Skalman.nu Forum

Detta är ett forum för diskussioner kring alla aspekter av vår historia.
Forumet var finalist till Nationalencyklopedins Kunskapspris 2005.

Gå direkt till innehåll

Skalman.nu forumet firar 10 år!

Synpunkter på forumet samt forumets regler.

Skalman.nu forumet firar 10 år!

Inläggav Marcus Wendel 24 mar 2012 09:57

Vi firar 10 års jubileum idag!
Skalman.nu forumet tog sina första steg 1999 i ezboard-formatet men 2002 tog vi steget till det phpbb-formatet vi alla känner idag. När jag skapade forumet som ett komplement till de små kronologier om olika militärhistoriska händelser som då fanns på skalman.nu trodde jag aldrig att forumet skulle växa så och bli den succé det är. Stort tack till er alla, våra kära medlemmar!

Jag vill också passa på att rikta ett stort tack till alla moderatorer, nuvarande och tidigare, som lagt ner en mängd av sin tid på det ibland rätt otacksamma arbetet att moderera ett internet-forum.

Missa inte vår jubileumsutlottning!

Jag passar även på att inkludera två bidrag från medlemmar om jubileet:

Sarvi skrev:Skalman.nu forum firar nu 10-årsjubileum i sin nuvarande inkarnation, vilket för mig är en smula skrämmande eftersom det innebär att även jag nu är tio år äldre.

Min historia på forumet börjar egentligen redan på någon gång på våren 2000 (eller var det redan 1999?), då jag för första gången började besöka ett brunaktigt och lite svårläsligt forum med ett udda namn. Just då var det mestadels Tolkiendelen av forumet som för min del var mest intressant - det var mycket på gång med den kommande Sagan om Ringen-filmen - och jag minns långa, långa diskussioner mellan Danne och Den Stegrande Kamelen mfl om olika intrikata översättningsalternativ...

Den delen av forumet som handlade om historia var också läsvärd, och alltsomoftast råkade man halka in där bland stridsvagnar, generaler och kavallerichocker. Forumets medlemsantal växte sakta men säkert och diskussionernas vågor gick höga. På våren 2002 fick forumet en ny kostym och det var i och med det som möjligheten att ha moderatorer eller värdar i olika avdelningar uppstod. Som medlem var forumets nya kostym ett stort lyft rent användarmässigt och konceptet med värdar i olika avdelningar som kunde stämma i bäcken i alltför hetsiga diskussioner har visat sig vara framgångsrikt. Själv var jag under ett par år värd i avdelningen för det som idag benämns kalla krigets historia och jag måste passa på att ge en eloge till Marcus Wendel och redaktionen för det arbete som utförs varje dag men som inte alltid syns.

Det är för övrigt ganska roligt att gå tillbaka och läsa riktigt gamla trådar från forumets barndom och se hur både forumet och dess medlemmar har utvecklats under den här tiden. Många av dom som var med på den tiden är fortfarande kvar och bidrar till forumet. Själv har mitt historiaintresse också utvecklats under de här tio åren, mycket tack vare forumet och det intellektuella tuggmotstånd man möter här. Som tur är finns det också rum för mer lättsamma diskussioner och tidsfördriv - man frestas att tro att den apparat inte finns som inte varit med i quizzen om militär teknikhistoria vid det här laget, även om vissa frågor aldrig får sina svar. (Vad var det nu 1110 i pansarvärnspjäs 1110 stod för egentligen?) ;)

Skalman är beroendeframkallande - men om summan av lasterna ska vara konstant så är forumet en ovanligt bildande ovana, dessutom i trevligt sällskap.

För att citera Hans en gång när vi hade en tråd om "Hur hittade du hit?"

Hans skrev:Hur jag hittade hit är väl fullständigt ointressant - men HUR I H*LVETE KOMMER JAG HÄRIFRÅN?!?

Jag ser fram emot dom kommande tio åren med forumet.

Battler skrev:Hittade hit på förra (ezboard) forumet, var inne på en sida om "2. SS-Panzer-Division Das Reich" när jag i länksammlingen hittade en svensk flagga vid en av länkarna, det var Skalman. Sedan dess har jag dagligen besökt Skalman (nästan). Varför jag är här; mest underhållning, men alltid lär man sig något nytt, får film och boktips, restips när man skall ut och resa mm. Är inte så aktiv nu för tiden, men är inne minst en gång per dag och läser.

Bookmark and Share

Användarvisningsbild
Marcus Wendel
Redaktionen
Sweden

Re: Skalman.nu forumet firar 10 år!

Inläggav Rickard 25 mar 2012 17:40

Grattis Skalman!

Jag ser att jag själv också varit medlem i exakt tio år, dock med ett ganska lågt antal poster jämfört med många. :)

Bookmark and Share

Användarvisningsbild
Rickard
Stödjande medlem
Sweden

Inläggav Hans 26 mar 2012 10:16

Marcus Wendel skrev:Firar
Sarvi skrev:
Hans skrev:Hur jag hittade hit är väl fullständigt ointressant - men HUR I H*LVETE KOMMER JAG HÄRIFRÅN?!?

Jag ser fram emot dom kommande tio åren med forumet.

Frågan kvarstår :lol:

Instämmer med Sarvi.

Jag undrar hur många timmar av mitt liv jag har slösat bort på skalman. Många blir det. Vad som facinerar mig är bredden. Här kan man få svar på allt, inte bara frågor om obskyra krigsmaskiner och bortglömda slag utan även t.ex. frågor om konjunktiv, rakningens historia, munkdräkter och turkiska schamposorter besvaras.

MVH

Hans

Bookmark and Share

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Luxembourg

Inläggav B Hellqvist 26 mar 2012 12:52

Tid på Skalman är sällan bortslösad... Om man loggar av och blivit lite klokare, lite kunnigare, har man vunnit något.

Bookmark and Share

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktionen
Sweden

Inläggav sonderling 27 mar 2012 12:08

Ser att jag också har blivit tio år äldre och även jag gjorde lite besök på forumet redan på 1900-talet :D (1999? jag trodde det var äldre.)
Sedan har jag märkt ju mer jag är här och ju äldre jag blir desto mindre fattar jag att jag vet och ju mer får man veta. (Ibland undrar jag om hjärnan kan sprängas av för mycket info. Eller om nått annat trillar ut på andra sidan.8O )

Sonderling

Bookmark and Share

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem
Sweden

Inläggav loop 03 jun 2012 12:24

Hoppas nån märkt att jag varit helt borta en längre tid, efter en mycket lång svacka :milwink:

Tack alla som jag diskuterat med genom åren. Ni har lärt mig mycket.
Troligen blir mina inhopp även i framtiden sporadiska. Historieintresset är dock fortfarande jättestort och jag skulle så gärna vilja att min farfar hade en dator och att han kunde läsa här. Ska ta upp det med honom, även om jag gissar på att det inte funkar. Mitt historieintresse kommer från honom och min farfar.
Och jag har aldrig mött en lika stor förståelse för mitt intresse för "udda" krig som här.

Wendel, du är en sann folkbildare!

/Loop, anarkisten som aldrig gjorde lumpen 8-)

Bookmark and Share

Användarvisningsbild
loop
Medlem
Sweden

Inläggav Martin Tunström 20 jul 2012 23:35

Kan bara instämma med förgående talare. Skalman har verkligen varit en bra ingång för att lära sig mer kring historiska fenomen. Forumet är säkert för många en stor och fin kunskapskälla att ösa ur. Jag har väl inte heller varit aktiv på riktigt länge (Och har väl knappast bidragit med någon genom åren då jag var aktiv), men Skalman har gett mig mycket när det gäller att fördjupa sig i historiska skeenden. Stort tack till dig Wendel för att du en gång i tiden drog igång forumet. Tack ska för övrigt min gamla forumkompis Patrik ha för att han utvecklade min argumentationsteknik.

/vänligen
Martin

Bookmark and Share

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Sweden

Inläggav Dan Koehl 07 okt 2012 01:09

Upptäckte idag att det är 10 år sedan jag skrev något här första gången. Lite ruggigt att så lång tid gått.
Jag har ju haft både hyperintensiv närvaro, under vissa perioder, som långa perioder när jag inte hittat hit.
Jag håller med om att det betytt mycket att kunna diskutera, även om jag inte alltid varit så bra på det , fast jag nog velat. Lärokurvan i historia har varit brantare uppåt än kunskaperna om hur man emotionellt hanterar andras åsikter etc.

Det är i alla fall väldigt kul att se att forumet lever kvar, och jag gratulerar Marcus till att snart ha ett tonårigt forum, som ger glädje och kunskap till dess medlemmar. Alltså, något halvår efter att ni redan firat höjer jag en liten flagga och hurrar med på ekot av era hurrarop! :D

Bookmark and Share

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Austria

Inläggav Stilleben 07 okt 2012 07:27

Söndagen den 1 september 2002 blev jag medlem av detta forum!

Som sedan alltså inte lämnat mig en lugn stund!

Min förhoppning är att flertalet av mina hittllsvarande c:a 1600 inlägg varit hyfsade och även, när det behövts, kunnat föra debatterna vidare!

Så jag känner mig fortfarande :welcome: och ser fram mot de kommande åren!

Bookmark and Share

Användarvisningsbild
Stilleben
Stödjande medlem
Sweden

Återgå till Kommentarer