Graf Spee

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28915
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 29 september 2003, 14:24

Figaro skrev:
Hans skrev:Tack, men är det bara jag som reagerar på att "Ajax undflyr flygattacker"!

Inte hade väl Graf Spee med sig en Arado eller...?
Jo, två stycken. Katapulten var monterad strax bakom skorstenen.
Figaro,

Jaha, då har man lärt dig något nytt igen. Finns det några (mer) uppgifter om deras roll i sjöslaget?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 29 september 2003, 21:58

Figaro skrev:Jo, två stycken. Katapulten var monterad strax bakom skorstenen.
Ombord på "Fickslagskeppet" Admiral Graf Spee var katapulten monterad strax för om skorstenen. Akter om överbyggnaden och för om skorstenen.

Hans!

Jag har inte i någon skildring av slaget läst att Graf Spee skulle ha katapultat något spaningsplan. Däremot skall Ajax ha gjort så 06:37.

Mvh
Johan

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 augusti 2002, 08:49
Ort: Karlshamn

Inlägg av Figaro » 29 september 2003, 22:25

J von B skrev:Ombord på "Fickslagskeppet" Admiral Graf Spee var katapulten monterad strax för om skorstenen. Akter om överbyggnaden och för om skorstenen.
Visserligen en petitess, men ändå... akter om skorstenen!


Bevis A
Bild

Bevis B
Bild

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 30 september 2003, 07:44

Figaro!

Ser man på, det stämmer. Jag utgick ifrån att Admiral Graf Spee hade samma utforming över däck som Deutschland/Lützow med katapult för om skorsten. Trevligt! Ser att de har ritat ut ett kanontorn till på backen i dina ritninar, måste vara attrappen.

Mvh
Johan

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 30 september 2003, 10:34

J von B skrev:Figaro!

Ser man på, det stämmer. Jag utgick ifrån att Admiral Graf Spee hade samma utforming över däck som Deutschland/Lützow med katapult för om skorsten. Trevligt! Ser att de har ritat ut ett kanontorn till på backen i dina ritninar, måste vara attrappen.

Mvh
Johan
Vad var syftet med "Bruno" tornet.
Var det vilseledning för att få britterna att tro
att Admiral Graf Spee hade fler pjäser än vad hon hade
eller var det till för att försvåra identifiering?

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 30 september 2003, 10:38

En lite fråga dom små hållen under däcket är det fönster? Och om det är det, varför utrustar man fartyget med så många fönster? En artillerigranat kan ju slå igenom det utan problem 8O

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 30 september 2003, 12:14

Ventilation, konfort... senare fartygen hadde inte fönster.

I strid kan man sätta fast pansar gluggar i fönsterna... men som du säger det försvargar skrovet.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 30 september 2003, 12:42

J von B skrev:
Figaro skrev:Jo, två stycken. Katapulten var monterad strax bakom skorstenen.
Ombord på "Fickslagskeppet" Admiral Graf Spee var katapulten monterad strax för om skorstenen. Akter om överbyggnaden och för om skorstenen.

har inte i någon skildring av slaget läst att Graf Spee skulle ha katapultat något spaningsplan. Däremot skall Ajax ha gjort så 06:37.

Mvh
Johan
AJAX katapulterade sin enda Fairey 'Seafox' (ett flottörutrustat biplan) for att fungera som artilleriobservator under drabbningen men vad jag minns var det naagot mankemang med fpl. radio saa resultatet blev inte det vantade. GRAF SPEE's Arado paa katapulten befanns dagen innan slaget, ha en spräckt cylinder eller var det motorblock? Alltnog - den 13:e december var Aradon demonterad for reparation, fortfarande paa sin katapult och saag ut 'som en vingskjuten kraaka' enligt naagot vittnesmal, saa den kunde inte flygas.

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 augusti 2002, 08:49
Ort: Karlshamn

Inlägg av Figaro » 30 september 2003, 14:02

varjag skrev:GRAF SPEE's Arado paa katapulten befanns dagen innan slaget, ha en spräckt cylinder eller var det motorblock? Alltnog - den 13:e december var Aradon demonterad for reparation, fortfarande paa sin katapult och saag ut 'som en vingskjuten kraaka' enligt naagot vittnesmal, saa den kunde inte flygas.
Men hade inte AGS två Arodos? Eller var det ena kvarlämnat på landbacken?

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 30 september 2003, 16:34

Två påståenden som jag läst för länge sedan och som jag skulle vilja ha bekräftade /diskuterade.

1. Att Graf Spee var funktionsoduglig bland annat p.g.a. flera träffar i överbyggnaden och inte skulle haft en chans mot den brittiska flottstyrka som samlats utanför Montevideos hamn och som väntade på att fristen där skulle gå ut. Varför befälhavaren föredrog att sänka skeppet.

2. Att Graf Spee redan 1939 hade en funktionsduglig artillerieldledningsradar. Britterna påstås efter sprängningen ha undersökt skeppet och radarantennen.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 30 september 2003, 17:25

Admiral Graf Spee hade en radar, men den var inte direkt lämpad för en exakt bedömning av artillerimal, utan fungerade mer som "en hjälp" att bedömma avstand och riktning till fiendeskeppen i ett sjöslag...

Den brittiske radarexperten, som blev skickad fran Storbritannien för att undersöka skeppet, ställer fast att Admiral Grafs Spees radarutrustning lag tva ar före i tiden gentemot brittiska skepp. Först ar 1941-1942 skulle brittiska skepp ha en liknande utrustning.

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 30 september 2003, 17:48

och skadorna...

Admiral Graf Spee blev träffad av 36 granater. "Ajax", "Achilles" och "Exeter" fick in 12 träffar var, av vilka träffarna fran "Exeter" orsakade mest skada.

En av de tre 28-cm kanonerna pa det främmre däcket var ur funktion. Förutom denna, sa är en 15-cm kanon, luftskyddet och en del av karosseriet tilltygade. 36 sjömän hade stupat och 60 var sarade. En stor del av Admiral Graf Spees amunition var även förbrukad.

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 30 september 2003, 17:51

Och till slut:

Det är en mycket intressant läsning att följa Admiral Graf Spees uppdrag i sydatlanten under hösten 1939. Diverse ommalningar, namnbyten, falsk flagg och träattrapper skulle lura de allierade att det var mer än ett tyskt skepp som var pa rövarstrat i denna del av Atlanten...

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 30 september 2003, 19:25

Bäste Larsson!

Som Andreas Wien skriver så ville man lura fienden tro att andra fartyg också gjorde räder i området. Om tre brittiska kryssare skall angripa ett tyskt krigsfartyg som man på stort avstånd identifierar via silhuetten, avskräcker det naturligtvis ifall man kan lura fienden. Med tanke på åldern hos Deutschland och hennes två lillasystrar borde brittiska amiralitetet vara fullt övertygad om antal eldrör. Har för mig att någon i serien gjorde besök i Stockholm under trettiotalet för övrigt. Fartygen har en säregen placering av torpedtuberna, bakom sköldar på poopen, med syfte att avskräcka förföljare.

Som bäste herr Wien påpekar så är det intressant att följa Graf Spees öde. Runt lunchtid för slaget vid La Plata siktade Ajax och Achilles ett handelsfartyg vid Graf Spee. Strax efteråt fick man en signal från Graf Spee som anhöll om att engelsmännen skulle bärga handelsfartygets livbåtar. Ajax närmade sig och det visade sig vara brittiska S/S Shakespeare med alla livbåtar hissade i sina dävertar. En krigslist från Graf Spee, som dock inte lyckades bryta britternas känning.

Vill också passa på att protestera mot somliga debattörers språkbruk, nu är vi på ett fartyg och där finns inga fönster, enbart ventiler!

Mvh
Johan

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 30 september 2003, 20:03

Nagra krigslister fran Admiral Graf Spees sida:

Den 9-10 september 1939 byter ändrar man namnet till "Admiral Scheer" när man ligger mellan Trinidad och St. Helena. Detta för att försvara indentifiseringen av skeppet.

Räddade brittiska sjömän berättar för den brittiska sjöstyrkan att de har blivit sänkta av "Graf Scheer"...

Den 10 oktober 1939 tror kaptenen (Kpt. Brown) pa det brittiska fraktskeppet "Huntsman" att ett mötande skepp, med trikoloren vajande pa masten, är den franska kryssaren "Dunkerque". Plötsligt byter skeppet flagga till den tyska rikskrigsflaggan. Det var "Admiral Graf Spee". "Huntsman" blir bordat och man hittar hemliga koder och sjövägar. Fran "Huntsman" sänder man sedan även ut falsk information om bla koordinater, skeppets namn och att de har blivit anfallna (och att man kommer att sjunka) av en U-bat. Sedan sänks skeppet. Den brittiska besättningen kommer till "Altmark", officerarna till "Admiral Spee".

Tisdagen den 28 november ändrar "Admiral Graf Spee" ännu en gang sitt yttre. En andra "skorsten" byggs upp av träställningar och duk. Därtill byggs även ett ytterligare "kanontorn" med 2 stycken 28-cm kanoner. Även dessa är gjorda av trä och duk. Dessutom malar man utvändigt om hela skeppet till mörkgratt. Admiral Graf Spee är nu pa avstand identisk med den brittiska kryssaren "Renown". Dessutom malar man namet "Admiral Scheer" pa ena sidan och pa den andra sidan "Deutschland"...

Mvh Andreas Wien

Skriv svar