Europas tidigaste historia bevisas genom den moderna DNA-forskningen.

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Skriv svar
History freak
Medlem
Kontakt:

Europas tidigaste historia bevisas genom den moderna DNA-forskningen.

Inlägg av History freak » 23 februari 2016, 18:29

"Min Europeiska familj" heter Karin Bojs nya bok, där hon med hjälp av den senaste DNA-tekniken söker sitt ursprung 54 000 år tillbaka i tiden. Karin Bojs berättar om vad hon hittat.

Med den senaste DNA-tekniken har Karin Bojs kunnat följa sitt ursprung på mödernet ända tillbaka till de första jordbrukarna i området av nuvarande Turkiet och Syrien. På fädernet har hon hittat linjer tillbaka till stäpperna i södra Ryssland och Ukraina, som sen går via Polen och Danmark och till Sydverige dit hennes förfäder kom för cirka 3800 år sedan.

Det är en bild av Europas historia som är den mest aktuella man kan få. Jag är den första som har skrivit för en allmän läsekrets om de här vågorna av invandring som har format Europas historia, berättar Karin Bojs.

Läs och begrunda. Den moderna forskningen skriver om vår historia gång på gång.

Einar
Ny medlem

Re: Europas tidigaste historia bevisas genom den moderna DNA-forskningen.

Inlägg av Einar » 18 mars 2016, 20:46

Hoppsan.
http://sciencenordic.com/scandinavians- ... -europeans
Scandinavians are the earliest Europeans
Scientists have sequenced a 37,000-year-old genome. The results show that present-day Scandinavians are the closest living relatives to the first people in Europe.

myom
Medlem

Inlägg av myom » 1 november 2017, 21:23

Einar skrev:Hoppsan.
Scientists have sequenced a 37,000-year-old genome. The results show that present-day Scandinavians are the closest living relatives to the first people in Europe.
Inte helt olikt historien i Game of Thrones/Fire and Ice bakom The First Men som kom först (duh) och Andals som kom efteråt och trängde undan/beblandade sig med de första och där The First Men-blod förekommer allra mest i The North. Undrar om George RR Martin visste detta :)
(sorry for off-topic)

Petter A
Medlem

Inlägg av Petter A » 5 juni 2018, 20:05

Skrivet på det sättet är det nog tyvärr lite missvisande. Moderna skandinaver delar väldigt, väldigt lite med genomet i fråga.

Den genetiska forskningen är ju väldigt ny och har inte ännu hittat fram till standardlitteraturen. Här är dock ett citat från en kommande review-artikel, som sammanfattar forskningsläget:
https://www.dropbox.com/s/ddzg6q5e14dg6 ... nomics.pdf
Anatomically modern humans were widely distributed in Europe by at least 42,000-45,000 BP (3; 41). The oldest genomic data from a modern human in Europe is the Oase 1 individual from present-day Romania dated to 37,600-41,600 BP. This individual, which had a direct Neanderthal ancestor in the past four to six generations, did not contribute detectable ancestry to later Upper Paleolithic populations (24). During the Upper Palaeolithic, a major transformation ~30,000-35,000 years ago was likely associated with the replacement of the Aurignacian with the Gravettian culture in western Europe(28). As the Last Glacial Maximum (LGM) came to an end and the ice sheets receded, Europe was repopulated, possibly from southern European and central Eurasian refugia (28). Another transformation may have taken place during an interstadial warm period ~14.5 kya, replacing the original recolonizers with a population that would come to form the Mesolithic populations of Europe (28; 93). These Mesolithic populations were outside the genetic diversity of present-day Europe (114; 131) and themselves display a clinal structure, with an east-to-west cline (32; 37; 38; 47; 57; 62; 72; 78; 112; 130). The origin of this cline is not clear, although it plausibly reflects two or more major sources of ancestry in the post-LGM or post-14.5kya expansions.

Starting from the southwest around 8,500 BP, the Mesolithic ancestry of Europe was largely replaced (29; 38; 42; 130; 131) as a new type of ancestry related to that found in Neolithic northwest Anatolia (73; 87) and, ultimately, to early farming populations of the Levant and Northern Iran (11; 56) expanded throughout Europe. This ancestry rapidly reached the extreme edges of Europe, with direct evidence of its presence in Iberia at 7300 BP (86), in Ireland at 5100 BP (14) and in Scandinavia at 4900 BP (131). This “Anatolian Neolithic” ancestry was highly diverged relative to the “hunter-gatherer” ancestry of the populations that previously inhabited Europe (F ST ~ 0.1, similar to the divergence between present-day European and East Asian populations) (73; 132). Across Europe, its appearance was closely linked in time and space to the adoption of an agricultural lifestyle, and it now seems established that this change in lifestyle was driven, at least in part, by the migration. However, the Anatolian Neolithic migrants did not replace the hunter-gatherer populations. Over the next 4000 years, the two populations merged, and by 4500 BP, almost all European populations were admixed between these two ancestries, typically with 10-25% hunter-gatherer ancestry (29; 38; 42; 50; 62; 71; 73; 130; 131). Across Europe, this “resurgence” of hunter-gatherer ancestry (10) was independent–driven by local hunter-gatherer populations who lived in close proximity to farming groups (7; 62; 72; 130).
Europas tidiga befolkning ersattes alltså tyvärr rätt nyligen av en invandrad stenåldesbefolkning, som sen fick sällskap av en jordbrukarbefolkning från mellanöstern. (Efter detta kom naturligtvis stäppfolken som troligtvis var indoeuropeiska.) Inga europeiska folk kan alltså hävda att de har speciellt gamla rötter i området - på sin höjd har vi en liten del gener från den högst 14500 år gamla stenåldersbefolkningen.

Petter A
Medlem

Inlägg av Petter A » 5 juni 2018, 20:07

myom skrev:
Inte helt olikt historien i Game of Thrones/Fire and Ice bakom The First Men som kom först (duh) och Andals som kom efteråt och trängde undan/beblandade sig med de första och där The First Men-blod förekommer allra mest i The North. Undrar om George RR Martin visste detta :)
(sorry for off-topic)
Martin's "Andaler" kan närmast jämföras med indoeuropéerna, så tolkar i alla fall jag böckerna. "First Men" blir väl då befolkningen som fanns före indoeuropéerna.

Skriv svar