Moderna LMG/GPMG

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 3 februari 2004, 15:12

Backis skrev:
KA skrev:M249 ( som heter KSP 90 i Sverige).
Mjaä... M249 är baserad på FN Minimi, som kallas Ksp 90 i Sverige.(pet pet, jag vet, men M249 är ganska "Amerikaniserad" ;))

Man hängde också på ett värmeskydd på pipan, vilken försvårar pipans luftkylning genom att hindra luftflödet. Meningen var tydligen att skydda skytten från att komma åt pipan och bränna sig, vilket leder till att jag undrar just hur klåfingrig en amerikansk soldat är när man säger åt honom att ge fan i att ta nåt... 8O :wink:
Men USA har även dyra pipor i bla magnesium till sina kulsprutor som tål högre antal skott innan pipbyte. De kan alltså skjuta större antal skott innan de skiftar till pipa 2.

Användarvisningsbild
Backis
Medlem
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2 september 2003, 20:48
Ort: Sviþjoð

Inlägg av Backis » 3 februari 2004, 15:21

KA skrev:Men USA har även dyra pipor i bla magnesium till sina kulsprutor som tål högre antal skott innan pipbyte. De kan alltså skjuta större antal skott innan de skiftar till pipa 2.
Det förändrar inte att dom faktiskt försämrade Minimi'n med sina "förbättringar". För att använda pipor med högra kvalitet behöver man inte nån av dom. ;)

Dom rapporter (och kommentarer på Tanknet) jag läst om M249 i Afghanistan/Iraq verkar dessutom antyda att M249 närma sig utslitning, vilket kanske inte är så konstigt då systemet slutlevererades i mitten på åttiotalet (?).

Användarvisningsbild
BMP-trekker2
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 1 juli 2003, 11:19
Ort: Skövde

Inlägg av BMP-trekker2 » 8 februari 2004, 16:05

Backis skrev:
Man hängde också på ett värmeskydd på pipan, vilken försvårar pipans luftkylning genom att hindra luftflödet. Meningen var tydligen att skydda skytten från att komma åt pipan och bränna sig, vilket leder till att jag undrar just hur klåfingrig en amerikansk soldat är när man säger åt honom att ge fan i att ta nåt... 8O :wink:

Mycket välspenderad vikt iallafall... :P
.
Då har du inte sett nya versionen av KSP58. Du skulle gråta.

Användarvisningsbild
Backis
Medlem
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2 september 2003, 20:48
Ort: Sviþjoð

Inlägg av Backis » 8 februari 2004, 16:31

BMP-trekker2 skrev:
Backis skrev:
Man hängde också på ett värmeskydd på pipan, vilken försvårar pipans luftkylning genom att hindra luftflödet. Meningen var tydligen att skydda skytten från att komma åt pipan och bränna sig, vilket leder till att jag undrar just hur klåfingrig en amerikansk soldat är när man säger åt honom att ge fan i att ta nåt... 8O :wink:

Mycket välspenderad vikt iallafall... :P
.
Då har du inte sett nya versionen av KSP58. Du skulle gråta.
Du menar USArmy's variant av M240(variant G?)? Ja den följer samma recept... Det verkar som om Jänkarna måste "dumma till" importerad meteriel för att dom skäms över hur mediokra vissa av deras egna saker faktiskt varit. ;)

Jag hoppas iallafall inte att jag missat att vi själva börjat dumma oss...

Användarvisningsbild
BMP-trekker2
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 1 juli 2003, 11:19
Ort: Skövde

Inlägg av BMP-trekker2 » 9 februari 2004, 08:57

Nja det är faktiskt så illa. KSP58C har faktiskt värmeskydd. Har ingen bild på den än, bara sett den en gång i verkligheten.
Ställbar kolv, svart, kortare pipa och räls för rödpunktsikte.

Användarvisningsbild
Jarl
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 december 2003, 18:06
Ort: Småland / Gotland

Inlägg av Jarl » 9 februari 2004, 18:50

Bild
(Foto: amf4.mil.se/)

" KSP58C
Tänkt framtida fordonsmontering.
- Tätad gascylinder och gasregulator
- Minskad antal gaslägen
- Rembygel o benstöd bort
- Kortat bärhandtag/låsarm
- Kort underbeslag
- Fasta riktmedel bort
- Söndefallande länk
- Kolv bort
- Svart
- Reducerat antal tillbehör
- Ingen rail
- Samtliga am-typer


KSP58D (Bilden överst)
Tänkt framtida markspruta
- Kortad pipa
- Lättad pipa
- Ny flamdämpare
- Minskat antal gaslägen
- Främre handskydd på gascylindern, mod AK5D
- Rail
- Lättat vapen
- Skjutbar kolv
- Ett antal nya tillbehör som 100/150 kasetter, 1000 skotts väska, ryggmes (hölster), nya remmar "

"Båda typerna är på försöksnivå, där KSP58D varit ute hos kund för utvärdering, utprovning pågår oxå med C.
För att krångla till det så har vissa inom FM valt att kalla KSP58D för C och KSP58C för D...."

(Saxat från Van der Kaye @ soldF forum - http://www.shellkonto.nu/bluenine/soldf/index.php?)showtopic=5095&st=0)

Bild
Värmeskyddet ser ut att vara samma som på AK5D.
(Foto: ©2002 Henrik Svensk, tror jag?, soldF.com)

Bild
(Foto: ©2002 Henrik Svensk soldF.com)
Den inskjutbara kolven ser ut vara samma som sitter på KSP90B

Användarvisningsbild
Backis
Medlem
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2 september 2003, 20:48
Ort: Sviþjoð

Inlägg av Backis » 9 februari 2004, 21:15

Tack för bilderna, jag har letat en hel del efter C/D utan att lyckas hitta nåt.

Ksp58D (jag blev lite förvirrad av att du nämnde 58C då jag bara hört det namnet i anknytning till fordonsksp) ser faktiskt ut som nånting mycket smartare än vad USA hänger på sina. Plastskyddet kommer att underlätta förflyttning och manöver med vapnet till samma nivå, men inte sitta i vägen vid ett pipbyte (lika mycket iallafall). Dock undrar jag om inte benstöden (infällda) fungerade någorlunda likadant redan innan?

Bortagandet av kolven på 58;an anser jag vara näst intill vansinne dock! 8O

Fråga; Har inte Ksp90B samma axelstöd som vanliga 90? Jag har vid ett tillfälle sett fotomaterial på folk stiga ur ett Strif9040 med en sån konfiguration.

Jag tycker att den inskjutbara kolven ser flimsig ut.

Generellt anser jag att man inte ska försöka "lätta" '58 för mycket. En manöverenhet kan använda '90B, dock ska understödande GPMG kunna ge fullgott eldunderstöd på även längre avstånd och under lång tid (en lättare pipa sänker ju elduthålligheten).

Rälsen är en utmärkt idé, men behövs på '90/'90B också. ;)

Användarvisningsbild
Jarl
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 december 2003, 18:06
Ort: Småland / Gotland

Inlägg av Jarl » 9 februari 2004, 21:57

Äntligen hittade jag ursprungssidan, på vilken man kan finna ytterligare bilder på sprutan.

http://www.amf4.mil.se/index.php?c=news&id=15526

vad gäller 58C så är det väl tänkt att den ska ersätta KSP39 i fordon.
Har hört att den ska monteras utanpå vagnen (Ve och fasa!).
Jag vet inte hur de har tänkt sig det hela då kvistar och annat bök i skogen lär peta till den då och då.
Tänk dig ett eldavbrott, mitt i en strid, då VC får lucka upp och stå och fippla i kulregnet.

58D:s nya kolv ser inte ut att vara så skön att kila in mellan arm och..vad heter det? ljumske? vid stående/knästående skjutning. Förhoppningsvis slänger de väl på ett grepp under värmeskyddet. Har sett ett sådant grepp på de nyare varianterna av AK5.

"Fråga; Har inte Ksp90B samma axelstöd som vanliga 90? Jag har vid ett tillfälle sett fotomaterial på folk stiga ur ett Strif9040 med en sån konfiguration."

Svar: Det är väl den vanliga KSP90 som har sådant axelstöd.
KSP90B har inskjutbart axelstöd och kortare pipa. Men jag vet inte, det kanske var någon modifierad, tillika bastard, av 90:a du såg på de där fotografierna. Jänkarna har ju sin m249 SAW vilket i princip är en 90:a med en kolv som är i klass med den på KSP58.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3051
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 9 februari 2004, 22:47

Backis skrev:Jag tycker att den inskjutbara kolven ser flimsig ut.
I utfällt läge så vrider man den ett kvarts varv, så att rören stödjer mot lådans bakplan. Då blir den lika stabil som den fasta kolven på ksp90.

Användarvisningsbild
Backis
Medlem
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2 september 2003, 20:48
Ort: Sviþjoð

Inlägg av Backis » 9 februari 2004, 23:39

Bjernevik skrev:
I utfällt läge så vrider man den ett kvarts varv, så att rören stödjer mot lådans bakplan. Då blir den lika stabil som den fasta kolven på ksp90.
Tänkte mest på hur den ligger mot axeln... kindstöd och allmän ergonomi.

Jag utrycker mig som en idiot som vanligt... :?

jag antar att du skjutit med 90B? Hur tror du det skulle fungera med samma axelstöd på en 58?

Allmän fråga; Ska 58D komplettera eller ersätta 58B?

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 10 februari 2004, 02:33

Betänk att bilderna på ksp 58D som finns på amf4 hemsida visar ett försöksvapen.
Modellen är ännu inte fastställd.
Axelstödet till ksp90B är INTE lika stabilt som ett fast axelstöd men fullt tillräckligt för det vapnet.
Hur det skulle fungera på ksp 58 med den kraftigare rekylen vet jag inte.
Det enda problem jag har med axelstödet på ksp90B är att det är för kort för mig.
Det problemet skulle dock inte vara så svårt att åtgärda.

/Thord

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3051
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 10 februari 2004, 07:41

Backis skrev:jag antar att du skjutit med 90B? Hur tror du det skulle fungera med samma axelstöd på en 58?

Allmän fråga; Ska 58D komplettera eller ersätta 58B?
Nej, jag har inte skjutit med 90B, bara lekt lite med en. Kolven upplevde jag dock som synnerligen stabil. Det var iofs ett i princip helt nytt vapen, hur det blir efter lite slitage vet jag inte.

Såvitt jag har förstått så är tanken att att 58D ska ersätta 58B. Sedan är det det här med ekonomin...

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 10 februari 2004, 08:01

när jag gjorde lumpen hade jag en ksp90 med fast axelstöd. Denna hade en liten metallflärp man kunde fälla ut så den låg vågrätt ut från översidan av axelstödet somytterligare stöd för axeln. Detta var en suverän liten feature tyckte jag. Min fråga så: hur känns deta att ligga och vänta med ksp:n mot axeln utan denna grej? Det utfällbara axelstödet verkar sakna den.

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 10 februari 2004, 10:35

hangatyr skrev:när jag gjorde lumpen hade jag en ksp90 med fast axelstöd. Denna hade en liten metallflärp man kunde fälla ut så den låg vågrätt ut från översidan av axelstödet somytterligare stöd för axeln. Detta var en suverän liten feature tyckte jag. Min fråga så: hur känns deta att ligga och vänta med ksp:n mot axeln utan denna grej? Det utfällbara axelstödet verkar sakna den.
Nope, den finns på ksp 90B också.
Helt suverän detalj som jag använder vid liggande skjutning.
Vid knästående/stående tycker jag den hämmar rörelserna lite.
Bild


/Thord
Bilagor
P9221186a.jpg
P9221186a.jpg (78.42 KiB) Visad 4722 gånger
P9221187a.jpg
P9221187a.jpg (77.03 KiB) Visad 4722 gånger

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 10 februari 2004, 13:28

tackar, thord.
Den där axelstödsmekanismen ser ganska komplex ut, antar att den har div fjädrar odyl. att hålla den på plats? Hur tålig är den för stötar, hur mkt vård behöver den osv.?

Givetvis använde man den bara när man låg ner och sköt. Vid andra tillfällen var det ju bara att ha den infälld.

Är ammunitionskassetten gjord i tyg nu för tiden? Hur funkar det? Bättre än den i plast? sämre? Jag tyckte att skenan som höll fast kasstten i vapnet hade en tendens att bli lite utsliten och kännas lite halvt lös efter ett tag (på grund att den som sagt var av plast). Är det åtgärdat?

Skriv svar