Germansk och keltisk byggnadskonst

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 8 juni 2003, 12:02

Haldir skrev: Mer avancerade och mer avancerade... fästningar byggdes, och likaså astronomi- och ceremoniplatser. Efter en del sökningar verkar det som om kelterna grundade staden Thylis bl.a, men det är edn enda keltiska staden jag funnit hittills. Får fortsätta söka.
Kan du inte fylla på mer av vad du hittat? Eftersom strängarna kring Kelter milt sagt erbjudit lite olika definitioner kring vad och vilka kelter var, kanske den här tråden (om man försöker behålla en strikt vinkel, dvs deras byggnadskonst under en tid när den också dokumenterads av romare) kan ge lite tydligare riktningar en den som diskuterade dem rent allmänt utifrån språk mm. Berätta mer!!

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 8 juni 2003, 17:25

Dan Koehl skrev:
Haldir skrev: Mer avancerade och mer avancerade... fästningar byggdes, och likaså astronomi- och ceremoniplatser. Efter en del sökningar verkar det som om kelterna grundade staden Thylis bl.a, men det är edn enda keltiska staden jag funnit hittills. Får fortsätta söka.
Kan du inte fylla på mer av vad du hittat? Eftersom strängarna kring Kelter milt sagt erbjudit lite olika definitioner kring vad och vilka kelter var, kanske den här tråden (om man försöker behålla en strikt vinkel, dvs deras byggnadskonst under en tid när den också dokumenterads av romare) kan ge lite tydligare riktningar en den som diskuterade dem rent allmänt utifrån språk mm. Berätta mer!!
Problemet är att jag knappt hittat någonting. Först såg jag någonting om en enorm ceremoni-plats i Böhmen och tänkte mig någonting liknande Stonehenge eller ännu hellre en riktig byggnad. Men det var en besvikelse när jag kollade i en annan bok. Där stod det följande om det:
Venceslas Kruta: Kelterna skrev:Bland de byggnadsverk som man tror en gång har använts för gudadyrkan är den mest anmärkningsvärda säkerligen den inhägnad somupptäckts vid Libenice i centrala Böhmen. Den omger en öppen plats med rektangulär form och rundade hörn. Domensionerna är ca 80 x 20 m och avgränsningen utgörs av ett dike med en låg vall på insidan. Nära en av kortsidorna fanns två ovala gropar i förbindelse med varandra. I dem fanns en stenlagd plats, som tycks ha varit avsedd för offerriter, och en stor grovt huggen stele som tillsammans med träpelare på båda sidorna troligen möjliggjorde vissa elementära astronomiska mätningar kopplade till odlingsåret. Föregångare till denna struktur, som hittills är den enda av sitt slag man känner till från den här perioden, är troligen de cirkelformade eller kvadratiska, öppna eller slutna inhägnader i närheten av bolplatser eller isolerade, som förekommer i Böhmen och på andra håll från slutet av bronsåldern. Man tror att de haft en religiös funktion.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 19 juni 2003, 01:43

HansFerdinand Döbler skriver:

I motsats till germanerna har kelterna stadsliknande byar vilka man benämner Oppidum (från latinet) De förmodas ha skyddats av vallar, ofta byggda i cirkelform, och dessa Oppidum var utbredda över ett stort område, tvärsöver mellaneuropa, från Frankrike till Ungern.

Ceasar ansåg dem vara mer fästningar än stadsbildningar och eventuellt har arkeologer gett honom rätt.

I tyskland har man funnit Oppidum i bl.a. Kehlheim, Manching, Donnersberg och Staffelberg, och än av de viktigare fyndplatserna tycks vara "Der Tafelberg" i i Riedlingen i Würtemberg där man sträcker sig till att beskriva fästningen som hade mått på 200 x 300 meter.

Även nordtyska Oppidum har hittats.

Exakt vad som skulle skilja de keltiska Oppidum från något annat, som därmed bevisar att germaner inte var kelter och kelter germaner står för mig inte helt klart när jag skummat lite kring Oppidum.

Man definierar dock gärna skillnaden att "germanerna" vid denna tid inte bygger befästa byar?

Ett försök att väcka tråden till liv...

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 19 juni 2003, 05:22

Dan Koehl skrev:Ett försök att väcka tråden till liv...
Jag har ju väntat på svar från dig i flera veckor nu ju. :P
Dan Koehl skrev:Man definierar dock gärna skillnaden att "germanerna" vid denna tid inte bygger befästa byar?
Tacitus skrev:Det är ett bekant faktum att de germanska flken ej bo i städer, ja, att de inte ens vilja veta av bostäder som ligga tätt inpå varandra. De bygga och bo skilda från varandra i olika väderstreck, allteftersom de funnit behag i en källa, i en slätt eller i en skog. Byar anlägga de inte på vårt vis genom att förena byggnader i sammanhängande räckor: var och en omger sitt hus med en öppen gård, kanske såsom skydd mot eldsvådor eller också på grund av oskicklighet i att bygga.
Jag vill inte bli utskrattad för att jag tar Tacitus som källa, men det är helt klart värt en fundering.[/quote]

Skriv svar