Bibliska kungar

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Bibliska kungar

Inlägg av Dag den vise » 20 december 2012, 09:51

Finns det några bevis för att kung David och Salomo av Israel skulle kunna ha existerat. Man vet ju att bland annat Simri, Omri och Achav(Ahab) har funnits på riktigt och jag har hört att man har hittat ett sigill som man tror kan ha tillhört Salomos efterädare Jerobeam. Finns det då något arkeologisk fynd som skulle kunna bevisa att kung David och Salomo var något annat än sagofigurer (jag har nämligen hört många forskare tror att de bara är just sagofigurer).?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5042
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Bibliska kungar

Inlägg av koroshiya » 20 december 2012, 12:47

Ta en titt på Tel Dan-stelen. Den sägs vara från andra hälften av 800-talet före Kristus. På stenen finns bokstäverna, bytdwd, som kan tolkas som Davids hus.

Ifall det stämmer kan man tänka sig att det beror på att det tidigare hade funnits en David.

Några bevis är det ju inte, men visst känns det som att det gör Davids existens mera trolig.

gnikam4
Medlem
Inlägg: 213
Blev medlem: 22 januari 2011, 13:41
Kontakt:

Re: Bibliska kungar

Inlägg av gnikam4 » 23 december 2012, 22:16

Med tanke på den vikt de gamla israelerna tycks ha lagt vid att hålla koll på förfäderna tycker jag det verkar extremt osannolikt att två inte allt för avlägsna kungar bara skulle vara påhittade. Däremot har deras storhet med den största sannolikhet överdrivits.

Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: Bibliska kungar

Inlägg av ERland » 30 december 2012, 01:04

Arkeologerna Israel Finkelstein och Neil Asher Silberman anser att David och Salomo funnits, men att de inte varit de mäktiga kungar som Bibeln säger, utan bara lokala hövdingar. Jag rekommenderar deras böcker The Bible Unearthed och David and Solomon.

Skriv svar