Jag trodde att krutdurk var synonymnt med ammunitionsförråd, ända till dess att gunship skrev:
.. vill någon förklara skillnaden....granater trängde igenom pansaret till en krutdurk(inget ammunitionsförråd)...
Nu jämför du äpplen och päron. Visst, de moderniserade QE-skeppen hade bättre horisontellt skydd än den omoderniserade Hood. Men när de byggdes så var de jämförbara. Hade Hood genomgått samma moderniseringsprogram så hade hon också haft bättre skydd.gunship skrev:nån skrevdet stämmer att hood var bra bepansrad men det var bara i sidan och under vattenlinjen, däcket var svagt pansrat och det var det som gjorde att bismarcks granater trängde igenom pansaret till en krutdurk(inget ammunitionsförråd)och fick henne att explodera.QE-klassen hade moderniserats(vilket inte hood hade)så dom hade bra bra pansar.Varken Hood eller Scharnhorst var slagkryssare. Hood hade visserligen den beteckningen, men hon var lika väl bepansrad som den samtida Queen Elisabeth-klassen. Hood var snarare det första snabba slagskeppet. Scharnhorst var ett snabbt slagskepp som hade mindre kaliber på sin huvudbestyckning än som var normalt. Detta hade dock politiska orsaker.
En liten följdfråga
Jag trodde att krutdurk var synonymnt med ammunitionsförråd, ända till dess att gunship skrev:.. vill någon förklara skillnaden....granater trängde igenom pansaret till en krutdurk(inget ammunitionsförråd)...
Men samtidigt så var henns vattenlinjepansar vinklat utåt, så att skyddsförmågan blev densamma. Jämför med strv under vk2 med vinklat respektive horisontellt pansar.gunship skrev: men hood hadde i alla fall 25 millimeter tunnare pansar i sidan än QE
om jag ska jämföra med srtidsvagnar så kan jag säga att en lodrät pansarplåt penetreras av en ca:3cm kula men vinklat 60 grader rickorshetterar(ingen anining om hur det stavas)kulan....Men samtidigt så var henns vattenlinjepansar vinklat utåt, så att skyddsförmågan blev densamma. Jämför med strv under vk2 med vinklat respektive horisontellt pansar.
Ska vi prata millimetrar så har HMS Hood och USS Iowa samma tjocklek på sitt vattenlinjepansar...