flygplan", det var ett generellt kvalitativt bedömmande att vapnet var (citat)"bra ... i flygplan"(slut citat).
Inga problem du får tycka precis vad du vill. (och detta inte menat som spydighet eller något liknande)Mitt generella kvalitativa bedömmande leder mig till att inte hålla med, lev med det.
Dom insåg väl sen att det var lite vekt i många lägen.Tja, under BoB var RAF utrustat med så gott som endast kulsprutor i kaliber .303, betyder detta att att kalibern var "bra ... i flygplan".
Du får kommentera eller kritisera hur mycket du vill, känns som du gör detta mer hårt än det var menat.Ett litet råd, om du inte tål att dina inlägg ifrågasätts så ska du inte lägga upp dom på offentliga fora.
Och, eftersom förmodligen ingen här vill hamna i nått flamewar hoppas jag att jag rett ut att det inte var min mening att starta massa bråk och att jag förklarat vad jag menade