Vad är det här för granatkastare??
Vad är det här för granatkastare??
Hej jag undrar vad det här är för granat kastare, kommer från estland och är nog en från andra världs kriget.
Är den tysk eller sovietisk? och vad är det för model?
Är den tysk eller sovietisk? och vad är det för model?
- Bilagor
-
- granat.JPG (42.2 KiB) Visad 3837 gånger
Båda tyska och sovjetiska styrkor hade granatkastare i 50mm kaliber. Tyskarnas var 5 cm Leichte Granatwerfer 36:
Vilket det inte serut att vara, så då tippar jag på att den är sovjetisk. Antingen RM obr. 38/39 eller obr. 40. Jag hittade dock ingen bild på sovjetmaterielen, så jag kan inte säga säkert.
Vilket det inte serut att vara, så då tippar jag på att den är sovjetisk. Antingen RM obr. 38/39 eller obr. 40. Jag hittade dock ingen bild på sovjetmaterielen, så jag kan inte säga säkert.
- Belisarius
- Medlem
Benstödet är onekligen förvillande, det ser nästan ut som ett hemmabygge - jag har aldrig sett något liknande. Hade någon sagt att den var byggd i en cykelverkstad i Warzawa under upproret hade jag omedelsbums trott på det.Belisarius skrev:Bipoden ser ju ruskigt simpel ut och bara det hintar ju åt att det är sovjetisk materiel. På sina obr.40 skrotade de väl så småningom stödet helt och hållet? Andreskytten fick hålla i röret medan försteskytten slängde i granaten...
M.a.o ingen aning.
MVH
Hans
Grk
I Estland fanns en ganska stark motståndsrörelse mot tyskar och sedan mot ryssar. Jag vill minnas att de kallades för "Skogsbröder" eller nått sånt. SMB gav ut en bok om dem för inte så länge sedan ( SMB= Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek )
Skogsbröderna bodde i skogarna och förde ett partisan/gerilla krig mot den Sovjetiska "ockupationen". Eftersom de var en motståndsrörelse så hade de väldigt knappa resurser.
Min GISSNING är att grk:n kommer från någon motståndsgrupp. Av den extremt enkla designen så känns det rätt troligt. Den är iaf inte "fabrikstillverkad" eftersom den saknar riktskruvar och allt annat som finns på en riktig granatkastare.
Skogsbröderna bodde i skogarna och förde ett partisan/gerilla krig mot den Sovjetiska "ockupationen". Eftersom de var en motståndsrörelse så hade de väldigt knappa resurser.
Min GISSNING är att grk:n kommer från någon motståndsgrupp. Av den extremt enkla designen så känns det rätt troligt. Den är iaf inte "fabrikstillverkad" eftersom den saknar riktskruvar och allt annat som finns på en riktig granatkastare.
Re: Grk
Är nog inte helt orimligt. Iofs så kan riktsintrument (motsv.) vara avtagbart.roninn skrev: Min GISSNING är att grk:n kommer från någon motståndsgrupp. Av den extremt enkla designen så känns det rätt troligt. Den är iaf inte "fabrikstillverkad" eftersom den saknar riktskruvar och allt annat som finns på en riktig granatkastare.
Instämmer med dig.
- Belisarius
- Medlem
Skogsbröder handlar om motståndet i Litauen, inte Estland.roninn skrev:I Estland fanns en ganska stark motståndsrörelse mot tyskar och sedan mot ryssar. Jag vill minnas att de kallades för "Skogsbröder" eller nått sånt. SMB gav ut en bok om dem för inte så länge sedan ( SMB= Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek )
De fanns även i Estland vilket jag tror roninn avsåg. Men det är helt rätt att boken "Skogsbröderna" handlar om motståndet i Litauen.Belisarius skrev:
Skogsbröder handlar om motståndet i Litauen, inte Estland.
I stand corrected, jag blandade ihop det. Jag vidhåller dock min förklaring men vill återigen markera att jag GISSAR och SPEKULERAR. Som sagt den verkar inte vara fabrikstillverkad eller serietillverkad, den är alldeles för enkel för det. Tom efter sovjetisk VK2 tillverkningsstandard.Belisarius skrev:
Skogsbröder handlar om motståndet i Litauen, inte Estland.
De fanns även i Estland vilket jag tror roninn avsåg. Men det är helt rätt att boken "Skogsbröderna" handlar om motståndet i Litauen.
- Belisarius
- Medlem