Lokes straff - Motsvarighet i antika medelhavskulturer?

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien. Värd: LasseMaja
Gen. Jack Ripper
Medlem
Inlägg: 243
Blev medlem: 27 november 2011, 14:26

Lokes straff - Motsvarighet i antika medelhavskulturer?

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 1 oktober 2015, 14:25

Lokes straff: Dvs att han kedjades fast med droppande gift ovanför som Sigyn tog i en skål men som han fick på sig när hon tömde den, finns någon motsvarighet till den i antikens grekiska eller romerska mytologierna?

Jag har något minne av att jag skulle sett något liknande, men kan inte minnas det. Någon som vet?

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Lokes straff - Motsvarighet i antika medelhavskulturer?

Inlägg av Stefan » 18 oktober 2015, 09:44

Gen. Jack Ripper skrev:Lokes straff: Dvs att han kedjades fast med droppande gift ovanför som Sigyn tog i en skål men som han fick på sig när hon tömde den, finns någon motsvarighet till den i antikens grekiska eller romerska mytologierna?

Jag har något minne av att jag skulle sett något liknande, men kan inte minnas det. Någon som vet?

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Lokes straff - Motsvarighet i antika medelhavskulturer?

Inlägg av Stefan » 18 oktober 2015, 09:47

Ja det var ganska exakt det som Prometeus råkade ut för. Han stal elden från gudarna, och gav den till människorna, så också de skulle ha förmånen av eld. En gam åt hans lever på dagarna, och på nätterna växte levern ut igen.

Jag har för mig det var Herakles (=Hercules) som befriade honom så småningom.

Sisyfos-arbete kan kanske också liknas häri, att putta upp ett klippblock uppför ett berg, och för varje gång han var nästan vid toppen, ramlade blocket ner igen....

Tantali kval: Han stod i vatten, men kunde inte nå ner att dricka... Och var för evigt törstigt och led alla dessa kval...

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Lokes straff - Motsvarighet i antika medelhavskulturer?

Inlägg av gunship » 18 oktober 2015, 11:18

Stefan skrev:Ja det var ganska exakt det som Prometeus råkade ut för. Han stal elden från gudarna, och gav den till människorna, så också de skulle ha förmånen av eld. En gam åt hans lever på dagarna, och på nätterna växte levern ut igen.

Jag har för mig det var Herakles (=Hercules) som befriade honom så småningom.

Sisyfos-arbete kan kanske också liknas häri, att putta upp ett klippblock uppför ett berg, och för varje gång han var nästan vid toppen, ramlade blocket ner igen....

Tantali kval: Han stod i vatten, men kunde inte nå ner att dricka... Och var för evigt törstigt och led alla dessa kval...
Nu är antik mytologi inte mitt starka ämne, men är "ganska exakt samma sak" känns ganska uttöjt här?

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Lokes straff - Motsvarighet i antika medelhavskulturer?

Inlägg av Stefan » 18 oktober 2015, 23:14

gunship skrev:
Stefan skrev:Ja det var ganska exakt det som Prometeus råkade ut för. Han stal elden från gudarna, och gav den till människorna, så också de skulle ha förmånen av eld. En gam åt hans lever på dagarna, och på nätterna växte levern ut igen.

Jag har för mig det var Herakles (=Hercules) som befriade honom så småningom.

Sisyfos-arbete kan kanske också liknas häri, att putta upp ett klippblock uppför ett berg, och för varje gång han var nästan vid toppen, ramlade blocket ner igen....

Tantali kval: Han stod i vatten, men kunde inte nå ner att dricka... Och var för evigt törstigt och led alla dessa kval...
Nu är antik mytologi inte mitt starka ämne, men är "ganska exakt samma sak" känns ganska uttöjt här?
Ah, det tycker du? Ja ja.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Lokes straff - Motsvarighet i antika medelhavskulturer?

Inlägg av gunship » 18 oktober 2015, 23:27

Stefan skrev:
gunship skrev:
Stefan skrev:Ja det var ganska exakt det som Prometeus råkade ut för. Han stal elden från gudarna, och gav den till människorna, så också de skulle ha förmånen av eld. En gam åt hans lever på dagarna, och på nätterna växte levern ut igen.

Jag har för mig det var Herakles (=Hercules) som befriade honom så småningom.

Sisyfos-arbete kan kanske också liknas häri, att putta upp ett klippblock uppför ett berg, och för varje gång han var nästan vid toppen, ramlade blocket ner igen....

Tantali kval: Han stod i vatten, men kunde inte nå ner att dricka... Och var för evigt törstigt och led alla dessa kval...
Nu är antik mytologi inte mitt starka ämne, men är "ganska exakt samma sak" känns ganska uttöjt här?
Ah, det tycker du? Ja ja.
Ja, asså dålig formulering av mig, men berättelserna beskriver ju helt andra metoder? Eller är det lika nog om man diskuterar detta ämnet? Avser tråden hitta något samband mellan myterna?

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: Lokes straff - Motsvarighet i antika medelhavskulturer?

Inlägg av Odinkarr » 19 oktober 2015, 03:05

Det som af nutiden kaldes ”Lokes straf” er en nutidig fortolkning af en beskrivelse af hændelser i Völuspá (vers 36, Ældre Edda), Lokasenna (afsluttende tekst efter vers 65, Ældre Edda), Hyndlaljóð (Ældre Edda), samt naturligvis Snorre’s forklaring i Gylfaginning (Snorre Edda).

I alle sammenhænge i urnordisk filosofi omtales denne begivenhed i forbindelse med beretninger omkring Den Trojanske Krig. Det er (storm)jordskælv der udløser Troja’s Fald ca. år 1184 f.Kr. – Det er alle beretninger og arkæologi enige i.

Dragen Nidhug er altid en kenning for de stormjordskælv der ramte Troja før, og under, Den Trojanske Krig.

Fenrisulven er altid en kenning for de ødelæggelser stormjordskælvene forårsagede på Troja og hendes landområde før, og under, Den Trojanske Krig.

Loke’s rystelser er altid en kenning for jordskælvets rystelser.

Derfor er hele konceptet om ”Lokes straf” opfattet vrang, og frembringer en forkert opfattelse af kenningen. Det er omvendt. Det er fordi vi før og under Den Trojanske Krig har massevis af jordrystelser, at vi er nødsaget at beskrive disse i kenninger, og ondskabsfulde kenninger som følge af de ødelæggelser stormjordskælvene forårsagede. Dette er Loki’s opgave i kenningen, og man har til denne kenning skulle tilføje en kendt enhed, her forgiftning, alle vidste ville frembringe rystelser. Herved aktiveres det indre billedsprog, og beretningen om Troja gøres levende for de der modtager beretningen.

I Bronzealderen kendes Loki som "*Apollo Loxias" og beskrives som ”ven af ondskab, altid troløs” - se Homer: Iliaden (Bog XXIV: 59-63). Denne opfattelse ser ud til at overleve helt frem til urnordisk filosofi.

mvh

Flemming

marigold
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 29 september 2016, 12:05
Ort: Globalt

Re: Lokes straff - Motsvarighet i antika medelhavskulturer?

Inlägg av marigold » 14 december 2016, 15:28

Personerna i nordisk myt är desamma som i Grekisk mytologi och i Egyptiska palats. Under andra namn och i berättelser gjorda som gåtor och skrönor.

Loke är desamme som Asa-Tor och Fenresulven och Garm i Gnipahålan. På lertavlorna från Ugarit Bel ial "Prins Jaguar", Baal" Kronprinsen" Hans He-namn i Eluseérorden var Herakles. Son till Anu/Geb/Kronor. Då han fråntogs sitt arv som gick till halvbrodern Doki-Yam-Nahar "Bel Yam Prins Hav"
startade han ett 7-årigt krig som slutade 2041 f Kr. Hans krig är väl beskrivet i Mahabarata. Det utspelade sig inte bara i Indien där Mohenjo-Daro
uppvisat 20-30 ggr högre radioaktivitet än normalt. Spår av hans framfart finns också i Skottland, Frankrike, Turkiet och framför allt i Syd Amerika
där hela platån är förstörd liksom 20 olika garnisoner vända över ända och nedsmälta.

Hela historian i tråden "Var kom Hyksos ifrån"? Se också tråden "Vad visste vikingarna och nordborna?

Skriv svar