Favorit bland gamla civilisationer?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Favorit bland gamla civilisationer?

Inlägg av Djinghis Khan » 7 augusti 2003, 21:23

Jag tänkte inleda mitt jobb - ja fira om ni så vill - som värd genom att posta en tråd om gamla civilisationers populäritet. Så har ni ngn favorit? Jag gillar Det Gamla Egypten - en perfekt blandning av exotism, mystik och storslagen kultur.

/DK M

Vexillation
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 27 juni 2003, 19:46
Ort: Stockholm

Moi

Inlägg av Vexillation » 7 augusti 2003, 21:27

Det antika Rom tar väl jag. Inte för att det var mest mystiskt, mest exotiskt, mest kunskapsinriktat, mest religiöst, mest exklusivt eller mest brutalt, utan för att det var en samling av allt det ovan nämnda.

Totmes
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 27 juni 2003, 23:46
Ort: Stockholm

Inlägg av Totmes » 7 augusti 2003, 22:04

Paleolitisk stenålder. Och jag väljer magdalénien perioden. Det är så vi människor, våra kroppar och våra psyken, är skapade för att leva. Det enda i modern civilisation som möjligen är värt något är modern sjukvård.
Möjligen.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 7 augusti 2003, 22:40

Fan va svårt! Jag är lite av en periodare, generellt, när det gäller antika kulturer och i synnerhet när det gäller historia. Men om man måste ta ngn så får det bli det antika Grekland, speciellt den arkaiska och den klassiska perioden, med de persiska krigen som höjdpunkt.

Annars är jag mycket intresserad av folkvandringstiden, både Europa och Norden.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 9 augusti 2003, 13:37

Jag börjar med att grattulera till moderatorposten, tror personligen Marcus gjort ett perfekt val i dig! GRATTIS

Som alla förstår är jag insnöad på vikingatid och kanske Vendeltid då skulle kunna hamna i "äldrehistoriafacket"? (Jag vet att vendel och vikingatid inte är det samma :roll: )

Annars är egypten och romarriket favoriter men det är bara för att jag inte kan mer om tex skyter, sarmater hunner o.s.v. En anledning att jag gillade conanbarbaren tidningarna när jag var yngre var att de skildrar en civilicerad och global värld i antiken. Så vill jag se antiken, romantiserad med kulturella utbyten nästan i klass med vad vi har idag. Men bara för att jag jämför med conantidningar tror jag inte de innehåller "fakta", lika lite som Guillous böcker gör det. Personligen har jag rätt svårt att förstå debatter om huruvida tex Guillou eller Grottbjörnensfolk är verklighetsnära, det är för guds skull skönlitteratur utan anspråk på att vara facklitteratur.

/B

Användarvisningsbild
Naeira
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 15 juli 2003, 18:22

Inlägg av Naeira » 9 augusti 2003, 14:30

Ëgypten är förstås otäckt intressant men sumererna i Mesopotamien står inte långt efter. Om någon delar intresset finns en rätt ok (men inte direkt ny) bok i ämnet:The Sumerians:Their History, Culture and Character från 1963 av en S.N. Kramer

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 9 augusti 2003, 15:12

Å så har vi azteker och indianer på andra sidan havet.......... varför finns pyramider där? hade man ett kulturellt utbyte alá kontiki? :wink:

/B

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 9 augusti 2003, 15:32

Och så moder India förstås och kulturerna i Indusdalen. Min absoluta favorit fast jag vet väldigt lite om den. Likväl tror jag den ligger till grund för mycket i den europeiska kulturen, vad gäller social organisation, religion, och kulturart, importerad via indoeuropeisk invandring och via tex Alexander den stores fälttåg.

I Katmandu i Nepal gick jag en gång förbi en blond flöjtförsäljare. Trodde först detta var en övervintrande hippie från skandinavien, tills jag från någon meters avstånd såg att han var albino, och när jag frågade honom var han kom från sa han Indien. Och jag lovar, med solglasögon som dolde albinoögonen kunde han ha kunnat vara en norsk datakonsult.

Användarvisningsbild
NIBBE
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:14
Ort: Helsingfors

Inlägg av NIBBE » 9 augusti 2003, 17:43

babylonien gillar jag, det var väl den modernaste staten på sin tid.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 9 augusti 2003, 19:02

Dan Koehl skrev:Och så moder India förstås och kulturerna i Indusdalen. Min absoluta favorit fast jag vet väldigt lite om den. Likväl tror jag den ligger till grund för mycket i den europeiska kulturen, vad gäller social organisation, religion, och kulturart, importerad via indoeuropeisk invandring och via tex Alexander den stores fälttåg.

I Katmandu i Nepal gick jag en gång förbi en blond flöjtförsäljare. Trodde först detta var en övervintrande hippie från skandinavien, tills jag från någon meters avstånd såg att han var albino, och när jag frågade honom var han kom från sa han Indien. Och jag lovar, med solglasögon som dolde albinoögonen kunde han ha kunnat vara en norsk datakonsult.
Nu har du nog fått en del saker om bakfoten, indoeuropéerna kom från Ukrainska stäppen och inte Indien, däremot skulle deras vandring österut ta dom till Indusdalen.

/DK M

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem
Inlägg: 848
Blev medlem: 5 november 2002, 12:51

Inlägg av Gatzu » 10 augusti 2003, 02:21

babylonien och Maya är jag stora "beundrare" av...

Användarvisningsbild
WilmerT
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 9 juli 2003, 22:53
Ort: Metropolis Civitas Lund

Inlägg av WilmerT » 12 augusti 2003, 18:39

He he. :-)

Lätt!

* Vår mytiska nordiska forntid, då hjältar och krigare lyckas forma sagor, sägner och legender av såna dimensioner att det blir en religion av det.
Om det nu var en religion.
Om det nu var "vanliga" människor.
Om det nu inte bara är fabulösa påhitt av några skaldeglada islänningar...

/Wilmer T
... här skiner solen...

PS. Liksom det är på sin plats att önska Djingis lycka till kan man väl få sticka in ett ord av tack till föregångaren, Dan Koehl. DS

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 12 augusti 2003, 22:35

Tack Wilmer, men Dan är fortfarande kvar på sin post som värd för medeltidsforumet

/DK M :)

Användarvisningsbild
Orm
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 24 juni 2003, 14:00
Ort: Huvudstaden

Inlägg av Orm » 13 augusti 2003, 12:57

Romarriket förstås med motivationen störst, bäst och vackrast (ta det inte bokstavligt).

Jag gillar inte Egypten. För mycket mystik och hokus pokus för mig. Dessutom hade de en pinsamt dålig militärapparat och sådant vill vi ju inte veta av här på Skalman. :|

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 13 augusti 2003, 13:00

antika grekland: det har allt.

//Palle

Skriv svar