JAS= Jakt, Attack och Spaning
JAS= Jakt, Attack och Spaning
Startade en ny tråd istället för att ställa en ny fråga i Jas tråden som nydlgien startades.
Frågan kom upp i mitt huvud och jag har faktist aldrig tänkt på den förut... vad är skillnaden mellan Jakt och attack?
Jakt är för mig stadiet när man söker efter fienden och attack då man attackerar fienden.... för mig känns det som det går hand i hand, varför de två olika betäckningarna? Ett "rent attack" plan lär ju trots sitt namn även syssla med jakt, lr?
Frågan kom upp i mitt huvud och jag har faktist aldrig tänkt på den förut... vad är skillnaden mellan Jakt och attack?
Jakt är för mig stadiet när man söker efter fienden och attack då man attackerar fienden.... för mig känns det som det går hand i hand, varför de två olika betäckningarna? Ett "rent attack" plan lär ju trots sitt namn även syssla med jakt, lr?
http://en.wikipedia.org/wiki/Ground_attack_aircraftA ground attack aircraft is an aircraft that is designed to operate very close to the ground, supporting infantry and tanks directly in battle. They are used essentially as mobile machine guns and anti-tank guns against single targets, as opposed to bombers which typically attack more "strategic" targets.
"Flygande kulsprutor", alltså. Jätte-ungefär.
Det där är en väldigt snäv definition som snarare beskriver CAS, Close Air Support. En AJ37 som dunkar på invasionsflottan med Rb04E är något helt annat.Hexmaster skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/Ground_attack_aircraftA ground attack aircraft is an aircraft that is designed to operate very close to the ground, supporting infantry and tanks directly in battle. They are used essentially as mobile machine guns and anti-tank guns against single targets, as opposed to bombers which typically attack more "strategic" targets.
"Flygande kulsprutor", alltså. Jätte-ungefär.
Definitionen är t o m för snäv gällande CAS.Bjernevik skrev: Det där är en väldigt snäv definition som snarare beskriver CAS, Close Air Support. En AJ37 som dunkar på invasionsflottan med Rb04E är något helt annat.
Dessutom, CAS är en uppdragstyp, inte flygplanstyp. CAS är egentligen bara flyg avsatt för eldunderstöd direkt till stridande trupp. Sen finns det ju flygplan som är byggda just för CAS (A-10, Su-25), men allt som kan bära markattackvapen kan utföra CAS. I Afghanistan utförde t o m B-52 CAS(!). Ofta utför även ahkp CAS.
T ex består idag oftast CAS över t ex Irak mest av på 10-15000 meter cirkulerande F-16 eller F/A-18 med ett gäng påhängda Maverick, JDAM eller LGB av nåt slag, mål designeras av detacherad FAC (Forward Air Controller), ibland t o m bara av tränad armepersonal med laserpek.