Bombplan?

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 27 juli 2003, 11:19

Ize-q skrev:nu menar jag som så att om sverige blir anfallet av tex. USA så kommer flottan och flygvapnet att slås ut ganska enkelt pga av att dom blir underlägsna hur dom en gör. däremot armén är lite svåra att bara knäppa iväg.

detta gäller ju förstås om vi blir anfallna av ett land med större militära resurser. är dom jämnbördiga med oss, då är det inte lika självklart längre...
Arme'ns moderna fältförband idag ( dvs de gamla brigaderna - vi har inga fungerande sådana idag, utan endast bataljonsförband) totalt i hela landet, går i storleksordning att jämföra med tex EN Amerikansk Infanteridivision - men då har det amerikanska förbandet avsevärt kraftigare artilleri, luftvärn, PV-förmåga mm.
Svenska markförband som inte längre har några egna flygförband, kommer snabbt att slås ut av angriparensflyg.

kodpingvinen
Medlem

Inlägg av kodpingvinen » 27 juli 2003, 17:58

KA skrev:
Ize-q skrev:nu menar jag som så att om sverige blir anfallet av tex. USA så kommer flottan och flygvapnet att slås ut ganska enkelt pga av att dom blir underlägsna hur dom en gör. däremot armén är lite svåra att bara knäppa iväg.

detta gäller ju förstås om vi blir anfallna av ett land med större militära resurser. är dom jämnbördiga med oss, då är det inte lika självklart längre...
Arme'ns moderna fältförband idag ( dvs de gamla brigaderna - vi har inga fungerande sådana idag, utan endast bataljonsförband) totalt i hela landet, går i storleksordning att jämföra med tex EN Amerikansk Infanteridivision - men då har det amerikanska förbandet avsevärt kraftigare artilleri, luftvärn, PV-förmåga mm.
Svenska markförband som inte längre har några egna flygförband, kommer snabbt att slås ut av angriparensflyg.
Här är jag beredd att till viss del hålla med "KA".

Därtill så är både Kosovokriget och nu senast Irak kriget ganska tydliga exempel på att arméförband inte klarar sig själva. MEN (ingen smutskastning alltså!) man bör nog ha i åtanke vad en motståndare har för målsättning mot ex Sverige. Därefter bör man utforma försvaret och inskaffa vapensystemen för att möta det hotet (detta är endast ett perspektiv som är fungerande då ett land hotas, politisk vilja i fredstid kan välja en annan inriktning, som ska följa den säkerhetspolitiska doktirnen) :)

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 28 juli 2003, 10:49

Är det någon här som minns B3LA?
Ett flygplan som figurerade massor i debatterna på 1970-talet.
Det blev aldrig byggt.
Jag var mycket liten då och har bara vaga minnen, så nu undrar jag om någon vet vad det var tänkt att vara för typ av plan. (Jakt/Attack/Spaning?)
Finns det några bilder alls? Ritningar? Prototyper?

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 28 juli 2003, 12:02

Det sista svenska bombpanet var väl de förslagna FP 36, även om det troligtvis skulle kallas attack plan. Såg ungefär ut som en draken på anabola, skulle bära ett svenskt kärnvapen till Leningrad. Det blev för dyrt så man skulle köpa franska misiler i stället.

Användarvisningsbild
oys
Medlem

Inlägg av oys » 28 juli 2003, 17:00

Ja77 skrev:Det sista svenska bombpanet var väl de förslagna FP 36, även om det troligtvis skulle kallas attack plan. Såg ungefär ut som en draken på anabola, skulle bära ett svenskt kärnvapen till Leningrad. Det blev för dyrt så man skulle köpa franska misiler i stället.
Hvordan gikk det med atomvåpenprosjektet deres?

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 28 juli 2003, 17:22

oys skrev:
Lades ned i slutet på femtiotalet vill jag påminna mig.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 28 juli 2003, 21:21

Fläsket skrev:Är det någon här som minns B3LA?
Ett flygplan som figurerade massor i debatterna på 1970-talet.
Det blev aldrig byggt.
Jag var mycket liten då och har bara vaga minnen, så nu undrar jag om någon vet vad det var tänkt att vara för typ av plan. (Jakt/Attack/Spaning?)
Finns det några bilder alls? Ritningar? Prototyper?
B3LA skulle bli ett lätt attackplan. Tänk Sk 60 på steroider. B:et i beteckningen har ingenting med bomb att göra, det var bara namnet på alternativet med ett mindre och billigare flygplan än en utveckling av Jaktviggen.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 28 juli 2003, 21:22

Per Andersson skrev:
oys skrev:
Det gick på sparlåga ända in på 60-talet. Mer intressant är C-vapenprojektet som var mycket nära produktion på 60-talet utan den politiska stämpel som kärnvapnen hade.

Användarvisningsbild
oys
Medlem

Inlägg av oys » 28 juli 2003, 21:52

Bjernevik skrev:
Per Andersson skrev:
oys skrev:
Det gick på sparlåga ända in på 60-talet. Mer intressant är C-vapenprojektet som var mycket nära produktion på 60-talet utan den politiska stämpel som kärnvapnen hade.
Hva gikk C-vapenprosjektet ut på? Finner ingenting på google.

Hvis noen har noen linker til mer info om A-våpen prosjektet så mottar jeg gjerne det også.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 28 juli 2003, 22:38

Bjernevik skrev: Det gick på sparlåga ända in på 60-talet. .
Så länge?

Hur lång tid det skulle ta att damma av det idag tro?

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 29 juli 2003, 09:37

oys skrev:Hva gikk C-vapenprosjektet ut på? Finner ingenting på google.

Hvis noen har noen linker til mer info om A-våpen prosjektet så mottar jeg gjerne det også.
Kom en bok för ett tag sedan om Sveriges massförstörelsevapen, tror den var av Agrell.

Har den inte här just nu, men C-vapenprojektet gick i stort ut på att skaffa nervgas för spridning med artilleri eller flyg. Fanns även ett projekt på 30-talet med målet att skaffa senapsgas. Detta avbröts dock av VK2.

Skriv svar