Sfinx
Sfinx
Fenomenet "sfinx", inte sfinxen... Vart kommer det ifrån, från början? Finns det någon historia bakom den eller var det bara någons fantasier som blev till?
Jag har undrat länge och är sååå tacksam för svar...
Re: Sfinx
Kan du hjälpa mig lite på traven. Vad är en 'sfinx'?Marija skrev:Fenomenet "sfinx", inte sfinxen... Vart kommer det ifrån, från början? Finns det någon historia bakom den eller var det bara någons fantasier som blev till?
Sfinx betyder tydligen "Strypare" eller "kvävare" på en eller annan form av gammalgrekiska.
Figurerar i en av de grekiska hjältesagorna (Thesevs?) där det är en varelse av honkön som beskrevs som en mix av lejon, kvinna och örn.
Ställde kluriga gåtor till förbipasserande i passet hon vaktade.
De som inte kunde svara ströp hon.
Thesevs kunde svara. Då exploderade hon.
(Dålig förlorare...)
Figurerar i en av de grekiska hjältesagorna (Thesevs?) där det är en varelse av honkön som beskrevs som en mix av lejon, kvinna och örn.
(Dålig förlorare...)
Så det är därifrån Monty Python har fått sina idéer...Fläsket skrev:Figurerar i en av de grekiska hjältesagorna (Thesevs?) där det är en varelse av honkön som beskrevs som en mix av lejon, kvinna och örn.
(Dålig förlorare...)
Sfinx är den grekiska benämningen på fenomenet. Dvs grekerna namngav ngt, i detta fall, som de inte skapade...Fläsket skrev:Sfinx betyder tydligen "Strypare" eller "kvävare" på en eller annan form av gammalgrekiska.
(Dålig förlorare...)
Mera bestämt utan för staden Tebe. Gåtan säjs vara; Vad är det för djur som om morgonen går på fyra ben, mitt på dagen på två och om kvällen på tre?Fläsket skrev:Sfinx betyder tydligen "Strypare" eller "kvävare" på en eller annan form av gammalgrekiska.
(Dålig förlorare...)
Svar: Människan. När hon är ung kryper hon på alla fyra, under sin ungdom och vuxna preiod går hon upprätt på två ben, på ålderns höst stöder hon sig på två ben och en stav/käpp.
Annars är det väl inte så konstigt att para ihop mänskligt intellekt med egenskaperna (och kroppen) hos kraftfulla predatorer om man vill skapa en kraftfull, eventuellt lite ondsint, mytologiskt varelse.
/Martin
Annars är det väl inte så konstigt att para ihop mänskligt intellekt med egenskaperna (och kroppen) hos kraftfulla predatorer om man vill skapa en kraftfull, eventuellt lite ondsint, mytologiskt varelse.
/Martin