Vilket plan härskade i luften under WWII?

Lewenhaupt
Medlem

Inlägg av Lewenhaupt » 27 maj 2002, 20:12

[Flyttat från Omröstningar avdelningen]

:idea: Jag vet att nästan alla plan ovan har en massa undermodeller, men frågan gäller vilket plan som var det bästa jakt/attack-planet under WWII.
Jag är ingen proffesor inom området och det finns säkert vissa som finner att jag har utelämnat ngt viktigt. Arado 96 är mest med för att en släkting har använt det back in the old days.

Arado 96
Armstrong
Bristol Beaufighter
Corsair
Fokke Wulf
Junker
Messerschmidt
Spitfire

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 27 maj 2002, 20:30

Jag vet att nästan alla plan ovan har en massa undermodeller, men frågan gäller vilket plan som var det bästa jakt/attack-planet under WWII.
Alltså, Focke Wulf, Messerschmitt och Junkers är ju bara tillverkare.

Focke Wulf har bland annat modellerna Fw187, Fw190 och Ta154 som alla är "Fighters"/"Heavy Fighters"/"Fighter Bombers", men som inte är lika varandra ett dugg. Junkers tillverkade inget utpräglat jakt/attackplan, utan endast "Night Fighters". Messerschmitt hade även de, likt Focke Wulf, flera olika typer av jakt/attackplan.

/Johan

Lewenhaupt
Medlem

alltså

Inlägg av Lewenhaupt » 27 maj 2002, 20:45

jag kan inte alla modellerna i huvudet, men när det gäller dessa planen så är det alltså deras jaktplan i allmänhet. Vi kan väl säga att det gäller
I Me's fall Me 262,
Bristol B's fall Mk X el. dylikt
Välj själv din favorit.
Achtung Spitfire!

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

P-51 Mustang

Inlägg av Mats » 27 maj 2002, 20:55

Vad är det där Armstrong för plan? :oops:

Då inte P-51:an fanns med, gick min röst till Spitfire.

Lewenhaupt
Medlem

Inlägg av Lewenhaupt » 27 maj 2002, 20:55

Jag kan hålla med om att frågan var lite luddigt formulerad...
Spitfire härskade i striden om Storbrittanien.
Armstrong är typ en flygande fästning, och jag är medveten om att den inte faller inom genren attack/Jaktplan, men har man ngn gång sett en Armstrong så förstår man... Den e grym
Achtung Spitfire!

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 27 maj 2002, 20:59

Spitfire var ett 'top of the line' flygplan genom hela kriget, och anpassade sig väl till de flesta stridsuppdrag.

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 27 maj 2002, 21:00

Du har ju missat dom fina Zero planen som var en bra kombination av ekonomi och prestanda.

Men det självklara valet om vilket plan som behärskade WW2 var ju b-29:orna Enola Gay och Bock’s Car som ensamma tog död på fler fiender på fyra dagar än hela det Tyska och Japanska flygvapnen klarade tillsammans på 5 år.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Re:Vilket plan härskade i luften under WWII?

Inlägg av Battler » 27 maj 2002, 21:10

Lewenhaupt skrev:Arado 96 är mest med för att en släkting har använt det back in the old days.
Arado tillverkade inte jaktplan, kollade "Warplanes of the Luftwaffe" det fanns ingen Arado med ordningsnummer 96, däremot 95 och 196 båda sjöflygplan med pontoner.

MVH

Lewenhaupt
Medlem

Jo då!

Inlägg av Lewenhaupt » 27 maj 2002, 21:32

Fanns visst. Arado 96 var mest kännt som skolplan, men användes även under strid. Jag har bilder på min dator på planet, samt skriftliga fakta om det. Dessutom väger min morfars ord mer, som flög planet i Luftwaffe runt år 44.[/img]
Achtung Spitfire!

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 27 maj 2002, 21:41

Röstade på "Messerschmitt", mest på grund av Bf109:an och Me262:an. Grymt bra! :wink:

/Johan

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 27 maj 2002, 22:43

109:an var i och för sig mycket bra i början av kriget, men planet hade inte alls samma tillväxtpotential som den undersköna Spitfiren.

109:orna i slutet av kriget var överlastade med mer utrustning än vad den ganska lilla kroppen enkelt kunde bära.

Fred
Medlem

Inlägg av Fred » 27 maj 2002, 22:55

Får nog säga 109:an, den har ju skjutit ner mest plan
i historien.

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J von B » 28 maj 2002, 00:29

FW-190 är min favorit, ett mycket fint plan.

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 28 maj 2002, 14:15

Av dessa flygplan är det väl bara
Corsair (Vought F4U Corsair),
Focke Wulf (Focke Wulf Fw 190),
Messerschmitt ( Messerschmitt Bf 109 och Me 262)
och Spitfire som hade jakt/attack kompetens.

Övriga jakt/attackflygplan som är värda att nämna är:

Hawker Tempest
Westland Whirlwind
Grumman F6F Hellcat
North American P-51/A36 Mustang
Republic P-47 Thunderbolt

F4U Corsair

F4U Corsair är nog min favorit. Den beskrivs ofta i böcker som ett av historiens främsta stridsflygplan.
Det var krigets snabbaste propellerflygplan (upp till 744km/h),
det steg lika snabbt som Me 109 K-4,
den kunde bära mer last än P-47 (907 kg bomblast+725l extratank),
vad avser topphöjd var bara Ta 152 H-1 bättre,
den hade med fullbeväpning men utan fällbara tankar lika stor räckvid som P-47 utan vapen.
Därtill så hade den ypperlig manöverförmåga, god sikt och var kapabel att operera från t.o.m. små hangarfartyg.

Focke Wulf Fw 190

Focke Wulf var en av kriget stora konstruktioner, och tveklöst den bästa tyska. Dess förmåga som jakt- och attackflygplan var bättre än både Spitfire och de båda Messerschmittflygplanen.
Fw 190 var snabb, tungt beväpnad, mycket manöverduglig, det hade god sikt, var en liten måltavla, var lätt och var mycket lättare än Bf 109 att landa.
Den mest talrika versionen A-8 bar två 13mm ksp och fyra 20mm akan, samt hade förmåga att bära 500kg bomblast.
Nu möttes F4U och Fw 190 mig veterligen i strid men,
som jaktflygplan var den nog bättre än F4U (även om F4U med sin högre hastighet, bättre stigförmåga och högre topphöjd alltid kunde välja att "hällre fly än illa fäkta"), men sämre som attackflygplan.

Messerschmitt Bf 109

Bf 109 var krigets bästa jaktplan tills det stötte på Spitfire.
Värt att notera är dock att tyskarna hade bättre flygplan (Heinkel He 100 och Heinkel He 112), men Hitler favoriserade Messerschmitt. Samma sak gällde för övrigt den mediokra Bf 110 och Fw 187.
Me 109:s styrka var dess små format, snabb och billig tillverkning, hög acceleration, snabb stig och dykformåga, god manöverförmåga och god eldkraft.
Svagheterna var dess landningsegenskaper, som har beskrivits som "elakartade", ytterst dålig sidstyrning i hög hastighet, dålig räckvidd och att framkantsklaffarna på vingarna ofta öppnades under snäva svängar under strid, vilket drev flygplanet ur kurs samt gjorde det till en instabli skjutplattform.
Dess förmåga som attackflygplan var begränsad.
Bf 109 var ett ypperligt, om än något begränsat (räckvidd) jaktplan i händerna på en mästerlig pilot. I händerna på en normal pilot så var nog Fw 190 att föredra.

Messerschmitt Me 262

Me 262 var tämliger medioker i luftstrid mot andra jaktplan. Den hade dålig manöverförmåga (P-51 kunde utmanövrera den med fällbara tankar), dålig respons i motorerna (det tog lång tid för motorerna att bygga upp kraft vid gaspådrag), och mycket opålitliga motorer (i snitt 10 timmars gångtid).
Motorerna hade dock kunnat hålla i 30-40 timmar om man hade haft bättre tillgång till nickel och krom. Nickel fanns f.f.a. i Petsamo, men där rasade kriget och krom fanns i Turkiet, men där hade USA redan lagt in stora beställningar för att förhindra att tyskarna fick tillgång till kromet.

Spitfire

Spitfire var krigets bästa jaktplan tills Fw 190 kom på scenen.
Som attackflygplan var Hawker Hurricane, Typhoon och Tempest bättre.

Hawker Tempest

Hawker Tempest var både som jakt och attackflygplan högst jämförbar med Fw 190. Den var dock ett större mål men hade å andra sidan klart bättre räckvidd.

Westland Whirlwind

Westland Whirlwind som kom i tjänst sommaren 1940 försågs tyvärr med den opålitliga och ganska klena Peregrinemotorn.
Den hade dock en för tiden slagkraftig bestyckning (fyra 20mm akan och 454 kg bomblast) och stor räckvidd (c:a 2ggr Spitfire)
Med Merlinmotorer skulle den ha varit oslagbar anseende hastighet.

Grumman F6F Hellcat

Grumman F6F Hellcat hade prestanda ungefär som F4U.
Den var effektiv genom sin brutala råstyrka.

North American P-51/A36 Mustang

North American P-51/A36 Mustang var krigets kanske bästa jaktplan och även ett bra attackplan. Dess bomblast var mindre än andra allierade attackplan som F4U, F6F, P-47 och Tempest, men den kunde delvis kompensera detta med ypperliga flygegenskaper på låg höjg (Israel använde P-51:or 1956 för att med propellern slita av egyptiska telefonledningar).

Republic P-47 Thunderbolt

Republic P-47 Thunderbolt var USAAF:s bästa attackflygplan och dess näst bästa jaktplan.
Dess styrka var räckvidden, en slagkraftig beväpning och hög hastighet.
Som jaktplan hade den begränsad manöverförmåga, men hastigheten och den höga topphöjden gjorde den till ett bra höghöjdsjaktplan.

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Kontakt:

Inlägg av cicero » 28 maj 2002, 18:28

Hittade ingen "knapp" för min favorit. Ryska Yakovlev Yak-9.
Magnus

Skriv svar