Han-Kina, frågor

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Vexillation
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 27 juni 2003, 19:46
Ort: Stockholm

Han-Kina, frågor

Inlägg av Vexillation » 5 augusti 2003, 22:04

Jag vet inte riktigt hur det är med detta, så jag tänkte höra mig för en smula för att komplettera det jag vet.
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det :)

Det Han-kinesiska riket som brukar läggas mellan 206 f.kr - 220 e.Kr. någonstans, har jag nämligen tänkt ställa frågan om.

Efter det att det Han-kinesiska riket fallit in i inbördeskrig och gick mot sitt slut, gick Kina vidare eller skedde en viss nedgång i livskvalitet för folket?

Också en sidofråga:
De Han-kinesiska trupperna var oftast relativt lätta med enbart vissa skydd snarare än heltäckande sådana, och med större tyngd vid mobilitet än rustning? Visst fanns det tyngre trupper, men över lag var de relativt lätta?
Skedde några större sammanstötningar med perserna som man har några specifika fakta om? Perserna (Partherna) tillämpade ju en del tyngre truppslag. Indiska trupper å andra sidan var ju en smula lättare. Så frågan i mitt sista uttalande blir då, höll man sina motståndare borta p.g.a. terrängens beskaffenhet , eller var det en välanpassad och relativt flexibel krigsmaskin som Han-kina kommenderade helt enkelt?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 6 augusti 2003, 00:37

Det var två Han-riken eller dynastier - västra Han 206 f.kr - 9 e.kr. samt Östra Han 25 - 220 e.kr. Därimellan styrdes Kina av revolutionären Wang Man. Då den siste kejsaren av östra Han dog efter 40 års inbördeskrig splittrades riket i tre kungariken där lokala furstar förklarade sig självständiga. Det var Wei, Shu-Han och Wu. Dessa tre riken ärvde en ganska stabil ekonomi, men de slösade bort den på krig sinsemellan vilket resluterade i massvält och kraftig folkminskning. Så ja, kineserna fick under de tre staternas period det i allmänhet sämre i jämförelse med Han-dynastin. Det sägs att befolkningen sjönk från 48 miljoner till endast 16 miljoner på 140 år (140 - 280 e.kr) , men man bör ta dessa uppgifter med rejäla grabbartag med salt.

Han-armén var oerhört skicklig och välorganiserad, men det är regel snarare än undantag i kinesisk historia.
Che-qui-enheterna bestod av kavalleri och stridsvagnar (som fortfarande användes), de rena kavalleriförbanden var Biao-Qi medan infanteriet var Bu-Qi med kavalleristöd.
Man hade både tungt och lätt kavalleri, samt tungt och lätt infanteri. Det fåtaliga tunga kavalleriet hade lans och svärd som huvudvapen, medan det lätta var bågskyttar (kavalleriet värvades så gott som uteslutande från nomader). Det tunga infanteriet hade stångvapen och svärd (även yxor och klubbor) medan det lätta i likhet med rytteriet hade bågar, men också armborst (även repeterarmborstet Cho-Ko-Nu). Hansoldaterna kunde vara tungt rustade i rustningar av härdat läder och metallskenor, i likhet med de samtida Romarna på andra sidan jorden. Över lag skulle kavalleriet få allt större betydelse under Han, efter erfarenheterna med strider mot de nordliga och västliga nomadfolken såsom Xiung-Nu.
Jag känner inte till ngn strid mellan Han-arméerna och Partherna, men jag vet att Han-trupper stred i Turkestan och Sogdiana, där de 36 f.kr. fick tag på några romerska soldater som hamnat på villovägar efter Carrhae. Det längsta västerut man kom var till Kaspiska havet 97 e.kr. Med tanke på Han-arméernas långväga och framgångsrika fälttåg måste jag säga att deras armé var mycket flexibel och kapabel att strida i de mest skiftande miljöer.

/DK M

Vexillation
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 27 juni 2003, 19:46
Ort: Stockholm

Rom - Kina

Inlägg av Vexillation » 6 augusti 2003, 00:53

Carrhae-männen är ju inte bevisade, man är inte 100 % säkra på att det var romare, även om jag anser att det var det. Källorna jag läst om männen som strider i underliga formationer, bygger läger varje natt och såvidare tyder på att det bör ha varit Romare, och Partherna hade ju intresse av att skicka soldaterna så långt från det romerska hemlandet som möjligt.

Men ändå, vilken kulturkrock.
Kinesiska sändebud ska ju ha lyckats nå Rom under Marcus Aurelius dagar, men Partherna försökte ju hålla de både isär. Tvåfrontskrig var inte uppskattat :)

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Re: Rom - Kina

Inlägg av Djinghis Khan » 6 augusti 2003, 01:02

Vexillation skrev:Carrhae-männen är ju inte bevisade, man är inte 100 % säkra på att det var romare, även om jag anser att det var det. Källorna jag läst om männen som strider i underliga formationer, bygger läger varje natt och såvidare tyder på att det bör ha varit Romare, och Partherna hade ju intresse av att skicka soldaterna så långt från det romerska hemlandet som möjligt.

Men ändå, vilken kulturkrock.
Kinesiska sändebud ska ju ha lyckats nå Rom under Marcus Aurelius dagar, men Partherna försökte ju hålla de både isär. Tvåfrontskrig var inte uppskattat :)
Jovisst är det intressant, jag har en artikel i ngt gammalt nr. av Illustrerad vetenskap om de där Romarna (?). Ska försöka leta reda på den imorgon för att få mer kött på benen, men nu ska jag krypa till kojs

/DK M

Vexillation
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 27 juni 2003, 19:46
Ort: Stockholm

tack

Inlägg av Vexillation » 6 augusti 2003, 01:15

Ja, tack. Vore jätteskoj. Romare är ju vad jag gillar mest så :)
Har bara läst förstahandskildringar och sådant tyvärr. Hmmm... Har läst någon engelsk artikel också kommer jag ihåg nu. Tack för infon om Han-Kina i alla fall.

Skriv svar