Svensk militär produktion 1939-1945
Svensk militär produktion 1939-1945
Var finns det en bra sammanställd källa om vilken militär matriel som producerades i Sverige 1939-1945? Tält och snuskburkar är inte vad jag är ute efter utan vapen, fordon, båtar och flygplan.
MVH
Hans
MVH
Hans
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Materielproduktion 1939-45
1) Flygmateriel: Svenska Flygplan, Lennart Andersson, 1990.
2) Fartyg: Svenska Flottans Neutralitetsvakt 1939-1945, Bertil Lagvall, 1991.
3) KA: Kustartilleriet i Sverige under andra världskriget, Jean-Carlos Danckwardt, 1992.
4) Armémateriel: Vindkantring, Bo Hugemark, 1993.
Detta med "Vindkantring" tog jag ur minnet. Kan inte hitta den boken just nu.
3) KA: Kustartilleriet i Sverige under andra världskriget, Jean-Carlos Danckwardt, 1992.
Re: Materielproduktion 1939-45
Tack, jag får bege mig till ett antikvariat nästa gång jag är i Sverige.Stellan Bojerud skrev:1) Flygmateriel: Svenska Flygplan, Lennart Andersson, 1990.
MVH
Hans
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Antikvariat?
Böckerna finns troligen ännu i lager. Anderssons flygbok, förlag Allt om hobby. Lagvall och Danckwardt utgavs av Marinlitteraturföreningen = Försvarshögskolan. Om ej i lager där måhända hos Abrahamssons tryckeri i Karlskrona. Vindkantring i nyutgåva finns hos SMB.
Hittade av en slump en avhandlning i ämnet när jag letade efter något helt annat: "Upprustning och verkstadsindustri i Sverige under den andra världskriget" av Ulf Olsson, 1973. Det är en akademisk avhandling (meddelande från ekonomisk-historiska institutionen vid Göteborgs Universitet 28, puh!), så den var säkert inte så allmän i handeln, ens när den kom ut. Men på antikvariat kan man ju hitta de märkligaste ting. Bläddrade lite snabbt i den, såg ut att vara precis vad du är ute efter Hans. Författaren behandlar dels import av vapensystem och ammunition, dels den inhemska produktionen av densamma. Såväl mark, flyg och flotta verkar omskrivas.
Hallå i sommar regnet!Sarvi skrev:Hittade av en slump en avhandlning i ämnet när jag letade efter något helt annat: "Upprustning och verkstadsindustri i Sverige under den andra världskriget" av Ulf Olsson, 1973. Det är en akademisk avhandling (meddelande från ekonomisk-historiska institutionen vid Göteborgs Universitet 28, puh!), så den var säkert inte så allmän i handeln, ens när den kom ut. Men på antikvariat kan man ju hitta de märkligaste ting. Bläddrade lite snabbt i den, såg ut att vara precis vad du är ute efter Hans. Författaren behandlar dels import av vapensystem och ammunition, dels den inhemska produktionen av densamma. Såväl mark, flyg och flotta verkar omskrivas.
28, Ulf Olsson: Upprustning och verkstadsindustri i Sverige under andra världskriget. 1973. 30:-
Varför inte köpa den från Göteborgs handelshögskola?
Beställ på http://www.hgu.gu.se/item.aspx?id=5452
Det roliga är att dom inte bryr sig om inflationen, priset 30 kr är tryckt på omslaget och den kostar fortfarande 30 kronor 30 år senare
Flygmateriel: Svenska Flygplan, Lennart Andersson, 1990.
- Nära perfekt balanserad bok, har nästan allt!
Plan, Planer, Basutbyggnad och flottiljer.
Fartyg: Svenska Flottans Neutralitetsvakt 1939-1945, Bertil Lagvall, 1991
Trots att BOJ står för mycket av fotomaterielat så är jag inte så förtjust i historieskrivningen.
Örlogsfartyg av von Hofsten är bra komplement på fartygen, men säger ju inte så mycket om händelserna 39-45.
KA: Kustartilleriet i Sverige under andra världskriget, Jean-Carlos Danckwardt, 1992.
Omöjlig att få tag i nuförtiden, KA's 100 års jubileum "Kustförsvar" har liknande innehåll
och
Urban Sobéus "Havsbandslinjen i Stockholms skärgård 1933-1945 " är mycket detaljerad och har både detaljinnehåll och helhetssyn (om än bara för Stockholms skärgård)
Armémateriel: Vindkantring, Bo Hugemark, 1993.
Serien är ju i sig ett måste.
Cheers
/John T.
Det var som tusan - där tänkte jag inte ens på att kolla! Tack John!28, Ulf Olsson: Upprustning och verkstadsindustri i Sverige under andra världskriget. 1973. 30:-
Varför inte köpa den från Göteborgs handelshögskola?
Det roliga är att dom inte bryr sig om inflationen, priset 30 kr är tryckt på omslaget och den kostar fortfarande 30 kronor 30 år senare
Upprustning och verkstadsindustri i Sverige under VKII av Ulf OlssonJohnT skrev:
The creation of a modern arms idustry Sweden 1939-1974 av samme författare
German steel and Swedish iron ore av Martin Fritz
German coal and Swedish fuel av Sven-Olof Olsson
Har precis landat här i utriket - stort tack för tipset John! Så gott som gratis
MVH
Hans