Största slagskeppen,kryssarna,slagkyssarna under 2vk?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Jan-Erik Karlsson
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: 25 mars 2002, 18:55
Ort: Sverige

Inlägg av Jan-Erik Karlsson » 13 januari 2004, 22:25

mielo skrev:
mielo skrev:
Jan-Erik Karlsson skrev:Britterna började bygga 4 st nya slagskepp 1939, den s.k. Lion-klassen på 46,400 ton vid fullt deplacement och 9st 16" kanoner.
(Lion, Temeraire, Thunderer, Conqueror)
Hur gick det med dessa? Hann de tas i bruk innan krigsslutet?
Ingen som vet svaret på denna fråga?
Materialet och personalen som skulle användas till fartygen behövdes på annat håll.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 13 januari 2004, 23:49

Om HMS Argus
http://www.history.navy.mil/photos/sh-f ... rgus11.htm

Hon vad inte designad som hangarfatyg utan passagerarskepp, men byggdes om. Hon hann aldrig vara med i WWI. Trädde i tjänst i September 1918.

Först att byggas om att ta tio (tror jag) Sophwith Pup var väl "HMS Furious", men jag tror inte att hon hann användas aktvit i strid heller?

Sune
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 21 oktober 2003, 16:57
Ort: Skåne, söder om Stockholm

Inlägg av Sune » 15 januari 2004, 21:30

tryggve skrev: Nja, det första "riktiga" hangarfaryget trädde väl i tjänst 1919? Brittiska "HMS Argus", om jag minns rätt? DEt är taget ur minnet, så det är säkert fel :P
Så visst fanns det ju hangarfartyg innan WWII, Storbritannien hade väl t ex 7 st hangarfatyg vid krigsutbrottet, det var väl bara det att slagskepp fortfarande betraktades som de viktigaste skeppen för att de hade spelat en viktig roll i WWI.
Jag uttryckte mig fel. Jag menade bara att det inte förekommit några hangarfartyg i något krig tidigare. Därför exponerades slagskeppen för flyg först under andra världskriget. Därmed beseglades slagskeppens öde.

Sune
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 21 oktober 2003, 16:57
Ort: Skåne, söder om Stockholm

Inlägg av Sune » 15 januari 2004, 21:30

tryggve skrev: Nja, det första "riktiga" hangarfaryget trädde väl i tjänst 1919? Brittiska "HMS Argus", om jag minns rätt? DEt är taget ur minnet, så det är säkert fel :P
Så visst fanns det ju hangarfartyg innan WWII, Storbritannien hade väl t ex 7 st hangarfatyg vid krigsutbrottet, det var väl bara det att slagskepp fortfarande betraktades som de viktigaste skeppen för att de hade spelat en viktig roll i WWI.
Jag uttryckte mig fel. Jag menade bara att det inte förekommit några hangarfartyg i något krig tidigare. Därför exponerades slagskeppen för flyg först under andra världskriget. Därmed beseglades slagskeppens öde.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 16 januari 2004, 15:47

Sune skrev:
tryggve skrev: Nja, det första "riktiga" hangarfaryget trädde väl i tjänst 1919? Brittiska "HMS Argus", om jag minns rätt? DEt är taget ur minnet, så det är säkert fel :P
Så visst fanns det ju hangarfartyg innan WWII, Storbritannien hade väl t ex 7 st hangarfatyg vid krigsutbrottet, det var väl bara det att slagskepp fortfarande betraktades som de viktigaste skeppen för att de hade spelat en viktig roll i WWI.
Jag uttryckte mig fel. Jag menade bara att det inte förekommit några hangarfartyg i något krig tidigare. Därför exponerades slagskeppen för flyg först under andra världskriget. Därmed beseglades slagskeppens öde.
Ok, då håller jag med dig helt! :D

Tigertank
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40
Ort: Borlänge

Inlägg av Tigertank » 16 januari 2004, 20:18

Köp stora boken om slagskepp:) den är underbar precis som Rodney-klassen och Richeleu-klassen

Användarvisningsbild
Korpen
Medlem
Inlägg: 207
Blev medlem: 25 maj 2002, 21:59
Ort: Stockholm, Sverige

Inlägg av Korpen » 17 januari 2004, 01:35

tryggve skrev:Hur stod sig Vittorio Veneto-klassen sig jämfört med övriga länders fartyg? 9 st 15" kanoner är ju en relativt imponerande eldkraft.
Luftvärnet och pansaret? Luftvärnet är väl klent jämfört med andra länders? Även om det var i Stilla Havet som fartygen fick riktigt mycket luftvärn. Hur är det med pansaret?

Och vad hände med Vittorio Veneto och Littorio? Roma sänktes väl av tyskt bombflyg på väg till kapitualtionen på Malta.
Skrotades de två övriga enheterna snabbt? Italien hade väl ett par slagskepp i tjänst in på 1950-talet, men det var väl äldre enheter?
De flesta av dina frågor besvaras här:http://www.combinedfleet.com/baddest.htm

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5060
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 17 januari 2004, 23:03

RK skrev:Jag skulle vilja få lite information om 2vk större slagskepp, kryssare eller slagkryssare
Vi har nu betat av rätt många slagskepp, så nu får det bli de mindre glamorösa kryssarna. Eftersom du efterlyste större får det bli en tysk kryssarklass.
Admiral Hipper klass. (Admiral Hipper, Blücher, Prinz Eugen, Seydlitz och Lützow*)

Data Admiral Hipper
Kölsträckt 6 juli 1935
Sjösatt 6 feb 1937
Deplacement 14.475 ton standard, 18.500 ton fullt rustad**
Längd överallt 205.9 m
Bredd 21.3 m
Djupgående 5.83 m
Maskineri 133.600 ahk, 3 propellrar, fart 32.5 knop
Beväpning:
Åtta 203 mm
Tolv 105 mm
Tolv 37 mm
Åtta 20 mm
Tolv torpedtuber 533 mm
Pansar:
Sida, upp till 80 mm
Däck, upp till 50 mm
Huvudtorn, upp till 105 mm
Barbetter, 80 mm
Besättning, 1600 man

*Seydlitz började konverteras till hangarfartyg, men arbetena stoppades, Lützow såldes till Sovjetunionen (ej komplett) feb 1940.
**Prinz Eugen det tredje fartyget i serien hade följande värden:
Deplacement 14.500 ton standard, 19.000 ton fullt rustad
Bild
Prinz Eugen
Bild
Prinz Eugen

http://www.kbismarck.com/

MVH

RK
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 8 januari 2004, 23:18
Ort: Hjo

Inlägg av RK » 18 januari 2004, 10:35

Köp stora boken om slagskepp:) den är underbar precis som Rodney-klassen och Richeleu-klassen
Heter boken "Stora boken om slagskepp" ?? Skulle gärna vilja veta namnet för en sådan bok är med största sannolikhet värd att införskaffa sig.

Jag läste även på sidan med Naval Fiction om alla de båtar som inte byggdes, men var dessa båtar tänkta att byggas ? Alltså hade man gjort upp ritningar på denna "HMS Incomparable"?
Sist så undrar jag med om det finns någon som vet något om det här slagskeppet "Führer" som det också står om på ( http://www.combinedfleet.com/furashita/gerdex_f.htm ) , fanns detta på ritbordet eller är det bara önsketänkande från hemsidans ägare ?

MvH Erik.
Ps: Tack alla som skrivit så många inlägg här och fortsatt diskussionen, tack även Battler för fina inlägg med bilder och allt :).

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5060
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 18 januari 2004, 11:25

RK skrev:Heter boken "Stora boken om slagskepp" ?? Skulle gärna vilja veta namnet för en sådan bok är med största sannolikhet värd att införskaffa sig.
Det stämmer, eller på orginalspråket: Jane's Battleship of the 20th century. Varför de i den svenska utgåvan valt att kalla en bok på 192 sid för "stor" är mig en gåta, men annars är boken helt ok med mycke information. Vill du fortsätta och förkovra dig i 2 vk slagskepp, så har William H Garzke & Robert O Dulin gett ut en triologi om slagskepp som är mycke bra: Allied battleships in world war II, Axis and Neutral Battleships in World War II och United States Battleships, 1935-1992.

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... ce&s=books
Sist så undrar jag med om det finns någon som vet något om det här slagskeppet "Führer" som det också står om på ( http://www.combinedfleet.com/furashita/gerdex_f.htm ) , fanns detta på ritbordet eller är det bara önsketänkande från hemsidans ägare ?
Tyskland hade stora planer för den marina rustningen, men för att förverkliga dessa skepp, hade tyskland behövt ha fred hela 40-talet.
tack även Battler för fina inlägg med bilder och allt
Trevligt att hjälpa till :D är som sagt svag för gamla artillerifartyg.

MVH

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 18 januari 2004, 14:31

”Stora boken om slagskepp” är mycket bra, jag har läst den ett flertal gånger. Lånade den på ”mitt” lokala bibliotek.
I förra veckan så lånade jag även ”Jane´s war at sea 1897-1997. 100 years of Janes Fighting Ships”. Mycket intressant bok. :)

Bernard Ireland är medförfattare till denna bok, liksom han var med på ”Stora boken om slagskepp”.

Korpen: Tack för länken! :)

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem
Inlägg: 698
Blev medlem: 30 oktober 2003, 20:49
Ort: Habo

Inlägg av Anton Severin » 20 januari 2004, 22:08

Har en fråga som jag hoppas att någon (Battler) kan svara på.
Förlorade USA några fler slagskepp efter Pearl Harbour?

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3051
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 20 januari 2004, 22:56

Nej, även om det var nära en gång. Har för mig att det var Pennsylvania.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 20 januari 2004, 23:15

USA fick väl ett par slagskepp skadade efter PH. Ett skepp kolliderade väl med ett korallrev och blev ganska svårt skadat.
Men om man höll på att förlora något BB p g a fientlig eld är mer än jag vet. Blev något amerikanskt slagskepp skadat vid landstigningarna vid Anzio?
För jag vet inte om man fick något mer skepp bombat eller torpederat i kriget i Stilla Havet.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3051
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 20 januari 2004, 23:25

Pennsylvania höll som sagt på att gå förlorat. Hon blev torpederad i krigets slutskede, och det var nära att skyddstjänsten inte klarade av det.

Skriv svar