Testa sin egen genetiska härstamning

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
NiklasTyreso
Medlem

Testa sin egen genetiska härstamning

Inlägg av NiklasTyreso » 22 okt 2011 10:16

Vart ska jag vända mig om jag vill genoföra gentest för att få reda på min genetiska härstamning? Jag har googlat runt men hittar inga företag som gör sådant.

Jag vill att undersökningen ska omfatta många olika sekvenser. Inte bara på x- eller y-kromosomerna eller mitokondrie-dna. Jag vill få en stor bredd.

Mest givande skulle vara att få reda på hur vanliga de olika genvarianterna är i olika befolkningsgrupper över världen för att få en ide om hur mina förfäder har förflyttat sig sedan de lämnade Afrika för ca 80000 år sedan.

Dessutom skulle det vara kul att veta om jag har någon genvariant som är sälsynt i min nord- och västeuropeiska folkgrupp.
Har jag som, tror mig härstamma från vikingar, någon gen som är vanlig hos mongoler, indianer eller aboriginer så skulle det trigga många spännande tankar om hur den genen hamnade i min släkt, och när.

Ärligt talat, om det gick att testa hur många gener jag har från neandertalare eller denisovamänniskan skulle det vara intressant. Jag har en skalle som en H sapiens men en mycket grov och bredaxlad kropp, som liknar neandertal-mannen/vaxdockan på naturhistoriska riksmuseet i Stockholm. Men detta går nog inte att testa än.

Så, vart vänder jag mig för att testa mina gener?

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Re: Testa sin egen genetiska härstamning

Inlägg av Hans » 22 okt 2011 10:37

Jens Yde
Medlem

Inlägg av Jens Yde » 22 okt 2011 11:03

Jeg kender to firmaer.

Det ene hedder FamilyTreeDNA. Der tilbydes produkter op til 837 dollars. Umiddelbart vil jeg sige, at du kun har brug for en test af y-dna, der giver fingerpeg i retning af din forfader, og mt-dna, der oplyser om din mormors....mormor og hendes sandsynlige bopæl. Til nu er resultaterne for y-dna bedst klarlagt gennem undersøgelse af nulevende mennesker. Ved undersøgelse af skeletter i jorden er y-dna bevarelsen ofte dårlig, mens mt-dna kan holde sig i årtusinder.

http://www.familytreedna.com/products.aspx

Den anden er 23andMe, der ikke går så dybt i ens herkomst, men mere fokuserer på sygdomme. Cirka hver tredje måned modtager man en mail, hvori man får at vide, hvilke arvelige sygdomme, de nu har fundet ud af, at man sandsynligvis er bærer af.

https://www.23andme.com/

NiklasTyreso
Medlem

Inlägg av NiklasTyreso » 22 okt 2011 14:06

Tack för de snabba svaren!
Då ska jag sätta mig och läsa igenom de olika alternativen. Tack! :D

Krappfiskarn
Medlem

Inlägg av Krappfiskarn » 24 okt 2011 19:51

23andme är bäst för priset...du har dessutom möjlighet (om du vill) att delta i flera projekt uppsatta av bloggare som skriver om genetik/antropologi, t.ex. Dienekes Dodecadprojekt där populationer från HAPMAP och andra vetenskapliga artiklar används som referenser.

ftDNA passar bäst för just släktforskning på kromosomlinjen då de är främst inriktade på haplotyper i y-DNA och mtDNA.
Blogg
Uppdaterad 9/11/2010

masase
Stödjande medlem

Inlägg av masase » 25 okt 2011 13:02

Roligt att höra att ni gillar 23andme eftersom deras CFO är en av min frus nära vänner från Harvard.

23andmes CEO är dessutom Google Sergeys fru så det är osannolikt att de kommer att få slut på pengar inom den närmaste framtiden. :)

Jens Yde
Medlem

Inlägg av Jens Yde » 06 dec 2013 07:51

NiklasTyreso skrev:Mest givande skulle vara att få reda på hur vanliga de olika genvarianterna är i olika befolkningsgrupper över världen för att få en ide om hur mina förfäder har förflyttat sig sedan de lämnade Afrika för ca 80000 år sedan.

Ärligt talat, om det gick att testa hur många gener jag har från neandertalare eller denisovamänniskan skulle det vara intressant. Jag har en skalle som en H sapiens men en mycket grov och bredaxlad kropp, som liknar neandertal-mannen/vaxdockan på naturhistoriska riksmuseet i Stockholm. Men detta går nog inte att testa än.

Så, vart vänder jag mig för att testa mina gener?
Dit ønske nærmer sig en løsning, måske. Muligvis rummer du gener fra både neander og denisova. Nu har man hevet dna ud af 400.000 år gamle skeletdele fundet i huler i Spanien.

"Results show that the Sima de los Huesos hominin lived about 400,000 years ago and shared a common ancestor with Denisovans, an ancient human species that lived in a vast range from Siberia to Southeast Asia at the same time as Neanderthals, about 700,000 years ago".

http://www.sci-news.com/othersciences/a ... 01596.html

Ovennævnte 23andMe vil efter pålæg fra myndighederne indstille undersøgelser og spådomme angående menneskers arvelige sygdomme.

http://dna-explained.com/2013/12/06/23a ... tic-tests/