Testa sin egen genetiska härstamning

Diskussioner kring släktforskning.
NiklasTyreso
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 juli 2010, 17:51

Testa sin egen genetiska härstamning

Inlägg av NiklasTyreso » 22 oktober 2011, 11:16

Vart ska jag vända mig om jag vill genoföra gentest för att få reda på min genetiska härstamning? Jag har googlat runt men hittar inga företag som gör sådant.

Jag vill att undersökningen ska omfatta många olika sekvenser. Inte bara på x- eller y-kromosomerna eller mitokondrie-dna. Jag vill få en stor bredd.

Mest givande skulle vara att få reda på hur vanliga de olika genvarianterna är i olika befolkningsgrupper över världen för att få en ide om hur mina förfäder har förflyttat sig sedan de lämnade Afrika för ca 80000 år sedan.

Dessutom skulle det vara kul att veta om jag har någon genvariant som är sälsynt i min nord- och västeuropeiska folkgrupp.
Har jag som, tror mig härstamma från vikingar, någon gen som är vanlig hos mongoler, indianer eller aboriginer så skulle det trigga många spännande tankar om hur den genen hamnade i min släkt, och när.

Ärligt talat, om det gick att testa hur många gener jag har från neandertalare eller denisovamänniskan skulle det vara intressant. Jag har en skalle som en H sapiens men en mycket grov och bredaxlad kropp, som liknar neandertal-mannen/vaxdockan på naturhistoriska riksmuseet i Stockholm. Men detta går nog inte att testa än.

Så, vart vänder jag mig för att testa mina gener?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Testa sin egen genetiska härstamning

Inlägg av Hans » 22 oktober 2011, 11:37


Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Testa sin egen genetiska härstamning

Inlägg av Jens Yde » 22 oktober 2011, 12:03

Jeg kender to firmaer.

Det ene hedder FamilyTreeDNA. Der tilbydes produkter op til 837 dollars. Umiddelbart vil jeg sige, at du kun har brug for en test af y-dna, der giver fingerpeg i retning af din forfader, og mt-dna, der oplyser om din mormors....mormor og hendes sandsynlige bopæl. Til nu er resultaterne for y-dna bedst klarlagt gennem undersøgelse af nulevende mennesker. Ved undersøgelse af skeletter i jorden er y-dna bevarelsen ofte dårlig, mens mt-dna kan holde sig i årtusinder.

http://www.familytreedna.com/products.aspx

Den anden er 23andMe, der ikke går så dybt i ens herkomst, men mere fokuserer på sygdomme. Cirka hver tredje måned modtager man en mail, hvori man får at vide, hvilke arvelige sygdomme, de nu har fundet ud af, at man sandsynligvis er bærer af.

https://www.23andme.com/

NiklasTyreso
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 juli 2010, 17:51

Re: Testa sin egen genetiska härstamning

Inlägg av NiklasTyreso » 22 oktober 2011, 15:06

Tack för de snabba svaren!
Då ska jag sätta mig och läsa igenom de olika alternativen. Tack! :D

Krappfiskarn
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 11 juni 2009, 12:58

Re: Testa sin egen genetiska härstamning

Inlägg av Krappfiskarn » 24 oktober 2011, 20:51

23andme är bäst för priset...du har dessutom möjlighet (om du vill) att delta i flera projekt uppsatta av bloggare som skriver om genetik/antropologi, t.ex. Dienekes Dodecadprojekt där populationer från HAPMAP och andra vetenskapliga artiklar används som referenser.

ftDNA passar bäst för just släktforskning på kromosomlinjen då de är främst inriktade på haplotyper i y-DNA och mtDNA.
Blogg
Uppdaterad 9/11/2010

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Testa sin egen genetiska härstamning

Inlägg av masase » 25 oktober 2011, 14:02

Roligt att höra att ni gillar 23andme eftersom deras CFO är en av min frus nära vänner från Harvard.

23andmes CEO är dessutom Google Sergeys fru så det är osannolikt att de kommer att få slut på pengar inom den närmaste framtiden. :)

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Genetisk släktforskning

Inlägg av Ralf Palmgren » 13 april 2013, 16:09

Jag har stött på släktforskning med hjälp av DNA. Nu är jag ingen expert på området men skulle vilja veta mer. Det skulle vara intressant att göra ett sådant test. Var man kan göra ett sådant test? Är det väldigt dyrt? Framgår det ur testet till vilken haplogrupp man tillhör? Betyder haplogrupp att man tillhör ett folk (gens)? Är det bara fars sida eller vad är det som undersöks? Jag hoppas att någon kan berätta mer.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Genetisk släktforskning

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 juni 2013, 20:07

Om man har någonting i sina ägor som har tillhört en för länge sedan avliden släkting så kan man göra DNA-test. Men under en förutsättning att det går att göra det, det är inte alla material och ting som det går att göra det på. Hur mycket det kostar har jag ingen aning om. Jag har nog tagit upp det vid ett tidigare tillfälle på Skalman, det var ett program från England som jag såg och det var en man som var släkt med skelettet efter en man som dog för drygt 3 500 år sedan som hade dött en våldsam död. Mannen låg i en grotta eller en ficka i ett berg, mannen på orten var också historielärare så passade bra med denna relation.

Stefan

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Genetisk släktforskning

Inlägg av Jens Yde » 3 november 2013, 14:21

Ralf Palmgren skrev:Jag har stött på släktforskning med hjälp av DNA. Det skulle vara intressant att göra ett sådant test. Var man kan göra ett sådant test? Är det väldigt dyrt? Framgår det ur testet till vilken haplogrupp man tillhör? Betyder haplogrupp att man tillhör ett folk (gens)? Är det bara fars sida eller vad är det som undersöks?
Prisen hos amerikanske ftdna er omkring 300 kroner for den mindste y-dna undersøgelse og måske 1500 kroner for den mest omfattende med både fars og mors dna.

Man kan også betale for at få at vide, om man har et "warrior-gene", om man muligvis er ret krigerisk anlagt - men om et helt folk dna-mæssigt kan være særligt interesseret i militær og er disponeret for krig har jeg ikke hørt om.

800 danske gymnasieelever får undersøgelsen foretaget gratis.

Et projekt med deltagelse af de 800, der kommer fra 36 gymnasier, skal kortlægge danskernes gener, og målet er blandt andet at afdramatisere, hvad genundersøgelser kan bruges til.

De 800 har biologi på A-niveau og har meldt sig frivilligt til at afgive spytprøver. Projektet er således baseret på elevernes egne genetiske data og blev kickstartet i denne uge.

- Vi vil kunne se, hvor der har været tilflytning fra resten af Europa, og hvilke områder i Danmark, man har været mest stedfaste, eller hvor mange genetiske jyder, der findes på Sjælland. Ligeledes er det muligt at påvise, om der er grand-grand-grand-kusiner og fælles forfædre, udtaler professor Mikkel Heide Schierup.

- Biogenetikken gør os i stand til at opspore, hvor et menneske kommer fra, om det tilhører en familie, der har flyttet meget rundt, eller om det deler flere eller færre træk med neandertalere, forklarer professor i evolutionsstudier, Peter C. Kjærgaard.

(Biologer topper verdenslisten, hvad angår andel af ateister, men om undersøgelsen kan bruges i den retning foreligger der intet om. De unge biologi-elever frygter tydeligvis ikke, at der kan komme en galning, der vil udrydde ateister ved hjælp af deres spytprøve)

Jeg selv fik lavet en test i 2006 og her i oktober 2013 dukkede det første såkaldt præcise match op på de 25 første markører. Den pågældende bor i Castro-distriktet i San Francisco og er en efterkommer af en mand i Midtengland, der var født ca. 1799 med efternavnet Flint. Dette vil sige, at: "vi ikke kan sige ret meget mere, end at vi nok har en fælles forfader inden for de sidste 1000-2000 år", så vidt jeg forstår.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Genetisk släktforskning

Inlägg av CvD » 3 november 2013, 15:19

Du har National Geographics test
By participating, you will:
• Discover the migration paths your ancient ancestors followed hundreds—even thousands—of years ago, with an unprecedented view of your ancestral journey.
• Learn what percentage of your genome is affiliated with specific regions of the world.
• Find out if you have Neanderthal or Denisovan ancestry.
• Have the opportunity to share your story and connect with other Genographic Project participants, helping us fill in the gaps in the human story.
http://shop.nationalgeographic.com/ngs/ ... avShopServ

Har inte tagit det själv än men har bekanta som gjort och har tillsammans med några vänner gett ett test till en annan vän som bröllopsgåva.

/CvD

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Testa sin egen genetiska härstamning

Inlägg av Jens Yde » 6 december 2013, 07:51

NiklasTyreso skrev:Mest givande skulle vara att få reda på hur vanliga de olika genvarianterna är i olika befolkningsgrupper över världen för att få en ide om hur mina förfäder har förflyttat sig sedan de lämnade Afrika för ca 80000 år sedan.

Ärligt talat, om det gick att testa hur många gener jag har från neandertalare eller denisovamänniskan skulle det vara intressant. Jag har en skalle som en H sapiens men en mycket grov och bredaxlad kropp, som liknar neandertal-mannen/vaxdockan på naturhistoriska riksmuseet i Stockholm. Men detta går nog inte att testa än.

Så, vart vänder jag mig för att testa mina gener?
Dit ønske nærmer sig en løsning, måske. Muligvis rummer du gener fra både neander og denisova. Nu har man hevet dna ud af 400.000 år gamle skeletdele fundet i huler i Spanien.

"Results show that the Sima de los Huesos hominin lived about 400,000 years ago and shared a common ancestor with Denisovans, an ancient human species that lived in a vast range from Siberia to Southeast Asia at the same time as Neanderthals, about 700,000 years ago".

http://www.sci-news.com/othersciences/a ... 01596.html

Ovennævnte 23andMe vil efter pålæg fra myndighederne indstille undersøgelser og spådomme angående menneskers arvelige sygdomme.

http://dna-explained.com/2013/12/06/23a ... tic-tests/

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Genetisk släktforskning

Inlägg av sonderling » 27 december 2013, 08:42

Jag känner en vars svärfar gjort detta test. Detta var pga att hans släkt dog ut i tyska KZ-läger så han hade då narturligtvis ingen koll var han kom ifrån.

Funderar starkt på att göra detta på en av mina barn då det finns stora luckor i släktens historia, som uppstått pga krig och liknande. Skulle vara kul också och se vad som kommer fram. De hade ju detta på radio en engång tror det var vetenskapsprogrammet. Då var det ju nån som visade ha släkt gener med Baskier?

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Genetisk släktforskning

Inlägg av sonderling » 28 maj 2018, 12:46

Farsan förvånade (och förargade mig, det skulle ju vara jag ju!?) genom att göra ta DNA test via nån släktforsknings sajt.
Jag är inge expert på tolkning av detta men det var ju starkt koncentrerat runt Norge och Tyskland med utvikningar i Danmark, Brittiska öarna och Normandie (Vikinga blod?) Förutom utvikningarna verkade släkten inte flyttat så mycket på sig fram tills nu.

Men sedan kunde man ju gå djupare och då kom man ner till Ungern, Sibirien och som jag fattade rätt Clovis-människan? Var vi Amerikaner enda från början? Men är det möjligt att se så långt bak? (Det kanske förklarar våra "kines ögon", sa farsan. Vi har annars trott att detta, för mobbare så tacksamma ansikts drag hade med samer att göra, eftersom den kommer från Norska sidan?)
Det fanns även utvikningar till Sverige och staden Motala (hur kan man veta det?) Årtal var också kopplade till de olika orterna, så man kunde se hur långt bak det var, 1000 år, 10 000 år och 100 000 år.

Nu blir man ju nyfiken kanske ska man testa ett av sina barn så man får med frugans DNA?

Jo tydligen är det mödra DNA som man kan spåra. (Ja fråga inte mig varför?)

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Genetisk släktforskning

Inlägg av sonderling » 21 oktober 2018, 19:09

Testade dottern, 54% Svensk, ungefär 30% Norsk och resten delat på Tyskland och Storbritannien. Känns tråkigt jag ville att nått spännande skulle komma upp. För det är annars och självklart liknade resultat som farsans med Clovis-människan i Nordamerika för 17 tusen år sedan!?
Det här med Motala har sin förklaring, tydligen har man tagit DNA från arkeologiska fynd där, så det är 7000 år sedan.

Sonderling

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Inlägg: 1663
Blev medlem: 13 september 2004, 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Testa sin egen genetiska härstamning

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 16 januari 2019, 22:18

Hur är det med företaget My Heritage?
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

Skriv svar