Knossos på Kreta

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Knossos på Kreta

Inlägg av Luno » 22 augusti 2003, 15:47

Efter att besökt Knossos på Kreta så blev jag väldigt besviken på hur utgrävningen hade gått till under Arthur Evans. Det var cement överallt som Evans hade använt för att bygga upp vissa delar av palatset som han trodde det hade sett ut tex alla pelarna på runt ruinen var av cement och marken var täckt av cement på flera ställen
Och varför använda cement ? det såg fruktansvärt amatörmässigt gjort
Är det några flera som har varit på Knossos och lagt märke till det

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 22 augusti 2003, 16:01

Jag tycker mig ha hört någonstans att Evans rekonstruerade Knossos mycket utifrån sin egen uppfattning om vad som försiggått där och hur han tyckte att det borde ha sett ut. Någon som vet mer?

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 22 augusti 2003, 16:08

Widsith skrev:Jag tycker mig ha hört någonstans att Evans rekonstruerade Knossos mycket utifrån sin egen uppfattning om vad som försiggått där och hur han tyckte att det borde ha sett ut. Någon som vet mer?
Han har byggt upp det man ser efter vad hur han trodde det skulle set ut.
visst det ser bra ut på många ställen och han har fått mycket beröm för det han gjorde

när han började utgrävningen så var det en Olivlund så han tog dit dom stora maskinerna och drog upp Olivträden med rötterna problemet var att olivträdets rötter hade trängt ner i palatset och när han drog upp träden så rasade allt ihop
man tror att det var ända upp till tre våningar i höjd bevarade under marken av palatset
så han total förstörde palatset :( :(

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 22 augusti 2003, 16:21

Det som ser ut som trä på bilden är cement och taken var även dom gjorda av cement
så gott som 90% av palatset är uppbyggt efter vad Evans trodde det såg ut


Bild

Bild

bilderna är från
http://www.culture.gr/2/21/211/21123a/e211wa03.html

Mumin (Alpha Version)
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 maj 2004, 13:51
Ort: Korpadalen

Inlägg av Mumin (Alpha Version) » 26 maj 2004, 15:46

Jo det är synd att ett sådant fantastiskt minne har förstörts så mycket. Blev också ´litet besviken när jag besökte platsen. Men det är dock rätt kul att man kan få sig en hum om hur det kanske såg ut.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 27 maj 2004, 17:43

Mumin (Alpha Version) skrev:Jo det är synd att ett sådant fantastiskt minne har förstörts så mycket. Blev också ´litet besviken när jag besökte platsen. Men det är dock rätt kul att man kan få sig en hum om hur det kanske såg ut.
Jo visst var det väldigt trevligt att va där fast det var fyllt med folk och ca +40 och ingen skugga :)
Men frågan är marken är ju täckt med betong som man såg på flera ställen och den är inte utgrävet under så bara gudarna vet hur mycket av palatset som är dolt under ens fötter

robnil
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: 5 augusti 2004, 23:34
Ort: Sverige

Inlägg av robnil » 11 augusti 2004, 09:05

Jag har en känsla av att sir Arthur Evans var en idiot... eller åtminståne en produkt av sin tid. Om han inte förstört alla de fantastiska resterna av kreta-kulturen så hade vi nog haft en underbar kultur att blicka tillbaka på. Nu känns det väl, rätta mig om jag har fel, mest som en fantasiprodukt av en enda fiction-författare.

Hela iden med namnet minoisk på kulturen har väl heller inget som helst stöd i verkligheten utan bygger på en myt om en kung minos som Arthur tycks ha gillat extra mycket. Är det någon som har en teori om vad folket kallades av sin samtid, eller rent av kallade sig själva? Eller är jag helt ute och cyklar?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 11 augusti 2004, 09:33

robnil skrev:Jag har en känsla av att sir Arthur Evans var en idiot... eller åtminståne en produkt av sin tid.
Det är ofta svårt att se skillnaden :)

Jag vet åtminstone att han höll stenhårt på att det minoiska språket inte hade någon som helst koppling till grekiskan, helst ville han tolka tecknen ideografiskt, dvs. en tron = kung eller kungligt, osv. Efter hans död kom man på att minoiskan var mycket nära släkt med grekiskan och tecknen inte ett dugg ideografiska. Så kan det gå.

Användarvisningsbild
Hannibal Barca
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 oktober 2005, 18:00
Ort: Gunships smått kvaddade revir

Inlägg av Hannibal Barca » 4 november 2005, 21:02

håller med luno, knossospalatset är nästan"förstört" med all cement och stora broar. det ser inte ut som om det varit nott palats utan snarare en stenhög,blev lite besviken när ja va där i onsdags.

Skriv svar