Krav Maga inom lumpen?

Henriko
Medlem

Inlägg av Henriko » 26 augusti 2003, 15:54

MD650 skrev:
Det finns ju ett syfte varför man ska följa reglmentet d.v.s. bestämmelser.

:)
Självklart finns det ett syfte, dock är i mitt tycke vissa delar av det svenska reglementet framförallt när det gäller strid orealistiskt. Men enligt en del av de officerare jag pratat med så är det förändringar på gång.

Henrik

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 26 augusti 2003, 18:31

Korsriddaren skrev:Precis! :D
Nog kunde man lära ut det till kustjägarna o dylika förband som kan ha användning av det i tjänsten,
Inte värt besväret där heller.

Det är viktigare för jägarsoldater (oavsett nationalitet) att ha riktigt skarpa infanterifärdigheter och vara riktigt väl samtrimmade inom den lilla enheten, än att lära sig sparkas hårt.

Henriko
Medlem

Inlägg av Henriko » 26 augusti 2003, 19:14

Nej, defintivt inte. Är inte kampsportare själv med de jag pratat med säger att det tar ett par år iaf om man ska bli duktigt. Och när det gäller väpnad strid så har man ju inte gjort speciellt bra ifrån sig att man låtit fienden kommit så nära att man är tvungen att använda krav maga eller dyl.

Henrik

E_Vogel
Medlem

Inlägg av E_Vogel » 29 augusti 2003, 18:08

Försvarsmaktens hemsidas sökfunktion ger följande träffar:

http://www.mil.se/search.php?c=search&s ... =0&sok.y=0

mange_
Ny medlem

Inlägg av mange_ » 30 augusti 2003, 12:27

Hej,
hinner inte läsa igenom hela tråden så ni får ursäkta mig om jag bara bidrar med "old news".

Har precis ryckt in till P18 på Livkompaniet som bevakningssoldat och så vitt jag förstår så kommer våran självskyddsträning vara baserat på Krav Maga, och utöver det finns det på P18 också möjlighet att träna Krav Maga med millitärens instruktörer efter dagens tjänst är slut.
Kan inte svara på om alla på P18 får självskyddsutbildningen, men jag gissar på att alla som blir utbildade till skyddsvakter får det (Vaktpluton, KB, Officerare, gruppchefer(?) och diverse annat löst folk).

Har hört att Krav Maga utbildningen på P18 ska vara ganska bra, och det är ju alltid kul att kunna försvara sig, millitär eller inte! :)

Mvh 1101 Adell

Användarvisningsbild
NIBBE
Medlem

Inlägg av NIBBE » 31 augusti 2003, 16:53

Hur är det i sverige får man utöva krav maga om man är under 18? När jag tog kontakt med en klubb i finland som tränar krav maga sa de att jag var för ung för det, de påstod att man måste vara över 18, stämmer det?

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 3 september 2003, 17:14

NIBBE skrev:Hur är det i sverige får man utöva krav maga om man är under 18? När jag tog kontakt med en klubb i finland som tränar krav maga sa de att jag var för ung för det, de påstod att man måste vara över 18, stämmer det?
Ingen "barn-grupp" alltså! ;)

Buuu åt Krav-Maga.. :x

Huuuraaa för Jujutsu! :lol:

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 3 september 2003, 17:18

Henriko skrev:Nej, defintivt inte. Är inte kampsportare själv med de jag pratat med säger att det tar ett par år iaf om man ska bli duktigt. Och när det gäller väpnad strid så har man ju inte gjort speciellt bra ifrån sig att man låtit fienden kommit så nära att man är tvungen att använda krav maga eller dyl.

Henrik
Helt korrekt, det är inte den som har bäst stil som vinner, utan den som behärskar sin stil bäst.

Under ett år tränade jag ungefär 120 timmar Jujutsu (plus läger o dyl).

Under Soldatskolan tränade jag totalt 6 timmar handgemäng...

Vilket lärde jag mig mest av? ;)

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 4 september 2003, 01:13

Skönt att se ett gäng kampisar här!

Vi hade första nybörjarpasset av fyra igår i karateklubben. Som blåbältare (4 kyu) är det roligt att se hur skräckslagna en del är när man närmar sig men hur lättade de blir när man ler mot dem!

Mvh Petter

Skriv svar