Jesus förlorade år...

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 24 april 2002, 09:44

Leonidas skrev:Det är över 160 personer som tittat på denna tråd men det är bara tre som diskuterar, är inte det konstigt.

]
Det kanske inte är så konstigt då det stora flertalet inte har tillräckliga kunskaper för att diskutera detta ämne.
Jag följer dock er disskution (hur tusan stavas det egentligen?) med stort intresse.

Thord

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 24 april 2002, 09:48

Allt tyder på att Jesus fick en grundlig utbildning till judisk skriftlärd - hela hans lära är i princip rent judisk, han citerar ständigt de bibliska skrifterna, han tituleras rabbi, osv. Och de studierna var väl så "normala" och odramatiska att det inte fanns något skäl att nämna dem i en sådan skrift.
Denna tes håller jag som mest trolig. Sedan har Jesus, kanske, varit involverad i någon nationalistisk grupp, t.ex. zeloterna. Den buddistiska teorin tycker jag vara lite väl osannolik. Ett problem som jag brottas med är varför inte Jesus gärningar och korsfästelse gett genomslag hos andra författare än de till evangelierna? Varken romerska, grekiska, eller judiska från den här tiden och även efter, beskriver eller ens nämner Jesus vid namn. Det finns ett undantag och det är Flavius Josephus som nämner Jesus och t.om. hyllar honom som Messias. Den del av hans historiska verk har ansetts som ett tillägg av senare redaktörer.

Så om Jesus nu inte nämns någonstans, trots sina påstådda underverk och mirakel i Nya Testamenet som borde gett genomslag i litteraturen, är han helt påhittad då?

Pastorn
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 22 april 2002, 01:29
Ort: Uppsala

Inlägg av Pastorn » 24 april 2002, 11:31

..."zelotisk, nationalistisk, krigisk, främlingsfientlig och apokalyptisk"...
Att fornkyrkan tilldelats dessa väldigt negativa egenskaperna måste ses ur den historiska kontext som kyrkan växer. En kyrka som är hårt ansatt av både den romerska och den judiska maktapparaten - i princip en liten religös sekt som utmanar rådande maktstrukturer. Att rörelsen tar dessa former kan förklaras på samma sätt som de sekteristiska rörelserna konflikten i Israel/Palestinakonflikten.
Allt tyder på att Jesus fick en grundlig utbildning till judisk skriftlärd - hela hans lära är i princip rent judisk, han citerar ständigt de bibliska skrifterna, han tituleras rabbi, osv. Och de studierna var väl så "normala" och odramatiska att det inte fanns något skäl att nämna dem i en sådan skrift.
Visserligen fick han denna skolning men minns också att Jesus är rebellen som ifrågasätter de skriflärdes auktoritet. Något som i slutändan gör att han spikas upp på korset och dör för människornas synder. Utan att nu bli anklagad för att vara antisemit här vill jag påpeka att enligt skrifterna så är det de judiska makthavarna som fäller avgörandet om vem som ska korsfästas.
Detta stämmer också alldeles utmärkt med tanken att kristendomen uppstod som rent judisk sekt, men så småningom fjärmade sig (och därmed snart började odla sin eviga antisemitism för att markera avstånd från "föräldrahemmet").
Precis men jag vill varna för att kalla den tidiga fornkyrkan för antisemitisk - detta blir den först då den sprids utanför det judiska folket. Fornkyrkan är antirabbinsk men inte antisemitisk anser jag. Antisemitismen kan heller inte skyllas på kyrkan enbart utan det rör sig om oerhört komplicerad process som har eldats på av folktro och makthavare. Exempelvis kan myten om den girige juden härledas till att enligt kristendomen så var det en synd att slå mynt av att låna ut pengar vilket ledde till att härskarna gav judarna rätten att syssla med detta värv. I slutändan blev detta till en myt om denne evigt girige jude påeldad av erkända författare som Shakespear.

Vidare vill jag även påpeka att jag också finner idéerna om Jesus i fjärran östern som föga trolig. Men kom också ihåg att kanoniseringen av bibeln inte enbart följer av teologisk träta, utan långt mycket längre har varit postromerska kejsares instrument för att implementera sin värdsliga makt. Mycket av det som står att läsa i apokryferna till det nya testamentet är struket just av denna vördsliga makt och inte av teologiska debatter.

Amen...

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 24 april 2002, 12:50

Pastorn, Leonidas mfl,

Som en lekman i detta ämne sa har jag ett par fragor till er som jag hoppas att ni kan besvara.

I) Jag har oftat läst/hört att Bibeln skrevs/sammanställdes först nagra hundra ar efter Jesus död. Vid denna tidpunkt, sa satt de lärde och valde ut vilka berättelser och legender över Jesus som var sanna och/eller inte.

Fraga:
1. När och var skulle detta kunna ha varit? Nagot kyrkomöte?
2. Vilka var de "lärda"?
3. De textstycken som inte blev "accepterade" som "sanna" vart tog de vägen?

Ett svar som jag ofta har hört pa min tredje fraga är att vissa av dessa textstycken kom att hamna i biblioteket i Alexandria, som just därför brändes ned för att förhindra att dessa texter skulle kunna bli lästa i framtiden.

En annan teori är att manga av dessa textstycken fortfarande finns bevarade i vatikanen, bla vissa texter över "aterfödelse" mm.

II) Hur manga ganger har Bibeln blivit omskriven och/eller ändrad sedan den första upplagan?

Visst är fragorna luddiga, men jag skulle vara tycksam för ett ställningstagande och/eller svar.

Mvh Andreas Wien

E_Vogel
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 5 april 2002, 13:20
Ort: Stockholm

Inlägg av E_Vogel » 24 april 2002, 13:27

Andreas Wien skrev:
I) Jag har oftat läst/hört att Bibeln skrevs/sammanställdes först nagra hundra ar efter Jesus död. Vid denna tidpunkt, sa satt de lärde och valde ut vilka berättelser och legender över Jesus som var sanna och/eller inte.

Fraga:
1. När och var skulle detta kunna ha varit? Nagot kyrkomöte?
2. Vilka var de "lärda"?
3. De textstycken som inte blev "accepterade" som "sanna" vart tog de vägen?

II) Hur manga ganger har Bibeln blivit omskriven och/eller ändrad sedan den första upplagan?

Mvh Andreas Wien
1 Det skedde i flera etapper, jag skulle nog ange Nicea konciliet 325 som startpunkt. Men konflikten om vad som var de rätta böckerna pågick med varierande intensitet ett par trehunda år till. Dessutom utfördes ungefär vid samma tid en omfattande Bibeldestruktionskampanj av de rommerska myndigheterna vilket gör att det är väldigt ont om Biblar från hundra- och tvåhundratalen (existerer några alls?).

2 Främst biskopar och andra höga kyrkliga dignitärer, men eftersom det här i allra högsta grad även var konflikter av mer värdslig natur i förlängningen så var nog inte den andliga förmågan utslagsgivande alla gånger.

3 Många har försvunnit. Andra har använts av diverse oppositionella kristna grupper (normalt betecknade som kättare) en hel del gnostiska, tidigare mer eller mindre okända, texter hittades ju i Egypten på 50-talet (?).

Om jag inte minns fel så används vissa av de texter som inte godkännts inom västkyrkan i en del kyrkor i Afrika och Mellanöstern. Överhuvud taget så befinner sig dessa kyrkor förmodligen närmare urkyrkan både vad det gäller liturgi som exegetik.

När det gäller Jesus så bör man minnas att han inte var den enda upprorsmakaren med messianska anspråk i Palestina vid den aktuella tidpunkten. Vidare anser jag att rådet i Jerusalem är de som har ansvaret för Jesuavrättning. Evangelierna är rätt klara på den punkten.

II) Förmodligen fler än vad som är möjligt att räkna till. Bara i översättningen skiljer sig Bibel 2000 och 1917 års version kraftigt åt.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 24 april 2002, 13:32

Jag fann denna förklaring till dina frågor:
1. När och var skulle detta kunna ha varit? Nagot kyrkomöte?
2. Vilka var de "lärda"?

In evident reaction against the heretic (and Gnostic) Marcion's (c. 140 A.D.) attempt to edit the canon,
lists of the canonical books were made from the late second century onwards. These lists, even from the beginning,
contain most of the books found in the New Testament today. The author of the Muratorian fragment (c. 170
A.D.), Irenaeus (c. 180 A.D.), Clement (c. 190 A.D.), Tertullian (c. 200 A.D.), Origen (c. 230 A.D.), Eusebius (c.
310 A.D.), and Cyril of Jerusalem (c. 348 A.D.) all compiled lists of canonical books. Furthermore, a
fundamentally false skeptical assumption must be avoided: The Gospels are not canonical because the church
decreed them to be authoritative, but because they are inspired, the church accepted them as having authority. A
leading criterion for the church to accept a book as scripture was whether the church believed an apostle (Paul,
John, Matthew, James) or someone associated with an apostle (traditionally, Mark was seen as associated with
Peter, and Luke with Paul) wrote it. Nothing written after c. 100 A.D. made it into the canon. Only the books
written within a generation or two of Jesus' death were deemed proper to include in the canon. What mattered was
apostolic authority, not just authorship.



Vidare så diskuteras den Katolska kyrkans inblandning:

Did the Roman Catholic Church chose the canon? It claims this, but this wasn't true. First of all, it is
quite problematic to label "Roman Catholic" the persecuted Sunday-keeping church that survived before the time
the Roman Emperor Constantine granted toleration through the Edict of Milan (A.D. 313). The increasing union
of church and state in the fourth century and afterwards inevitably caused Rome to corrupt doctrinally and
spiritually the church. Second, the Roman Catholic Church's leadership (which is the crucial issue) did not choose
the canon, and then impose it from the top down. First, the Greek-speaking eastern churches were more slowly
corrupted than those in the Western Roman Empire and in Egypt. Showing their independence of the Bishop of
Rome, many of them, at least in Asia Minor (now Turkey), held onto seventh-day Sabbatarianism (Saturday
observance) and a Passover (not Easter) communion for many years after 100 A.D. Second, this claim ignores how
God can move men who are not true believers to make the right decisions. Would God be so careless to let those
with false doctrines ultimately pervert His holy word? Similarly, the Old Testament was preserved and had the
right books placed in it despite Israel often fell into idolatry and later rejected the Messiah as a nation. Third, the
Sunday-observing Church before the time of Emperor Constantine and the Edict of Milan was hardly a tightly
controlled, highly organized, monolithic group. It had suffered terrible persecution itself during the rule of
Diocletian (284-305 A.D.) and earlier emperors.


Källa:IS THE BIBLE THE WORD OF GOD?
A Rational Defense of the Judeo-Christian Scriptures

av Eric V. Snow


De texter som inte blev accepterade finns i viss mån kvar:
http://www.gospels.net/

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 24 april 2002, 13:44

Min personliga uppfattning är att de redigerats efter kyrkans syften och på så sätt Jesus att framstå långt ifrån den historiska Jesus.


Ett annat problem med Evangelierna är att de författades på grekiska, och ingen av de påstådda författarna var greker.

Zebulon
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: 15 april 2002, 00:57
Ort: Uppsala

Inlägg av Zebulon » 24 april 2002, 13:46

Pastorn skrev: Visserligen fick han denna skolning men minns också att Jesus är rebellen som ifrågasätter de skriflärdes auktoritet. Något som i slutändan gör att han spikas upp på korset och dör för människornas synder. Utan att nu bli anklagad för att vara antisemit här vill jag påpeka att enligt skrifterna så är det de judiska makthavarna som fäller avgörandet om vem som ska korsfästas.
Som lekman borde jag inte ge mig in i den här diskussionen, men kan inte det jag citerat ovan rörande de judiska makthavarna vara ett senare tillägg eller omkonstruktion i syfte att vinna något, eller kanske få andra att förlora?

E_Vogel
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 5 april 2002, 13:20
Ort: Stockholm

Inlägg av E_Vogel » 24 april 2002, 17:03

Zebulon skrev: Som lekman borde jag inte ge mig in i den här diskussionen, men kan inte det jag citerat ovan rörande de judiska makthavarna vara ett senare tillägg eller omkonstruktion i syfte att vinna något, eller kanske få andra att förlora?
De stämmer ganska väl överens med det vi vet om den romerska administrationen i Palestina vid tidpunkten så det är inte troligt.

Leonidas
För det fösta är dateringen på såväl godkända som ickegodkända böcker omstridd.
För det andra tycks mig Eric Voss knappast vara en god källa. En mening som "Would God be so careless to let those with false doctrines ultimately pervert His holy word?" hör knappast hemma i vetenskapliga sammanhang och visar i mitt tycke på Voss' ambitioner är religösa och inte vetenskapliga.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 24 april 2002, 18:10

Jag bestrider inte det faktum att han är färgad av sin religiösa tro. Men som svar på Andreas fråga om när Nya Testamentet har sammanställts så duger hans referens till "the Muratorian Fragment", som är den äldsta lista över kanoniska böcker i NT. Ytterligare kanoniska listor finns på:

http://www.bible-researcher.com/canon8.html

Pastorn
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 22 april 2002, 01:29
Ort: Uppsala

Inlägg av Pastorn » 24 april 2002, 21:32

E_Vogel skrev:
En mening som "Would God be so careless to let those with false doctrines ultimately pervert His holy word?" hör knappast hemma i vetenskapliga sammanhang och visar i mitt tycke på Voss' ambitioner är religösa och inte vetenskapliga
Nja du...kan inte riktigt hålla med dig på den punkten. Skulle teologisk forskning inte vara värd någonting då? Faktum är att tro och vetande inte är en motsättning inom teologin - däremot är den det inom exempelvis den relgionhistoriska forskningen. Vidare vill jag påstå att det är mycket svårt för dig att hitta forskning eller forskare som inte påverkats av rådande politisk agenda eller egna åsikter. Detsamma gäller historiska källor som också de inte är särskilt objektiva.

Amen...

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 25 april 2002, 00:09

Pastorn skrev:
..."zelotisk, nationalistisk, krigisk, främlingsfientlig och apokalyptisk"...
Att fornkyrkan tilldelats dessa väldigt negativa egenskaperna måste ses ur den historiska kontext som kyrkan växer.
"Väldigt negativa?" Det är väl en smaksak. Jag håller nog i och för sig med dig, men alla uppfattar definitivt inte nationalistisk som negativt (även om de som anser sig mest "nationalistiska" förstås brukar se det som negativt att judar är nationalistiska ...). Zelotisk, och t o m krigisk, kan ju av många anses befogat i den kontexten. Och apokalyptisk? Måste det f ö ha med det (politiskt) trängda läget att göra?
Pastorn skrev:Utan att nu bli anklagad för att vara antisemit här vill jag påpeka att enligt skrifterna så är det de judiska makthavarna som fäller avgörandet om vem som ska korsfästas.
"Enligt skrifterna"? Ja, så kan man ju tolka dem (bevisligen - se kyrkans historia!). Men det innebär ju inte nödvändigtvis att det var så. Jag har läst många argument emot det. Jag ska leta litet ...
Pastorn skrev:
Detta stämmer också alldeles utmärkt med tanken att kristendomen uppstod som rent judisk sekt, men så småningom fjärmade sig (och därmed snart började odla sin eviga antisemitism för att markera avstånd från "föräldrahemmet").
Precis men jag vill varna för att kalla den tidiga fornkyrkan för antisemitisk - detta blir den först då den sprids utanför det judiska folket. Fornkyrkan är antirabbinsk men inte antisemitisk anser jag.
Vad har du för belägg för det? Alla skrifter vi överhuvudtaget har är skrivna efter att kyrkan börjar spridas utanför det judiska folket. Men visst håller jag med om att draget kom först så småningom. Återkommer till detta.
Pastorn skrev:Men kom också ihåg att kanoniseringen av bibeln inte enbart följer av teologisk träta, utan långt mycket längre har varit postromerska kejsares instrument för att implementera sin värdsliga makt. Mycket av det som står att läsa i apokryferna till det nya testamentet är struket just av denna vördsliga makt och inte av teologiska debatter.
Pastorn skrev:Tilläggas bör också att Jesu läror har genomgått flertalet censureringar och politiska förändringar genom åren - bland annat har flertalet strykningar och omtolkningar gjorts av öst- och västromerska kejsare. Det är dock intressant att så mycket som bibeln har tolkats och cesurerats från det ursprungliga budskapet,
Kan du precisera vad du menar med detta? Och vad du har för belägg för det?

Användarvisningsbild
Richard R
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 4 maj 2002, 19:16
Ort: Boxholm

Inlägg av Richard R » 7 september 2002, 14:53

I Vatikanstaten finns skrifter som offentligheten inte får ta del av...måhända det finns material över Jesus okända liv där?
Åtminstone Noaks ark i G.T. är kopierat från det kända Gilgamesheposet från Sumererna. Där hette han Zisudra och temat är densamma. Nu kommer jag inte ihåg exakt tidsangivelse för hur gammal detta epos är, men har minne av att den nedteckandes på 3000-talet före kristus.

MVH Richard R. :aliengray

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 10 september 2002, 01:31

Richard R skrev:I Vatikanstaten finns skrifter som offentligheten inte får ta del av...måhända det finns material över Jesus okända liv där?
Vad syftar du på för skrifter? Så vitt jag vet har forskningen (om nu det är "offentligheten" ...?) tillgång till Vatikanbiblioteket i sin helhet, samt Vatikanarkivets bestånd fram till och med Pius XI:s död 1939, och till dess hade väl Jesus ändå dött??

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 10 september 2002, 07:49

Lindir skrev:
Richard R skrev:I Vatikanstaten finns skrifter som offentligheten inte får ta del av...måhända det finns material över Jesus okända liv där?
Vad syftar du på för skrifter? Så vitt jag vet har forskningen (om nu det är "offentligheten" ...?) tillgång till Vatikanbiblioteket i sin helhet, samt Vatikanarkivets bestånd fram till och med Pius XI:s död 1939, och till dess hade väl Jesus ändå dött??
mmm, säkert och vädret är en produkt av diverse meteorologiska fenomen och styrs inte alls av CIA:s weather control unit!!!!! :wink:

Skriv svar