Doggerland

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Doggerland

Inlägg av tyskaorden » 27 september 2012, 17:10

Läser i senaste "Världens historia" om det försvunna Doggerland. Detta var ett landområde som existerade fram till för omkring 7 000 år sedan och täckte ett område som idag till stor del ligger på Nordsjöns botten. Rester som finns kvar än idag är De brittiska öarna och Doggers bankar. Forskare har sedan länge känt till att det fanns ett landområde här, men först sedan de börjat samarbeta med oljebolagen och fick tillgång till dessas mätningar av Nordsjöns botten har man kunnat börja kartlägga hur Doggerland såg ut.

Fynd visar att landmassan var hem för en rik fauna (t.ex.har fossil av mammut hittats) och tros haft en människobefolkning som kan räknas i tiotusentals. Doggerland kom att dränkas då havsnivån höjdes genom isavsmältning i Arktis. Det är ju inte om man undrar att dessa händelser har satt avtryck i myterna om en sjunken kontinent - Atlantis,

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem
Inlägg: 1079
Blev medlem: 18 november 2011, 14:46
Ort: Söder om stan

Re: Doggerland

Inlägg av Nimrod-S » 27 september 2012, 17:57

Spännande. Det där kände jag inte till.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Doggerland

Inlägg av Hans » 28 september 2012, 10:12


Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Doggerland

Inlägg av Valdemar Sappi » 28 september 2012, 10:24

Resterna av det kust/vattenfolk som skapades när havet reste sig/landet sjönk måste vara friserna. Jag fascineras mycket av hur uråldriga många av deras dammar och kogar verkar vara.

Ett exempel på ett av de Atlantis som säkert funnits är Rungholt som låg på ön Strand. Resterna av det ät dagens Nordstrand och Pellworm.
http://www.boelling.de/rungholt/index.htm
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Doggerland

Inlägg av spett » 28 september 2012, 12:53

Det som hände för 7000 år sedan var att Dogger bank dränktes.

När Storegga-Tsunamin kom 6200 f.kr var Doggerland redan till stor del under ytan och Britannien var skild från fastlandet.
Bilden som visas i tråden verkar visa en maximal tolkning av Doggerland vid maximum, några tusen år tidigare

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Doggerland

Inlägg av Valdemar Sappi » 28 september 2012, 12:56

Stormfloder i sen tid finns det massor av dokumenterade. Men en urgammal tsunami som kunnat påvisas? Eller bara teori? Berätta mer.
Alltid föreställt mig en ganska långsam landhöjning, med försvinnandet av kanalen som sista steget. Även det för mycket länge sedan...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Doggerland

Inlägg av spett » 28 september 2012, 13:24


Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Doggerland

Inlägg av tyskaorden » 28 september 2012, 19:11

spett skrev:Det som hände för 7000 år sedan var att Dogger bank dränktes.

När Storegga-Tsunamin kom 6200 f.kr var Doggerland redan till stor del under ytan och Britannien var skild från fastlandet.
Bilden som visas i tråden verkar visa en maximal tolkning av Doggerland vid maximum, några tusen år tidigare
Ja det stämmer Doggerland skall enligt artikeln haft sin största utbredning för ca 10 000 år sedan. Den karta man visar i Världens Historia visar även en landmassa som täcker Irländska sjön och området söder där över ända ned till Bretange.

stenen2
Medlem
Inlägg: 114
Blev medlem: 18 mars 2010, 02:18

Re: Doggerland

Inlägg av stenen2 » 29 september 2012, 10:16

Grabbarna i Time Team har gjort ett program om denna sjunkna värld, som kan ses här bl a;
http://www.dailymotion.com/video/xdiktn ... shortfilms

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Doggerland

Inlägg av varjag » 2 oktober 2012, 13:24

tyskaorden skrev:
spett skrev:Det som hände för 7000 år sedan var att Dogger bank dränktes.

När Storegga-Tsunamin kom 6200 f.kr var Doggerland redan till stor del under ytan och Britannien var skild från fastlandet.
Bilden som visas i tråden verkar visa en maximal tolkning av Doggerland vid maximum, några tusen år tidigare
Ja det stämmer Doggerland skall enligt artikeln haft sin största utbredning för ca 10 000 år sedan. Den karta man visar i Världens Historia visar även en landmassa som täcker Irländska sjön och området söder där över ända ned till Bretange.
Hur retirerade Landisen för 7000 år sedan? Tsunamis = stort seismiskt event, kan säkert översvämma oerhörda låglänta marker. Men av den storleken???? Dessutom är ju tsunamis tillfälliga företeelser - vattnet rinner tillbaka till sin naturliga nivå.
Vad hände sen?, Varjag

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Doggerland

Inlägg av tyskaorden » 3 oktober 2012, 19:02

Tyvärr går man i artikeln inte in närmare på hur det gick till när Doggerland blev havsbotten.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Re: Doggerland

Inlägg av Örjan » 4 oktober 2012, 12:39

Det är väl två processer som samverkar. När inlandsisen smälter stiger havsytan och dränker låglänta landområden. Dessutom när trycket från inlandsisen lättar på fastlandet börjar det att sakta stiga där isen var som tjockast samtidigt som det sker en svag landsänkning i omgivande landområden. Det är därför som vi sakta men säkert får ett större Sverige men ett mindre Danmark (ja, det och vissa händelser under 1600-talet).

Tsunamin kan vi utesluta som förklaring.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Doggerland

Inlägg av varjag » 4 oktober 2012, 13:03

Tsunamin kan vi utesluta som förklaring
Tack för det Örjan. Den trodde jag inte mycket på - :) , Varjag

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: Doggerland

Inlägg av Lejonmod » 28 januari 2019, 15:16


Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Doggerland

Inlägg av Hans » 28 januari 2019, 16:55

Örjan skrev:
4 oktober 2012, 12:39
Det är därför som vi sakta men säkert får ett större Sverige men ett mindre Danmark (ja, det och vissa händelser under 1600-talet).
Min fetstil, tack för skratt Örjan.

MVH

Hans

Skriv svar