Kvinnorov

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Kvinnorov

Inlägg av karlfredrik » 9 december 2011, 11:14

Kvinnorov tycks ha varit populärt i äldre tider -och på vissa platser fortfarande. Vi kommer ihåg flickorna Io, Europa och Helene från myten och senare under skandinavisk medeltid bortrövades unga nunnor av riddare. Så sent som för några år sedan orsakade en ung kvinna skandal på Sicilien n är hon vägrade gifta sig med sin kidnappare.
Vad var motivet? Var det inte enklare att skaffa sig frivilliga kvinnor på närmare håll? tycks

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28546
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kvinnorov

Inlägg av Hans » 9 december 2011, 11:20

karlfredrik skrev:Så sent som för några år sedan orsakade en ung kvinna skandal på Sicilien n är hon vägrade gifta sig med sin kidnappare.
Har du mer om detta?

MVH

Hans

karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Re: Kvinnorov

Inlägg av karlfredrik » 9 december 2011, 12:49

Det tog upp i nyhetsinslag jag tror det var på radion.Jag kan kolla upp.

a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: Kvinnorov

Inlägg av a77 » 12 december 2011, 21:10

karlfredrik skrev: Vad var motivet? Var det inte enklare att skaffa sig frivilliga kvinnor på närmare håll? tycks
Spekulation, stor dödlighet i barnsäng, härskande/överklassen höll sig med flera kvinnor, skapar kvinno underskott med "rätt" ålder. Hemgift om manen var tvungen att betala.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Kvinnorov

Inlägg av Martin Lundvall » 12 december 2011, 21:31

För att öka fortsätta spekulationerna, maktdemonstration, lättare att ta någon försvarslös än att söka tillstånd att gifta sig med någon från det egna folket (givetvis inget problem om man är hövding).
Egna folket har kanske synpunkter om man har flera fruar fån den egna folket, men kanske inte om man har flera kvinnor från erövrade folk. Fler fruar innebär fler barn och det ger mer makt.

/Martin

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Kvinnorov

Inlägg av Valdemar Sappi » 12 december 2011, 21:38

Jag har flera exempel från sent 1300-tal i Danmark. De berömda Axelsönernas faster var en av dom om jag minns rätt. Det sägs att hon blev rövad med sin vilja. Så ovanligt var det då inte...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Re: Kvinnorov

Inlägg av karlfredrik » 13 december 2011, 09:00

Ja, det finns flera exempel på unga kvinnor som "frivilligt" blivit bortrövade av sil älskade, både från forntid och nutid.
I en tid när fäderna bestämde över döttrarnas äktenskap är ju detta begripligt att dottern inte kände för att gifta sig med faderns utvalde som kunde vara en äldre man.
I Indien förekommer det fortfarande att flickor i 14-15 årsåldern, som fadern vill tvinga gifta sig med äldre män, rövas bort av jämnårig pojke, berättade Times of India för n ågra år sedan.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Kvinnorov

Inlägg av Stefan » 17 december 2011, 20:46

Såna här frivilliga bortrövanden kallas visst för enleverering.

Javisst, de var säkert hyfsat vanliga. För att kringgå arrangerade äktenskap, fadern som inte gav sitt samtycke, krångel med brudgåva etc...
Det var tydligen inte alls ovanligt, att när enlevering väl skett så brukade fadern ge sin välsignelse, och sedan levde alla lyckligt i all sin dar. Eller hur är det man nu säger.

Just brudgåve-bekymmer (=brudköp) måste innebära att ibland skedde enleveringen med faderns goda minne. På det sättet bröt man inte med traditionen, de unga tu fick varandra, och...

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Kvinnorov

Inlägg av Valdemar Sappi » 17 december 2011, 22:47

Frivilligheten är snarare ett uttryck för den tidens kvonnosyn. Har knappast ett dugg med frivillighet att göra. Hellre ärbart bortförd än våldtagen och oren. Inte mycket till val!
Bortrövandet handlade säkert i stort sett alltid om att försöka komma åt den bortrövades egendom.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

frejs väpnare
Medlem
Inlägg: 653
Blev medlem: 10 november 2008, 04:39

Re: Kvinnorov

Inlägg av frejs väpnare » 29 januari 2012, 18:23

När vi kommer fram i tiden finns i de svenska landskapslagarna straff (fredlöshet) för kvinnorov. Vilket också innebär att hemgift och arvsrätt fryser inne.

Skriv svar