Är Philistinierna samma folkslag som Palestinierna

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Användarvisningsbild
Zero
Medlem
Inlägg: 222
Blev medlem: 13 mars 2003, 09:35
Ort: Stockholm

Inlägg av Zero » 8 september 2003, 16:16

Hej Örjan.

Jar har varit intresserad av mellanösterns historia och politik länge.
Tyvärr kommer jag inte ihåg alla källor utan för försöka hitta källan
på nytt i det här fallet. Om Turkiet hade 11 miljoner invånare tycker
jag inte alls att det verkar vara orimligt med 3 miljoner judar i dåtidens
Israel. "Den bördiga halvmånen" har väl alltid varit tätbefolkad.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1593
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 8 september 2003, 16:26

Turkiet var bland de mest tätbefolkade delerna i Romarriket och man ska också tänka på att Turkiet idag har 66 miljoner invånare, dvs 6 gånger fler än under antiken.

Jag har dessutom för mig att atlasen angav Egyptens befolkning till 5 miljoner. Detta ska jämföras med den för Egypten fullständigt orimliga siffran på 30 miljoner som förekommer i vissa sammanhang.

Användarvisningsbild
Zero
Medlem
Inlägg: 222
Blev medlem: 13 mars 2003, 09:35
Ort: Stockholm

Inlägg av Zero » 8 september 2003, 17:57

Jag har rotat igenom mina anteckningar från Histora B som jag läste för tre år sen. Där hittade jag egna anteckningar på det jag skrev men med den väsentliga skillnaden att det var tre miljoner judar som levde i Israel och övriga romarriket. Alltså judar som emigrerat tidigare. Hur många de va eller hur många som levde där innan romarnas tömning vet jag inte men det låter väl inte så orimligt längre?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1593
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 8 september 2003, 18:32

Att det skulle ha funnits 3 miljoner judar i hela Romarriket låter mycket mer rimligt än att de skulle ha bott i Palestina allihopa. :) Men jag tror inte heller att detta stora antal människor härstammade från Palestina allihopa. Judendomen var en snabbt växande religion vid den här tiden och det berodde inte enbart på nativitet. Många konverterade till judendomen innan de romerska myndigheterna trötta på deras uppror förbjöd judarna att missionera.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 9 september 2003, 14:05

Enligt den danske historikern Peter P Rohde hade Palestina som mest under antiken runt 3 miljoner invånare (jämfört med 100.000 vid mitten av 1800-talet). Av dessa var judarna före Bar Kokhbaupproret på 130-talet i majoritet, men naturligtvis inte de enda invånarna. Efter Bar Kokhba hade judarna decimerats men hundratusentals personer, och i stor utsträckning flytt undan från Judéen till Galiléen. Genom detta förvandlades de i flera palestinska områden till minoritet, men var fortfarande, enligt A Historical Atlas of the Jewish People, fortfarande i majoritet. Av detta kan man kanske sluta sig till att de före Bar Kokhba var runt 2 miljoner.

Nämnda historiska atlas anger också att det totala antalet judar i världen runt år noll, då de hade en befolkningstopp, beräknas till mellan 3 och 6 miljoner.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1593
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 9 september 2003, 17:49

Lindir skrev:Enligt den danske historikern Peter P Rohde hade Palestina som mest under antiken runt 3 miljoner invånare (jämfört med 100.000 vid mitten av 1800-talet). Av dessa var judarna före Bar Kokhbaupproret på 130-talet i majoritet, men naturligtvis inte de enda invånarna. Efter Bar Kokhba hade judarna decimerats men hundratusentals personer, och i stor utsträckning flytt undan från Judéen till Galiléen. Genom detta förvandlades de i flera palestinska områden till minoritet, men var fortfarande, enligt A Historical Atlas of the Jewish People, fortfarande i majoritet. Av detta kan man kanske sluta sig till att de före Bar Kokhba var runt 2 miljoner.

Nämnda historiska atlas anger också att det totala antalet judar i världen runt år noll, då de hade en befolkningstopp, beräknas till mellan 3 och 6 miljoner.
Anger dessa källor några jämförelsetal med andra folk och regioner? Alla som är intresserade av befolkningsiffror under äldre tid är medvetna om att olika uppskattningar skiljer sig extremt mycket från varandra. När det gäller Mexico år 1500 till exempel finns det uppskattningar på allt mellan 4 och 25 miljoner invånare. Min egen känsla är att det oftast är de lägre siffrorna som är mer trovärdiga.

Skriv svar