Den keltiska religionen under romartiden

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Den keltiska religionen under romartiden

Inlägg av Dag den vise » 4 februari 2014, 15:13

Det fanns tre religioner som de annars så religiöst toleranta romarna hade mycket svårt att. Dessa var judendomen, kristendomen och druidismen. Kristendomen och judendomen tolererade de inte på grund av att de båda trosriktningarna var monoteistiska, vilket omöjliggjorde kejsardyrkandet (för både judarna och de kristna vägrade att erkänna Caesar som den ende Guden), och druidismen för att det ryktades om att druiderna offrade människor. Detta tycker jag dock är lite hycklande från romarnas sida, eftersom ju de så populära romerska gladiatorspelen var religiösa riter som ursprungligen mest utfördes vid samband med begravningar, och som därför också kan tolkas som en slags människooffer. Jag tror istället att förbudet mot druidism (Augustus ska först ha förklarat att druider inte fick bli romerska medborgare, och Claudius, Augustus tredje efterträdare, ska ha låtit utrota alla druider som fanns på romersk mark) hade att göra med att man ville få bort alla former av keltiskt självstyre (för druiderna ska ju även ha haft en politisk funktion) och på så sätt minimera risken för uppror i de keltiska delarna av riket. Tror ni andra skalmaniter att jag har rätt eller tolkar jag bara in dolda tankar i den romerska politiken som inte fanns där.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Den keltiska religionen under romartiden

Inlägg av CvD » 4 februari 2014, 20:43

Utan att ha någon store kunskap i området, men var inte kelterna utspridda på de brittiska öarna, Gallien och den Iberiska halvön och måste därmed ha varit en av de största religionerna i det romerska riket. Borde ha uppfattats som ett stort hot av romarna att inte ha full kontroll på dess anhängare efter som prästerskapet inte var romare med romerska idéer.

/CvD

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Den keltiska religionen under romartiden

Inlägg av Dag den vise » 4 februari 2014, 22:53

Jag håller helt med CvDs tolkning. Dock ska det nämnas att trots att druiderna blev utrensade fortsatte de keltiska gudarna att dyrkas i den keltiska områdena i romarriket. Ibland identifierades dessa med romerska gudar, men lika ofta tycks de ha fått behålla sina keltiska namn och sin keltiska identitet. Stammarnas skyddsgud Toutatis (känd från Asterix under namnet Teutates) växte ihop med Merkurius, Belenus (känd från Asterix under namnet Belenos), solguden, med Apollon och Esus, som var en krigs- och jordbruksgud med Mars, och i ett fall togs faktiskt en keltisk gudinna upp av romarna. Det var en hästgudinna vid namn Epona. och hennes kult kom att spridas över hela romarriket.

Evuul
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 15 januari 2014, 22:25

Re: Den keltiska religionen under romartiden

Inlägg av Evuul » 8 februari 2014, 21:06

Dag den vise skrev:Jag håller helt med CvDs tolkning. Dock ska det nämnas att trots att druiderna blev utrensade fortsatte de keltiska gudarna att dyrkas i den keltiska områdena i romarriket. Ibland identifierades dessa med romerska gudar, men lika ofta tycks de ha fått behålla sina keltiska namn och sin keltiska identitet. Stammarnas skyddsgud Toutatis (känd från Asterix under namnet Teutates) växte ihop med Merkurius, Belenus (känd från Asterix under namnet Belenos), solguden, med Apollon och Esus, som var en krigs- och jordbruksgud med Mars, och i ett fall togs faktiskt en keltisk gudinna upp av romarna. Det var en hästgudinna vid namn Epona. och hennes kult kom att spridas över hela romarriket.

Kan inte denna identifikation av de keltiska gudarna med de romerska gudarna ha att göra med de romerska historikerna?
Jag vet t.ex att när Tacitus skrev ''Germania'' så talade han om de germanska gudarna och omskrev de som b.la Merkurius och Mars.
''Þar kvelr Níðhöggr, nái framgengna."''

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Den keltiska religionen under romartiden

Inlägg av Dag den vise » 8 februari 2014, 21:33

Evuul skrev:
Kan inte denna identifikation av de keltiska gudarna med de romerska gudarna ha att göra med de romerska historikerna?
Jag vet t.ex att när Tacitus skrev ''Germania'' så talade han om de germanska gudarna och omskrev de som b.la Merkurius och Mars.
Ja, det är helt klart möjligt. Men det skulle ändå inte förvåna mig om de kelter som bodde i romarriket under denna tid verkligen började identifiera sina gudar med de romerska, för romarna kontrollerade ju trots allt Gallien, Galizien, Britannien och Galatien i flera hundra innan områdena blev kristna på allvar, så den romerska kulturen måste ju helt klart ha påverkat den lokala religionen i alla fall några avseenden.

Evuul
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 15 januari 2014, 22:25

Re: Den keltiska religionen under romartiden

Inlägg av Evuul » 8 februari 2014, 22:37

Dag den vise skrev:
Evuul skrev:
Kan inte denna identifikation av de keltiska gudarna med de romerska gudarna ha att göra med de romerska historikerna?
Jag vet t.ex att när Tacitus skrev ''Germania'' så talade han om de germanska gudarna och omskrev de som b.la Merkurius och Mars.
Ja, det är helt klart möjligt. Men det skulle ändå inte förvåna mig om de kelter som bodde i romarriket under denna tid verkligen började identifiera sina gudar med de romerska, för romarna kontrollerade ju trots allt Gallien, Galizien, Britannien och Galatien i flera hundra innan områdena blev kristna på allvar, så den romerska kulturen måste ju helt klart ha påverkat den lokala religionen i alla fall några avseenden.
Där har du en poäng. Det är ingen hemlighet att områdena som var införlivade i det romerska riket påverkades utav den romerska kulturen. Att kelterna ska ha påverkats utav den romerska religionen är högst rimligt då även romarna själva blev påverkade utav andra religioner. Jag tänker främst på romarnas dyrkande utav den egyptiska gudinnan Isis.
''Þar kvelr Níðhöggr, nái framgengna."''

Skriv svar