Militär grad?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 2 oktober 2003, 13:10

Hm, det förstås. Men jag är fortfarande ganska negativ mot stockholm då det är ganska lätt att besöka regementet jag bor på liksom. Tar max 3 timmar liksom.

Det är väl ganska oklart ifall de kommer in dock... :D

Nej, Eksjö får det bli. Swedec ligger ju där, och jag funderar på att bli proffisionell amröjare liksom. :)

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 2 oktober 2003, 14:40

Ja, de följer de efter dig så blir det ju svårt att vara för nära. Men in kommer de ju inte i alla fall så...

Men ha det kul var du än hamnar!

Mvh Petter

Rottenführer S
Ny medlem

Inlägg av Rottenführer S » 2 oktober 2003, 15:03

Ing1 är nedlagt sen länge, där utbildas bara utlandsstyrkan numer (SWEDINT). Men Eksjö är ett kanon ställe att göra lumpen på!

Användarvisningsbild
Herman Hedning
Medlem

Inlägg av Herman Hedning » 2 oktober 2003, 20:54

Rottenführer S skrev:Ing1 är nedlagt sen länge, där utbildas bara utlandsstyrkan numer (SWEDINT). Men Eksjö är ett kanon ställe att göra lumpen på!
Precis, vi firade nedläggningsbeslutet med en fika på soldathemmet.
ING 1 känns inte så farligt nu så här i efterhand, men då kunde det vara ett helvete, framförallt alla mygg som fanns på sommaren.
Herman Hedning

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 3 oktober 2003, 09:03

Rottenführer S skrev:Ing1 är nedlagt sen länge, där utbildas bara utlandsstyrkan numer (SWEDINT). Men Eksjö är ett kanon ställe att göra lumpen på!
Har du gjort lumpen på Eksjö?

Rottenführer S
Ny medlem

Inlägg av Rottenführer S » 3 oktober 2003, 09:49

@Korsriddaren

Yupp, låg inne 02/03. Om det är något du undrar över så är det bara att fråga!

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 3 oktober 2003, 13:13

wowowowowowowowowowowowow! :D

Om jag undrar!

Vad var din grad/utbildning, vad gjorde du o din grupp, vad gjorde andra grupper, är befälen shyssta? Hur mycket spring är det i tjänsten, vilken färg på tråden ska man ha med sig, hur mycket (om så är fallet) får man i lön/traktamente/ersättning när man ligger inne? Vet inte om jag glömt något. Men jag hoppas att det var allt.

jo: Hur blir man amröjare i lumpen? :D

Rottenführer S
Ny medlem

Inlägg av Rottenführer S » 5 oktober 2003, 19:56

Oj, det blir mycket...
Vad var din grad/utbildning
Gjorde tio månader som försökssoldat/Transportgruppbefäl, man blir då korpral efter 150 dagar och furir när man muckar.
vad gjorde du o din grupp
Min grupp hörde till Ing2:s försöksavdelning och hade till uppgift att hjälpa till med försök av utrustning, tex minröjsutrustning, brosystem och ingenjörsfordon.
vad gjorde andra grupper
Vi låg på 2. kompaniet som är ett förbindelsekompani. Där fanns en DB200-pluton (bygger flytbro), en KB5-pluton (bygger fast bro), en maskinpluton (röjer mark, bygger väg etc.) och ett Stab och tross pluton (ser till att folk får mat etc.). Annars finns det en j*vla massa befattningar på regementet (lastbilsförare, rekdykare, pv-robot, vakter mm mm).
är befälen shyssta
Varierar givetvis, men med ett undantag så träffade inte jag någon som jag hade något större emot (iallafall inte när man har fått lite perspektiv på det).
Hur mycket spring är det i tjänsten
Allt är relativt, mindre än jägarna, mer än signalister och träng... ...men något vilohem är det deffinitivt inte...

vilken färg på tråden ska man ha med sig
Tråd?
hur mycket (om så är fallet) får man i lön/traktamente/ersättning när man ligger inne
Man får 66 kr per dag + lite småtillägg, tex 25 kr extra när man är ledig. Vilket blir cirka 2 050 per månad (tänk då på att du inte har några kostnader för mat, resor, logi och kläder). Vid MUCK får man desutom 66 kr extra per dag. Tex jag som låg 300 dagar fick cirka 19 500.
Hur blir man amröjare i lumpen?
Du ber om det vid mönstringen. Det gjorde jag och det var meningen att jag skulle blivit amröj men ett par veckor efter inryck var vi några som fick reda på att för många hade tagits ut och vi blivit förflyttade :( . Vet ej kraven vid mönstringen men de verkar inte vara så höga, jag hade åttor och sjuor på allt och Hälsogrupp A, och i mina papper stog det att jag var för överkvaliciferad för uppgiften men placerad där på egen bejäran. Lycka till![/i]

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 6 oktober 2003, 08:31

Tackelitack! Hm, vad är tränggrupper för någe? Har hört det förut, men aldrig fattat vad det är.

Tråd är den tråden man syr fast märken, flagga o sådant med. :D

Svart, vitt, grönt, blått?

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 6 oktober 2003, 11:39

Korsriddaren skrev:Tackelitack! Hm, vad är tränggrupper för någe? Har hört det förut, men aldrig fattat vad det är.

Tråd är den tråden man syr fast märken, flagga o sådant med. :D

Svart, vitt, grönt, blått?
Det är underhållsförband, transporterar bla ammunition, bränsle, mat mm

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 6 oktober 2003, 11:50

Jaha, så trängregementet i dalarna var bara ett underhållsdito., Faan då. Trodde det var någe slags elitförband. :lol:

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 8 oktober 2003, 13:45

Visste ni något om färgen på tråden eller?

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 8 oktober 2003, 14:06

Hej!

Skulle förvåna mig mycket om de inte håller med tråd. Färgen är beroende på märkets färg för övrigt, vill minnas att vi hade mellanblå, svart och mörkgrön färg för tre olika märken. Gotlandsbrigadens svarta med gul kant, Tingstäde Kompanis mörkgröna med svart kant och Gotlands Regementes vita med mellanblå kant. Kragspeglarna sydde vi med den mörkgröna.

Däremot kan du ta med dig ett par synålar och knappnålar, för de kan det bli brist på när alla ska sy... Sy med små stygn även om det tar längre tid, då sitter märkena mycket bättre. Och nåla fast ordentligt så att de inte glider ur läge. Ta med dig en liten linjal vet jag! :wink:

Mvh Petter

PS. "Snyggt sytt, kontaktlim och häftpistol eller?" /Kapten när jag sytt PEK-märket... DS.

PPS. Det var sytt snyggt!!! DS.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 8 oktober 2003, 14:17

Mycke nål, o egen synål. Mental note. mental note gömd o glömd. :P

Hm, är det supersvårt o sy i märkena eller? :)

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 8 oktober 2003, 14:23

Närå, egentligen inte. Men man syr ju inte så ofta och då blir man inte så duktig. Så nog klarar du det med lite tålamod. Gör rätt från början slipper du göra om dessutom , därför är noggrannhet bra!

Mvh Petter

Skriv svar