Hjälp med teknikfrågor CV 90/RA 180/Ubåt/RB 15
Hjälp med teknikfrågor CV 90/RA 180/Ubåt/RB 15
Hej,
Som några kanske vet har jag skrivit ett manus som heter Operation Northern Safety. Jag behöver för förbättra det något lite hjälp med tekniska frågor som jag själv inte har kunskap om.
RA 180? Ingår DART som standard eller är det bara till vissa?
Är en ny mindre liten grupp/patrullradio på väg att beställas eller finns det redan någon? Hur tål eller skall i så fall denna tåla telestörning?
Jag har klättrat omkring i en stridsfordon 90 ett par gånger men trots det kommer jag inte ihåg om föraren kan ta sig mellan förarutrymmet, tornet och transportutrymmet invändigt eller om han måste gå ur vagnen (så borde det ju inte vara). Hur ligger det till?
Vilken räckvidd har egentligen de olika versionerna av sjömålsrobot 15?
Hur lång operativ räckvidd har svenska ubåtar?
Tack för all hjälp på förhand!
Mvh
Skalden
Som några kanske vet har jag skrivit ett manus som heter Operation Northern Safety. Jag behöver för förbättra det något lite hjälp med tekniska frågor som jag själv inte har kunskap om.
RA 180? Ingår DART som standard eller är det bara till vissa?
Är en ny mindre liten grupp/patrullradio på väg att beställas eller finns det redan någon? Hur tål eller skall i så fall denna tåla telestörning?
Jag har klättrat omkring i en stridsfordon 90 ett par gånger men trots det kommer jag inte ihåg om föraren kan ta sig mellan förarutrymmet, tornet och transportutrymmet invändigt eller om han måste gå ur vagnen (så borde det ju inte vara). Hur ligger det till?
Vilken räckvidd har egentligen de olika versionerna av sjömålsrobot 15?
Hur lång operativ räckvidd har svenska ubåtar?
Tack för all hjälp på förhand!
Mvh
Skalden
Re: Hjälp med teknikfrågor CV 90/RA 180/Ubåt/RB 15
Det finns väl flera olika bud på vilken räckvidd som gäller för Rb15. Det finns ju en tråd om denna robot någonstans, tror jag...Skalden skrev:Vilken räckvidd har egentligen de olika versionerna av sjömålsrobot 15?
Mvh
Skalden
Men jag har för mig att 70 km brukar anges som räckvidd för "basala" versionen av Rb 15Mk1, och då kan man rimligen tänka sig att Rb 15F ( den flygburna)har samma, eller något längre räckvidd.
RB-15Mk2 finns i tjänst inom Marinen, men jag har fått uppfattningen att det är målsökare och mjukvara man moderninserat där, mer än att man har förlängt räckvidden.
RB-15 Mk3 har en räckvidd på "200-300 km", samt "re-attack" förmåga, och ska väl kunna byggas för att användas mot landmål.
Jag fhar för mig att Mk3 har valts av Tyskland för deras nya K-130 korvetter, men om den formella ordern har skrivits under än är jag osäker på...
Om vi ska köpa Mk3 återstår väl att se...
cv 90
Ja man kan ta sig från förare till alla andra delar av vagnen men det är inte normalförfarande utan används endast vid nödutrymmning
Re: Hjälp med teknikfrågor CV 90/RA 180/Ubåt/RB 15
Kom ihåg att det är det officiella påståendet, som dessutom oftast följs av ett "mer än"...tryggve skrev:Men jag har för mig att 70 km brukar anges som räckvidd för "basala" versionen av Rb 15Mk1, och då kan man rimligen tänka sig att Rb 15F ( den flygburna)har samma, eller något längre räckvidd.
- Olof Larsson
- Medlem
Enligt Örlogsfartyg - Svenska maskindrivna fartyg under tretungad flagga
så hade Norrköpingsklassen 1985 en skottvidd på 120km,
vilket jag förutsätter var med grundversionen en Rb15.
FV:s version borde ha större räckvidd,
beroende på kinematiska fördelar (högre avfyrningshöjd och hastighet)
Räckvidden där varierar självfallet med hastighet och höjd.
Ang. Ra180 så ingår inte DART som standard. utan f.f.a.
av eldledare och stridsledning o.d.
I t.ex. Strf9040 så används det först av BatC (Stripbv)
och av kompart (Epbv).
Föraren har fyra olika möjligheter att ta sig ur vagnen:
-Genom sin egen lucka i frontpanasaret
Omedelbart till vänster om eldröret på den här bilden.
Bilden, som är av rysk upplaga och föreställande en Strf9040-prototyp
är hämtad soldf.com.
Bilden innehåller ett antal felaktigheter jämfört med
de serieproducerade versionerna, notabelt kulsprutans placering.
-Genom att nödytrymma bakåt genom gången under tornet
och ut genom stridsrummets baklucka.
(nr 14 på bilden)
-Genom att nödutrymma via VC-plats och ut via VC-luckan.
(nr 13 på bilden)
-Genom att nödutrymma via skytteplats och ut via skyttens lucka.
(nr 11 på bilden)
De sista två alternativen kräver att tornet står i rätt läge.
Vidare så måste man först ta bort en st plåt mellan förarplats
och VC resp skytteplats.
Ang. Ra180 så ingår inte DART som standard. utan f.f.a.
av eldledare och stridsledning o.d.
I t.ex. Strf9040 så används det först av BatC (Stripbv)
och av kompart (Epbv).
Föraren har fyra olika möjligheter att ta sig ur vagnen:
-Genom sin egen lucka i frontpanasaret
Omedelbart till vänster om eldröret på den här bilden.
Bilden, som är av rysk upplaga och föreställande en Strf9040-prototyp
är hämtad soldf.com.
Bilden innehåller ett antal felaktigheter jämfört med
de serieproducerade versionerna, notabelt kulsprutans placering.
-Genom att nödytrymma bakåt genom gången under tornet
och ut genom stridsrummets baklucka.
(nr 14 på bilden)
-Genom att nödutrymma via VC-plats och ut via VC-luckan.
(nr 13 på bilden)
-Genom att nödutrymma via skytteplats och ut via skyttens lucka.
(nr 11 på bilden)
De sista två alternativen kräver att tornet står i rätt läge.
Vidare så måste man först ta bort en st plåt mellan förarplats
och VC resp skytteplats.
Jo, jag har för mig att jag har sett 62 nautiska mils räckvidd på den skeppsburna versionen, och runt 80 på den luftburna.Larsson skrev:Enligt Örlogsfartyg - Svenska maskindrivna fartyg under tretungad flagga
Men det var i Marinkalender 1996, och de hade lite konstig spridning på en del av uppgifterna om missiler...
Men 120 km skulle ju faktisktr stämma ganska bra med det. En del utlänska källor tror dock inte att räckvidden var så lång. Varför fattade jag aldrig, tror någon tyckte missilkroppen var för liten för det, men...
Vi frågade väl Luno om räckvidden, eller minns jag fel där?
tryggve skrev:Jo, jag har för mig att jag har sett 62 nautiska mils räckvidd på den skeppsburna versionen, och runt 80 på den luftburna.Larsson skrev:Enligt Örlogsfartyg - Svenska maskindrivna fartyg under tretungad flagga
Men det var i Marinkalender 1996, och de hade lite konstig spridning på en del av uppgifterna om missiler...
Men 120 km skulle ju faktisktr stämma ganska bra med det. En del utlänska källor tror dock inte att räckvidden var så lång. Varför fattade jag aldrig, tror någon tyckte missilkroppen var för liten för det, men...
Vi frågade väl Luno om räckvidden, eller minns jag fel där?
vilken modell är det vi pratar om nu?
men RB15 Mk3 har väll en räckvid på mellan 200-300km har jag för mig .
med dom äldre modellerna vet jag inte riktigt
-
Gutekrigaren
- Medlem
Hej!
Ja se DART, detta helvetets eget SMS... Minimala knappar utan känslighet som ska tryckas på hårt och skitsnabbt. Plus DET DÄR JÄVlA PIPANDET SOM PLÅGAR EN TILL OCH MED NÄR MAN SOVER!! Blipp blipp blipp...svenska signalister kommer inte att få PTS efter ett krig, det blir postdartstress för oss...psykfall som går runt och piper, avbrutet då och då av ett "Kvittens!" i lätt falsett.
I ett trosskompani används DART för nästan all kommunikation med bataljonen (läs stridstrossarna), bataljonsledningsnätet lyssnas bara på. I övrigt används KompL. Darten tillhör inte Ra 180 utan är en egen enhet. Den finns inte ens "given" i kombination med Ra 480 (dvs Ra 180 i fordonsmontage).
Sjukvård har inte DART, de använder Mobitex (tydligen ett än jävligare system, en resväska med en sms-apparat). I alla fall enligt min erfarenhet.
Mvh Petter
Ja se DART, detta helvetets eget SMS... Minimala knappar utan känslighet som ska tryckas på hårt och skitsnabbt. Plus DET DÄR JÄVlA PIPANDET SOM PLÅGAR EN TILL OCH MED NÄR MAN SOVER!! Blipp blipp blipp...svenska signalister kommer inte att få PTS efter ett krig, det blir postdartstress för oss...psykfall som går runt och piper, avbrutet då och då av ett "Kvittens!" i lätt falsett.
I ett trosskompani används DART för nästan all kommunikation med bataljonen (läs stridstrossarna), bataljonsledningsnätet lyssnas bara på. I övrigt används KompL. Darten tillhör inte Ra 180 utan är en egen enhet. Den finns inte ens "given" i kombination med Ra 480 (dvs Ra 180 i fordonsmontage).
Sjukvård har inte DART, de använder Mobitex (tydligen ett än jävligare system, en resväska med en sms-apparat). I alla fall enligt min erfarenhet.
Mvh Petter
Om jag fattat rätt så är Mobitexen på väg bort för att ersättas av något annat system ....som jag tyvärr inte har koll på.Gutekrigaren skrev:Hej!
Mvh Petter
-
Gutekrigaren
- Medlem